Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Trafiktråden


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

36 minuter sedan, Svolder säger:

När jag åkte på semester i somras hade jag det tvivelaktiga nöjet att på ett par ställen övernatta på motell och fann att långtradarna som utnyttjade parkeringen stod på tomgång natten igenom. Dels stank det dieselavgaser och dels bullrade det. Det är förvånande att tomgångsregler inte verkar gälla lastbilar och bussar.

 

34 minuter sedan, Telly82 säger:

Säker på att det var huvudmotorn som gick? För tomgångsreglerna gäller tyvärr inte dieseldrivna kylaggregat.

Gräsligt! :cry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självkörande bil som levererar dina matvaror.

 

https://design-milk.com/nuro-self-driving-electric-car/ 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apropå elbilar... Det sprider sig som ett virus!

PWR Racing som kör i STCC håller på att testa fram en ny racerbil.
 



All motorsport ska tydligen bli elektrifierad (Formula E körs ju redan), och Rallycrossen planeras börja med elbilar f.o.m 2021...
Hmmm, kalla mig bakåtsträvare eller miljöbov men den här upplevelsen går inte att ersätta med elbilar oavsett vridmoment och hästkrafter:

 

 

Redigerad av MacHedda
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

33 minuter sedan, MacHedda säger:

Apropå elbilar... Det sprider sig som ett virus!

Som virus? :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, sevensleeper säger:

Som virus? :D

Japp!
Det är någon form av miljövirus!  :totaltgalen:

För värmlänningar finns två aktiviteter som man i det närmaste måste vara intresserad av den ena eller andra alt. båda:

Motorsport och Dansbandsmusik (som också är ett virus)...  Då jag tillhör den lyckliga skara som lyckats hålla sig borta från dansbandsviruset så är det Motorsport som gäller. Motorsport är religion hemmavid och består av en massa olika komponenter som måste finnas för att upplevelsen ska bli total:
Någon form av fordon framdrivet av någon form av förbränningsmotor som låter (ju mer desto bättre) och doftar (läs: Allt från luktar till stinker), manuell växellåda med fler växlar än fram och back och någon dårfink som kör nämnda fordon. 

 

Ta till exempel Rallycross: I lilla Höljes (i norra Värmland, folkmängd 2015 - 79 personer), samlas det under en helg ca 45-50.000 personer för att leva rallycross. Om man då ersätter detta med elbilar... Då tror jag att man tappar stora delar av publiken. Det ska låta och lukta. det är en del av motorsporten. Fordon där man bara behöver gasa, bromsa och styra och det visslar som en gammal trött häxpipa om... Nä!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

39 minuter sedan, MacHedda säger:

Japp!
Det är någon form av miljövirus!  :totaltgalen:

För värmlänningar finns två aktiviteter som man i det närmaste måste vara intresserad av den ena eller andra alt. båda:

Motorsport och Dansbandsmusik (som också är ett virus)...  Då jag tillhör den lyckliga skara som lyckats hålla sig borta från dansbandsviruset så är det Motorsport som gäller. Motorsport är religion hemmavid och består av en massa olika komponenter som måste finnas för att upplevelsen ska bli total:
Någon form av fordon framdrivet av någon form av förbränningsmotor som låter (ju mer desto bättre) och doftar (läs: Allt från luktar till stinker), manuell växellåda med fler växlar än fram och back och någon dårfink som kör nämnda fordon. 

 

Ta till exempel Rallycross: I lilla Höljes (i norra Värmland, folkmängd 2015 - 79 personer), samlas det under en helg ca 45-50.000 personer för att leva rallycross. Om man då ersätter detta med elbilar... Då tror jag att man tappar stora delar av publiken. Det ska låta och lukta. det är en del av motorsporten. Fordon där man bara behöver gasa, bromsa och styra och det visslar som en gammal trött häxpipa om... Nä!

Den där texten låter nu som om Jonas Kruse pratar! :D;) 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, MacHedda säger:

Japp!
Det är någon form av miljövirus!  :totaltgalen:

För värmlänningar finns två aktiviteter som man i det närmaste måste vara intresserad av den ena eller andra alt. båda:

Motorsport och Dansbandsmusik (som också är ett virus)...  Då jag tillhör den lyckliga skara som lyckats hålla sig borta från dansbandsviruset så är det Motorsport som gäller. Motorsport är religion hemmavid och består av en massa olika komponenter som måste finnas för att upplevelsen ska bli total:
Någon form av fordon framdrivet av någon form av förbränningsmotor som låter (ju mer desto bättre) och doftar (läs: Allt från luktar till stinker), manuell växellåda med fler växlar än fram och back och någon dårfink som kör nämnda fordon. 

 

Ta till exempel Rallycross: I lilla Höljes (i norra Värmland, folkmängd 2015 - 79 personer), samlas det under en helg ca 45-50.000 personer för att leva rallycross. Om man då ersätter detta med elbilar... Då tror jag att man tappar stora delar av publiken. Det ska låta och lukta. det är en del av motorsporten. Fordon där man bara behöver gasa, bromsa och styra och det visslar som en gammal trött häxpipa om... Nä!

Haha! Dansband är nog den enda genre jag inte hittar något som är bra - så där av vi överens. :D Jag är helt med på din beskrivning av låta, lukta osv. Jag tror inte den sporten dör, jag tror man fortsätter att köra med fossila bränslen ett tag framöver. Eller, jag hoppas verkligen det för sportens skull. I vanlig trafik ser jag mer än gärna eldrivet och självkörande dock. :) 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
2018-10-04 på 09:00, Svolder säger:

Det behövs inte fossila bränslen för att det skall döna och ryka. Metanol funkar fint inom dragracingen, så jag kan inte se varför det inte skulle funka lika bra inom andra grenar av motorsporten. Metanol med inblandning av nitro är ännu bättre. Jävlar vad det kan döna när 3000 hästar släpps lösa :)

Jajaja. ;) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
1 minut sedan, Alix säger:

2A8711E1-7710-4969-B3B9-5CD7E651AB5D.jpeg.21d3b19d006233494f811d9ae1a7ec68.jpeg

 

I lilla Ulricehamn... Bild från idag. :o 

Ingen rusning, precis. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

2027642269_Gangbana.jpeg.22d125ccfecb516a09b82cd24fa460f2.jpeg

 

Vad gäller här för passerande på övergången? Den är upphöjd med schackrutor runtom och det är gemensam gång- och cykelbana i båda riktningar längs med vägen. Enda skylten är väjningsplikt, som synes, vilken jag antar gäller för fordonstrafik på vägen bortanför? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Postad (redigerade)
58 minuter sedan, Alix säger:

Vad gäller här för passerande på övergången? [...] Enda skylten är väjningsplikt [...]

Där har du nog svaret. Eller vill du ha en större skylt? :whistling:

Redigerad av marcushedenstrom
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

45 minuter sedan, marcushedenstrom säger:

Där har du nog svaret. Eller vill du ha en större skylt? :whistling:

Jag kanske borde ha skrivit lite mer om bakgrunden kring det här med cykelöverfart och cykelpassage och dylikt. Men jag hade hoppats att den som svarar själv har koll på det. Och jag ville fråga förutsättningslöst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...