Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Trafiktråden


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Bra artikel som visar prisutvecklingen med hänsyn till inflationen.

 

http://teknikensvarld.se/sa-mycket-kostade-bensinen-1950-2018-i-dagens-penningvarde/

 

Bifogad bild visar den faktiska prisökningen i kronor ( blå linje ) och den inflationsjusterade prisnivån ( orange linje ) från 1950 till idag. Bilden finns i större storlek i artikeln.

 

Som jämförelse köpte min pappa en ny SAAB 1964, en SAAB tvådörrars 96 med tvåtaktare och den kostade en hel årslön. Om han hade levt i dag och köpt en ny bil på samma premisser hade han fått en Volvo V90.......... sicket elände.... :hihihi:

Skärmavbild 2018-05-28 kl. 11.53.34.png

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, modEric säger:

Ja, för dig kanske, och för en del andra - men för väldigt många människor har det inte det.

 

Ok, föraktfullt var fel. Sorry... Förödmjukande!

 

Jasså så lönen har stått still i 30-40 år vissa?

Sluta snacka skit nu.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
4 minuter sedan, Axelman säger:

Bra artikel som visar prisutvecklingen med hänsyn till inflationen.

 

http://teknikensvarld.se/sa-mycket-kostade-bensinen-1950-2018-i-dagens-penningvarde/

 

Bifogad bild visar den faktiska prisökningen i kronor ( blå linje ) och den inflationsjusterade prisnivån ( orange linje ) från 1950 till idag. Bilden finns i större storlek i artikeln.

 

Som jämförelse köpte min pappa en ny SAAB 1964 och den kostade en hel årslön. Om han hade levt i dag och köpt en ny bil på samma premisser hade han fått en Volvo V90.......... sicket elände.... :hihihi:

Skärmavbild 2018-05-28 kl. 11.53.34.png

 

Så med andra ord har inte bensinpriset ökat så mycket som många vill göra gällande.

Dom ser bara till priset på bensinen och inte resten av faktorerna som är viktiga.

Redigerad av lappen71
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det @modEric ska lägga sin energi på och klaga över är kostnaden att bo.

DET är den största kostnaden för många och som verkligen kan stjälpa en familjs ekonomi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att enskilda kan ha eller har fått sämre ekonomi innebär naturligtvis inte att detta ska ses som utgångspunkt för bränslekostnader för var och en. Jag har så pass dålig ekonomi (sjukpensionär med kronofogden i hasorna) att ägande av en bil är omöjlig om jag inte ska dra in på precis allt. Det vore mig helt främmande att bränslepriser eller övriga priser vad gäller bilar ska anpassas efter mina behov. Givetvis ska sådant avgöras av medelvärden.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Alix säger:

Att enskilda kan ha eller har fått sämre ekonomi innebär naturligtvis inte att detta ska ses som utgångspunkt för bränslekostnader för var och en. Jag har så pass dålig ekonomi (sjukpensionär med kronofogden i hasorna) att ägande av en bil är omöjlig om jag inte ska dra in på precis allt. Det vore mig helt främmande att bränslepriser eller övriga priser vad gäller bilar ska anpassas efter mina behov. Givetvis ska sådant avgöras av medelvärden.

 

Oerhört trist situation för dig och jag beklagar.

Men väldigt bra synpunkt du framförde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
9 minuter sedan, lappen71 säger:

Jasså så lönen har stått still i 30-40 år vissa?

Sluta snacka skit nu.

Ja, om det ändå vore så endimensionellt. Det är inte bara lönen som går upp, utan även samtliga övriga levnadskonstnader. % sett har många mindre att röra sig med idag, än för t ex 10 år sen. Bla gick elpriset upp med 15-20% nu i vinter.

 

Att bli glad åt en sänking och sen få det kallat för trams... Det är att håna folk.

Redigerad av modEric
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
5 minuter sedan, lappen71 säger:

 

Så med andra ord har inte bensinpriset ökat så mycket som många vill göra gällande.

Dom ser bara till priset på bensinen och inte resten av faktorerna som är viktiga.

Bensinpriset är en symbolfråga. Men själv betalar jag hellre 10:-/litern än 15:-/litern.... Skämt å sido. Staten har en budget och måste få in pengar. Alla som ser sina stålar fara in i den allmänna kassan gnäller. Men pengarna måste in annars blir det ingen asfalt på vägarna och inga magnetröntgenkameror. Men folk fattar inte att alla måste vara med och betala. 

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, lappen71 säger:

Det @modEric ska lägga sin energi på och klaga över är kostnaden att bo.

DET är den största kostnaden för många och som verkligen kan stjälpa en familjs ekonomi

Det gör jag med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, lappen71 säger:

 

Oerhört trist situation för dig och jag beklagar.

Men väldigt bra synpunkt du framförde.

Jag får ut 7,500:- av försäkringskassan denna månad. Min räddnin är att frun hystar in stålar och att vi bor väldigt billigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, modEric säger:

Ja, om det ändå vore så endimensionellt. Det är inte bara lönen som går upp, utan även samtliga övriga levnadskonstnader. % sett har många mindre att röra sig med idag, än för t ex 10 år sen. Bla gick elpriset upp med 15-20% nu i vinter.

 

Att bli glad åt en sänking och sen få det kallat för trams... Det är att håna folk.

 

Nej jag kallade inte sänkningen för trams utan gnället att bensinpriset är högt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
8 minuter sedan, lappen71 säger:

Oerhört trist situation för dig och jag beklagar.

Men väldigt bra synpunkt du framförde.

Nej, det är inte så trist, som tur är. Jag blir nämligen stressad av att ha och köra bil jämt, så det är en lisa för själen. Faktum är att jag har varit utan bil nu i drygt åtta år, förutom vid några tillfällen, av olika anledningar (som ytterst beror på andra). Men tack ändå för visad sympati. ^_^ 

Redigerad av Alix
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Axelman säger:

Bensinpriset är en symbolfråga. Men själv betalar jag hellre 10:-/litern än 15:-/litern.... Skämt å sido. Staten har en budget och måste få in pengar. Alla som ser sina stålar fara in i den allmänna kassan gnäller. Men pengarna måste in annars blir det ingen asfalt på vägarna och inga magnetröntgenkameror. Men folk fattar inte att alla måste vara med och betala. 

 

Jag vill hellre få saker gratis men inser att det är en omöjlighet ?

Om ens ekonomi går under för att bensinen höjs 20 öre litern så är det något fundamentalt fel på ens ekonomi.

Då lever man alldeles för nära gränsen vad man har råd med.

Jag är helt övertygad att dessa familjer kan spara in på andra saker som kostar mer.

Men dagens samhälle har förändrats så mycket att saker som när jag var liten var lyx är nu förväntade vardagshändelser.

 

Som exempel nu förväntas man att åka och käka på lokala pizzerian fler gånger per månad.

En sak som var helt otänkbar när jag var liten med två vuxna och fem barn.

Nu ska alla barn ha dyra märkeskläder,telefoner,datorer och fan och hans moster.

Sen så gnäller man över bensinpriset.

 

Ett jävla trams är vad det är.

 

?

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
1 timme sedan, modEric säger:

Fartkontroll vid vägbygge ledde till 30 förlorade körkort | Allt om Bilar

 

Pöörfäckt! :yeahbaby: Och de fick säker ett gäng med böter också.

Åh, det är många! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
6 minuter sedan, lappen71 säger:

 

Jag vill hellre få saker gratis men inser att det är en omöjlighet ?

Om ens ekonomi går under för att bensinen höjs 20 öre litern så är det något fundamentalt fel på ens ekonomi.

Då lever man alldeles för nära gränsen vad man har råd med.

Jag är helt övertygad att dessa familjer kan spara in på andra saker som kostar mer.

Men dagens samhälle har förändrats så mycket att saker som när jag var liten var lyx är nu förväntade vardagshändelser.

 

Som exempel nu förväntas man att åka och käka på lokala pizzerian fler gånger per månad.

En sak som var helt otänkbar när jag var liten med två vuxna och fem barn.

Nu ska alla barn ha dyra märkeskläder,telefoner,datorer och fan och hans moster.

Sen så gnäller man över bensinpriset.

 

Ett jävla trams är vad det är.

 

?

 

 

Jag följde din och @modErics diskussion. I hans fall är det absolut olyckligt och jag lider med honom. I övrigt håller jag med dig om ovan, om ekonomin står och faller för några öres ökning av bränslekostnad så är det något annat som är fel. Man bör då se över hela sin ekonomi. Jag har ett hyfsat jobb och tjänar hyfsat men tycker ändå att kostnaden är hög (inte att likställa med FÖR hög). Men, jag överlever. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, sevensleeper säger:

Jag följde din och @modErics diskussion. I hans fall är det absolut olyckligt och jag lider med honom. I övrigt håller jag med dig om ovan, om ekonomin står och faller för några öres ökning av bränslekostnad så är det något annat som är fel. Man bör då se över hela sin ekonomi. Jag har ett hyfsat jobb och tjänar hyfsat men tycker ändå att kostnaden är hög (inte att likställa med FÖR hög). Men, jag överlever. :) 

Fast jag har inte sagt någonting om mitt fall, eller hur det är för mig. Däremot gläds jag över den sänkningen, som förmodligen de flesta gör, då det är en välkomnad besparing.

Vissst är det så att det är något fel när såna höjningar/sänkningar påverkar ekonomin - men även det är ju lite att se ner på de som inte tjänar så mycket. För många handlar det inte om att ekonomin är fel, utan just att de får in för lite - och det är ju inte deras fel att löneutvecklingen går i stå, eller att man bli arbetslös, eller blir pensionär, osv. Många gör det bästa av det lilla man får in. Att säga att de är nåt fel när det kanske inte är deras fel... och kanske inget mer att se över, när allt redan är nedbantat. Och sen som du själv tog upp det med alla barnfamiljer och vad som förväntas idag. Det finns väldigt många barn idag som inte kan göra samma saker som deras kompisar - en del som inte ens kan åka på semester.

 

Men att kalla saker för trams när man har synpunkter på konstaden. Det är verkligen att sparka nedåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, modEric säger:

 

Men att kalla saker för trams när man har synpunkter på konstaden. Det är verkligen att sparka nedåt.

 

Aha så om det hade gällt priset på pizza så hade det också varit att sparka nedåt?

Please give me a break. Nu börjar DU att tramsa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Nä, nu skiter jag i era kommentarer. redigerat. Man blir bara arg och ledsen.

Redigerad av Axelman
Kränkande kommentar
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
1 timme sedan, modEric säger:

Nä, nu skiter jag i era kommentarer. . Man blir bara arg och ledsen.

 

Jasså det är du som blir ledsen men jag ska bara ta emot när du kallar mig för saker och påstår att jag ser ner på dom som inte tjänar lika mycket. Ett påstående som är falskt och som du inte kan hitta någonstans i mina kommentarer.

 

Att påstå att jag ser ner på dom som tjänar mindre än mig genom att jag säger att bensinkostnaden inte är den enskilt största boven för att en ekonomi inte går ihop.

Är så jävla befängt att du borde skämmas.

 

 

Redigerad av Pocahontas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör mycket bil så jag tankar 4ggr på månad full tank.

En full tank är ca 55l så det blir 55*4=220l 

Lägsta priset i Falun idag är 15,41:-/litern

Det blir en kostnad på 3390:-/månad

Bensinpriset går upp 40 öre litern

Kostanden blir då 3478:-/månad

Dvs en ökning på 88:-/månaden

 

Jösses var ska hitta 88:- för att ha råd att tanka.

"Kanske skulle skita i den där hamburgaren på Max som ändå är onyttig"

 

Ps. Ett exempel

 

Visst skulle man kunna hävda att skatten är för hög och att den skulle tas bort eller sänkas.

Men den skatten går till något så den skulle vi alla fall få betala på något annat sätt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
37 minuter sedan, modEric säger:

Fast jag har inte sagt någonting om mitt fall, eller hur det är för mig. Däremot gläds jag över den sänkningen, som förmodligen de flesta gör, då det är en välkomnad besparing.

Vissst är det så att det är något fel när såna höjningar/sänkningar påverkar ekonomin - men även det är ju lite att se ner på de som inte tjänar så mycket. För många handlar det inte om att ekonomin är fel, utan just att de får in för lite - och det är ju inte deras fel att löneutvecklingen går i stå, eller att man bli arbetslös, eller blir pensionär, osv. Många gör det bästa av det lilla man får in. Att säga att de är nåt fel när det kanske inte är deras fel... och kanske inget mer att se över, när allt redan är nedbantat. Och sen som du själv tog upp det med alla barnfamiljer och vad som förväntas idag. Det finns väldigt många barn idag som inte kan göra samma saker som deras kompisar - en del som inte ens kan åka på semester.

 

Men att kalla saker för trams när man har synpunkter på konstaden. Det är verkligen att sparka nedåt.

Jag har inte sagt trams. Det jag menar, som jag tolkar att Lappen också menar är (nu kommer jag raljera): man kanske inte ska ta SMS-lån för ny dator, ta stort billån när det duger gott med en begagnad, köpa färdigmat flera gånger i veckan, ta semesterresan på avbetalning, tv:n på avbetalning och sedan skrika över att bensinpriset går upp 15 öre och känna att ekonomi rasar.

 

De som tjänar dåligt, blir arbetslösa eller är pensionärer och får ut lite pengar, dessa förstår jag till hundra procent. :) 

 

Som det gamla talesättet, om än att det är lite off topic: folk köper saker de inte behöver, för pengar de inte har, för att imponera på människor de inte tycker om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, sevensleeper säger:

Jag har inte sagt trams. Det jag menar, som jag tolkar att Lappen också menar är (nu kommer jag raljera): man kanske inte ska ta SMS-lån för ny dator, ta stort billån när det duger gott med en begagnad, köpa färdigmat flera gånger i veckan, ta semesterresan på avbetalning, tv:n på avbetalning och sedan skrika över att bensinpriset går upp 15 öre och känna att ekonomi rasar.

 

De som tjänar dåligt, blir arbetslösa eller är pensionärer och får ut lite pengar, dessa förstår jag till hundra procent. :) 

 

Som det gamla talesättet, om än att det är lite off topic: folk köper saker de inte behöver, för pengar de inte har, för att imponera på människor de inte tycker om.

 

Exakt man ska sluta att köpa saker på avbetalning helt för skulle man räkna ut vad den kostnaden blir skulle bensinpriset gå upp flera kronor utan att det märktes i plånboken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
1 timme sedan, Axelman säger:

Min räddnin är att frun hystar in stålar och att vi bor väldigt billigt.

Jag förstår det. :( 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
Postad (redigerade)
1 timme sedan, modEric säger:

Nä, nu skiter jag i era kommentarer. redigerat. Man blir bara arg och ledsen.

Tråkigt om du tolkar det som att jag inte förstår din situation. :( Jag skrev tidigare att jag gör det. Det jag menar är exemplet jag skrev förut. 

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Redigerat inlägg pga kränkande kommentar.

 

Axelman moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...