Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Trafiktråden


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

sevensleeper
41 minuter sedan, BjornS säger:

Personligen tycker jag det är roligt att köra bil och jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om att bara behöva åka med. 

 

Jag tycker också att det är roligt att köra bil, men jag ser också värdet i att inte göra det. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser framför mig ett ökande antal olyckor i trafiken där människor krockar med automatkörande fordon. På sedvanligt sätt kommer de senare att få skulden. Politikerna kommer då att besluta att skiftet skjuts upp. Fram till dess måste varje automatfordon ha en fysisk person som ”ansvarar för fordonets säkerhet”. The irony... Det är min cyniska spådom. :P 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
5 minuter sedan, Alix säger:

Jag ser framför mig ett ökande antal olyckor i trafiken där människor krockar med automatkörande fordon. På sedvanligt sätt kommer de senare att få skulden. Politikerna kommer då att besluta att skiftet skjuts upp. Fram till dess måste varje automatfordon ha en fysisk person som ”ansvarar för fordonets säkerhet”. The irony... Det är min cyniska spådom. :P 

Inte en helt galen gissning. Jag hade önskat att alla manuellt körande bilar förbjöds i städer och på så vis skulle avgaser, köer, olyckor, parkeringshus, parkeringsplatser upphöra helt/minska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
16 minuter sedan, sevensleeper säger:

Inte en helt galen gissning. Jag hade önskat att alla manuellt körande bilar förbjöds i städer och på så vis skulle avgaser, köer, olyckor, parkeringshus, parkeringsplatser upphöra helt/minska.

Avgaserna har väl inte med saken att göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, sevensleeper säger:

Inte en helt galen gissning. Jag hade önskat att alla manuellt körande bilar förbjöds i städer och på så vis skulle avgaser, köer, olyckor, parkeringshus, parkeringsplatser upphöra helt/minska.

Ja, det är rimligt. Storstadsborna behöver verkligen så mycket AI de kan få bakom ratten (eller den ratt som skulle ha funnits)... :D 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
Just nu, Mattiasgbg säger:

Avgaserna har väl inte med saken att göra?

Ingen självkörande bil går på fossila bränslen. Skönt att slippa avgaser. I Stockholm är det ok, men i andra storstäder som jag varit i så snyter man ju svart snor efter en dag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
Just nu, Alix säger:

Ja, det är rimligt. Storstadsborna behöver verkligen så mycket AI de kan få bakom ratten (eller den ratt som skulle ha funnits)... :D 

Haha! Precis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
2 minuter sedan, sevensleeper säger:

Haha! Precis.

En del har sedan länge tjuvstartat (som om det funnes automatkörande fordon). När jag körde postbil i Stockholm 1990 såg* jag folk i bilköer som bland annat sminkade sig och läste tidningen... :D 

 

 

*Hur då, undrar vän av ordning? Jo, jag fick köra i bussfil.

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
2 minuter sedan, Alix säger:

såg* jag folk i bilköer som bland annat sminkade sig och läste tidningen... :D 

Ja, galet. ?

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
27 minuter sedan, sevensleeper säger:

Ingen självkörande bil går på fossila bränslen. Skönt att slippa avgaser. I Stockholm är det ok, men i andra storstäder som jag varit i så snyter man ju svart snor efter en dag.

Tror att samtliga mer eller mindre självkörande  bilar som Volvo tillverkat drivs av avgasgenererande bränslen i vissa fall, ofta fossila sådana.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
2 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Tror att samtliga mer eller mindre självkörande  bilar som Volvo tillverkat drivs av avgasgenererande bränslen i vissa fall, ofta fossila sådana.

Ja, de har ju ett gäng kom jag på nu - korkat (om nu någon undrar vad jag tycker). Varför ska man tillverka bilar som måste tankas? Bättre att ha en flotta autonoma på batteri som när batterinivån börjar gå nedåt åker den och laddar sig själv. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
4 minuter sedan, sevensleeper säger:

Ja, de har ju ett gäng kom jag på nu - korkat (om nu någon undrar vad jag tycker). Varför ska man tillverka bilar som måste tankas? Bättre att ha en flotta autonoma på batteri som när batterinivån börjar gå nedåt åker den och laddar sig själv. :D

Jag gissar att laddningen (el, bensin, havreflingor, väte...) kommer att vara en av de enklaste uppgifterna att utföra för en autonom bil.

Om det nu är så korkat med avgasbil, varför kör du själv en sådan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
Just nu, Mattiasgbg säger:

Om det nu är så korkat med avgasbil, varför kör du själv en sådan?

När jag köpte min nuvarande bil för ungefär 3 år sedan, så var utbudet på elbilar inte lika stort som idag. Jag tittar seriöst på en elbil nu men inser att möjligheten att ladda fortfarande är begränsad. Därför är jag fortfarande korkad. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, sevensleeper säger:

När jag köpte min nuvarande bil för ungefär 3 år sedan, så var utbudet på elbilar inte lika stort som idag. Jag tittar seriöst på en elbil nu men inser att möjligheten att ladda fortfarande är begränsad. Därför är jag fortfarande korkad. :D

 

Du skojar va? Finns över 569 laddstationer  i Stockholm (beroende på vad man anser vara stockholm)

 

 

 

Skärmavbild 2018-05-19 kl. 11.32.33.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
14 minuter sedan, sevensleeper säger:

När jag köpte min nuvarande bil för ungefär 3 år sedan, så var utbudet på elbilar inte lika stort som idag. Jag tittar seriöst på en elbil nu men inser att möjligheten att ladda fortfarande är begränsad. Därför är jag fortfarande korkad. :D

Jag tycker det är ganska vettigt att vara korkad för tillfället, beroende på bilbehov. Men jag kan inte se några större problem med en elbil som andrabil i väldigt många fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
31 minuter sedan, lappen71 säger:

 

Du skojar va? Finns över 569 laddstationer  i Stockholm (beroende på vad man anser vara stockholm)

 

 

 

Skärmavbild 2018-05-19 kl. 11.32.33.png

Yes, jag vet att det finns massor av laddstationer i Stockholm, en jäkla massa där vi brukar handla mat tex. Jag använder dock min bil utanför Stockholm en del, där börjar det bli glest. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vettigt är att konvertera en hybridbil till biogasdrift. Det skulle jag göra om jag hade haft anledning och pengar. Nu är jag ännu miljövänligare då jag inte har någon bil alls och inte har haft sedan 2010. Tack vare det har jag också fått min ekonomi att gå ihop ganska hyfsat. ^_^ 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
20 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Jag tycker det är ganska vettigt att vara korkad för tillfället, beroende på bilbehov. Men jag kan inte se några större problem med en elbil som andrabil i väldigt många fall.

Får se vad som händer. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Alltså detta med elbilar, hur gör man när strömmen går.

Se bara i Södertälje härom dagen.

Jag tror mer på hybrider, bio/el men tänk på vilka problem det blev i vintras med bristen på pellets.

Fossilt/El är det jag tror kommer att gälla i första skiftet.

Kanske Sol/El kan bli något i framtiden när man kan integrera solcellerna i karossen.

 

Att satsa på självgående bilar tror jag är felsatsning nu, hur vi ska driva bilarna är betydligt viktigare i dagsläget.

 

Redigerad av BjornS
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
3 timmar sedan, lappen71 säger:

 

Du skojar va? Finns över 569 laddstationer  i Stockholm (beroende på vad man anser vara stockholm)

 

 

 

Skärmavbild 2018-05-19 kl. 11.32.33.png

 

Tja inte så jättemycket på lika många ggr tusen bilar, ungefär så blir det, tusen bilar per laddstation, men nu är de flesta inte elbilar så det funkar ju, men det är å andra sidan realiteten för den som funderar köpa elbil idag, alla kan inte göra det, kanske inte ens hälften. Om vi leker med siffran att det finns 57 000 elbilar i sthlm idag (hittar ingen bra aktuell siffra men hittar en om ca 31 000 år 2016) så ger det ungefär hundra elbilar per laddstation, och det kan väl funka kanske iom att långt ifrån alla bilar måste stödladda under färd, jag vet inte vad de räknar med ska behövas egentligen? Men en station per tusen bilar låter inte alls lika bra. Ska alla personbilar bytas ut mot el så måste de typ tiodubbla antal laddstationer för att följa dagens relation.

Dock så är tanksituationen inte så bra för bränslebilar heller, på Södermalm finns (snart) INGEN mack öht, alltså inte så länge kvar förrän det börjar bli svårare att äga en bensinbil än en elbil, alla fall i sthlm:

https://www.avanza.se/mina-sidor/kontooversikt.html

Redigerad av Semmelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, Semmelman säger:

 

Tja inte så jättemycket på lika många ggr tusen bilar, ungefär så blir det, tusen bilar per laddstation, men nu är de flesta inte elbilar så det funkar ju, men det är å andra sidan realiteten för den som funderar köpa elbil idag, alla kan inte göra det, kanske inte ens hälften. Om vi leker med siffran att det finns 57 000 elbilar i sthlm idag (hittar ingen bra aktuell siffra men hittar en om ca 31 000 år 2016) så ger det ungefär hundra elbilar per laddstation, och det kan väl funka kanske iom att långt ifrån alla bilar måste stödladda under färd, jag vet inte vad de räknar med ska behövas egentligen? Men en station per tusen bilar låter inte alls lika bra. Ska alla personbilar bytas ut mot el så måste de typ tiodubbla antal laddstationer för att följa dagens relation.

Dock så är tanksituationen inte så bra för bränslebilar heller, på Södermalm finns (snart) INGEN mack öht, alltså inte så länge kvar förrän det börjar bli svårare att äga en bensinbil än en elbil, alla fall i sthlm:

https://www.avanza.se/mina-sidor/kontooversikt.html

Bra idé! Man kan börja på Söder. Den som vill vara folkbokförd där får bara äga en elbil eller en biogashybrid. Bara sådana bilar får köra på smågator. Enbart genomfartstrafik för andra fordon tillåts.

Vad betyder din länk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
28 minuter sedan, BjornS säger:

Alltså detta med elbilar, hur gör man när strömmen går.

Se bara i Södertälje härom dagen.

Jag tror mer på hybrider, bio/el men tänk på vilka problem det blev i vintras med bristen på pellets.

Fossilt/El är det jag tror kommer att gälla i första skiftet.

Kanske Sol/El kan bli något i framtiden när man kan integrera solcellerna i karossen.

 

Att satsa på självgående bilar tror jag är felsatsning nu, hur vi ska driva bilarna är betydligt viktigare i dagsläget.

 

Solceller hemma, spara egen ström och använda när strömmen går?

 

Sedan det du är inne på, solceller på bilen, det ger ju lite extra kräm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Bra idé! Man kan börja på Söder. Den som vill vara folkbokförd där får bara äga en elbil eller en biogashybrid. Bara sådana bilar får köra på smågator. Enbart genomfartstrafik för andra fordon tillåts.

Vad betyder din länk?

 

Ooops, sorry, det låg i minnet, här rätt länk om sista macken på söder:

 

https://mitti.se/nyheter/sista-macken-pa-soder-stanger/

 

:D

Redigerad av Semmelman
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, sevensleeper säger:

Yes, jag vet att det finns massor av laddstationer i Stockholm, en jäkla massa där vi brukar handla mat tex. Jag använder dock min bil utanför Stockholm en del, där börjar det bli glest. :) 

 

Elbilsmotståndare ser bara problemen och inte hur man kan anpassa sig eller lösa problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, BjornS säger:

Alltså detta med elbilar, hur gör man när strömmen går.

Se bara i Södertälje härom dagen.

Jag tror mer på hybrider, bio/el men tänk på vilka problem det blev i vintras med bristen på pellets.

Fossilt/El är det jag tror kommer att gälla i första skiftet.

Kanske Sol/El kan bli något i framtiden när man kan integrera solcellerna i karossen.

 

Att satsa på självgående bilar tror jag är felsatsning nu, hur vi ska driva bilarna är betydligt viktigare i dagsläget.

 

 

Samma sak som när strömmen går när man kör bensinbil,dvs man kan inte tanka utan ström,vänta tills strömmen kommer tillbaka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...