Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Trafiktråden


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

I Albanien förbjöds det nyligen.

Sanslöst att inte Sverige kommit till skott i frågan.

 

 

Förra stolpskottet, Infrastrukturministern Åsa Torstensson ansåg att det saknades bevis för att företeelsen skulle vara farlig...

jisses... visste hon bättre än övriga Europa och 30 delstater i USA..

 

Måste allt dras i utskott, räcker inte sunt förnuft, bara förbjud, det är utrett i andra länder, Sverige är väl inte annorlunda än dem!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läser i en tidning i dag att mellan 2001 och 2007 dog 16000 människor på grund av detta med SMS:ande i trafiken visar en ny rapport.

(Vet inte om det avser enbart USA eller hela världen)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läser i en tidning i dag att mellan 2001 och 2007 dog 16000 människor på grund av detta med SMS:ande i trafiken visar en ny rapport.

(Vet inte om det avser enbart USA eller hela världen)

 

Det var bara i USA. Jag hittade några svenska studier också (1, 2, 3).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, då redde vi ut det snabbt.

Helt otroliga siffror.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska påpekas att det inte är förbjudet, tillåtet är att ta i, det är väl ingen som förordar det. Men jag antar att det har kriminell betydelse indirekt; att om det orsakar en olycka räknas det som (grov) vårdslöshet i trafik.

 

När jag var 1:e postiljon (minsann!) i Stockholm för en herrans massa år sedan åkte jag i bussfilerna, och kunde se vad köpendlarna* hade för sig bakom ratten. Sminka sig och läsa morgontidningen var inte ovanligt.

 

Folks bristande omdöme upphör aldrig att förvåna. Fast grävande efter cd-skivor och knappandet efter radiostationer lär väl vara fredat i evighet. Lika illa som messande skulle jag påstå. Förbjud båda två.

 

Å andra sidan, det är förbjudet att åka utan bälte i bussar som är utrustade med sådana. Jag brukar ändå vara den ende som tar på mig det. Väntar bara på att någon snorunge ska häckla mig. Men jag har krockat, så jag vet...

 

Fast jag tog i (tjänstefel!) när en hel förskoleklass på bussresan satt obältad. Fröknarna satt också obältade, tomma i huvudet uppenbarligen. Skickade ett mejl till utbildningschefen, som blev lika förbannad som jag. Fick brev häromdagen hur hon hade tagit tag i frågan. Bra att det finns ansvarsfulla chefer som tar jobbet på allvar.

 

 

*Det ska påpekas att köpendlarna antingen kör i 5 km/h eller 120 km/h, beroende på utsikterna att komma litet eller mycket för sent till jobbet...

Redigerad av Alix
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste ni inte om killen som krockade när han smsade under bilkörning och som tycker att det borde vara förbjudet?

 

Undrar om han fick den åsikten före eller efter att han var nära att bli kandidat till en Darwin Award...

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste ni inte om killen som krockade när han smsade under bilkörning och som tycker att det borde vara förbjudet?

 

Undrar om han fick den åsikten före eller efter att han var nära att bli kandidat till en Darwin Award...

 

 

/ Kiwi

 

Haha.. tänkte samma ska. Ingen som tvingade honom att SMS nu bara för att det INTE är förbjudet propellerbaver.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Albanien förbjöds det nyligen.

Sanslöst att inte Sverige kommit till skott i frågan.

 

 

Förra stolpskottet, Infrastrukturministern Åsa Torstensson ansåg att det saknades bevis för att företeelsen skulle vara farlig...

jisses... visste hon bättre än övriga Europa och 30 delstater i USA..

 

Måste allt dras i utskott, räcker inte sunt förnuft, bara förbjud, det är utrett i andra länder, Sverige är väl inte annorlunda än dem!

Sanslöst att folk inte själva inser faran i att SMS:a och köra bil samtidigt.

Vill skryta med kloka vänner som faktiskt kör intill vägrenen eller svänger av vägen för uppgiften.

Håller dock med om att många människors intelligensnivå är i nivå med schimpanser ungefär varför det naturligtvis är nödvändigt med lagstiftning i frågan, min liberala hållning i övrigt till trots. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir så himla många långa lagar om allt som inte är tillåtet uttryckligen skall förbjudas. Jag tycker man borde kunna säga "trafikfarligt beteende är förbjudet" så slipper man göra en lista över att man inte får SMS:a, inte MMS:a, inte leta efter en penna i handskfacket, inte vända sig om för att nå handväskan i baksätet, inte programmera om radion eller GPSen, inte sminka sig, inte spela gameboy, inte läsa tidningen, etc, etc, etc.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir så himla många långa lagar om allt som inte är tillåtet uttryckligen skall förbjudas. Jag tycker man borde kunna säga "trafikfarligt beteende är förbjudet" så slipper man göra en lista över att man inte får SMS:a, inte MMS:a, inte leta efter en penna i handskfacket, inte vända sig om för att nå handväskan i baksätet, inte programmera om radion eller GPSen, inte sminka sig, inte spela gameboy, inte läsa tidningen, etc, etc, etc.

Juristen har talat ;) och jag finner resonemanget vara sunt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det viktiga är att få folk att enbart köra bil bakom ratten. Att de slutar med distraktionerna, inte nödvändigtvis att de förbjuds.

 

Man kanske kan ha skyltar vid P-platser intill vägarna som säger:

 

"Här kan du med fördel sms:a, prata i mobilen, och göra annat sådant som kan vara farligt medan du kör bil."

 

Självklarheter, men som stressat folk kan behöva påminnas om.

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste ni inte om killen som krockade när han smsade under bilkörning och som tycker att det borde vara förbjudet?

 

Undrar om han fick den åsikten före eller efter att han var nära att bli kandidat till en Darwin Award...

 

 

/ Kiwi

Han vill tydligen förbjuda folk att få SMS vid bilkörning. Stänga av luren alltså?

 

Blir så himla många långa lagar om allt som inte är tillåtet uttryckligen skall förbjudas. Jag tycker man borde kunna säga "trafikfarligt beteende är förbjudet" så slipper man göra en lista över att man inte får SMS:a, inte MMS:a, inte leta efter en penna i handskfacket, inte vända sig om för att nå handväskan i baksätet, inte programmera om radion eller GPSen, inte sminka sig, inte spela gameboy, inte läsa tidningen, etc, etc, etc.

+1

Fast du glömde twittra, mata småbarn och blogga. Och hur gör man med lite mer avancerade lurar, en iPhone kan ju tjänstgöra som navigator i bilen, får/bör man använda den till det? Ska man behöva stanna så fort den säger "Sväng vänster"?

Vettigast är väl att placera luren lättåtkomligt och synligt och sedan använda den med förnuft. Måste man SMSa så gör det vid rött ljus. Och att få exempelvis tysk verbböjning förklarad när man kör bil är kanske inte jättebra, oavsett om den du pratar med sitter i bilen eller ej.

 

 

Jag har för mig att Volvos inbyggda telefon i första S60 väntade med att ringa om bilen tyckte att man var i en jobbig situation (gissar att ex antispinn/antisladd påverkade luren). Fast är det någon som använder inbyggda telefoner idag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var bara i USA. Jag hittade några svenska studier också (1, 2, 3).

 

Förbjuda mobiltelefonpratande med handsfree också, då kan man ju lika gärna förbjuda all konversation med föraren alternativt införa en enmanspolicy per bil, max en person per bil.

 

Man ska inte få sms:a men knyta skorna är ok? Sminka sig? Läsa tidningen? Raka sig? Leta låt på musikspelaren?

 

En lag med förbud mot sms:ande i bil blir ju helt enkelt orimlig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste en artikel SVD för några år sedan, där kom journalisten fram till att dom farligaste mobilsamtalen är dom man har precis innan man krockar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förbjuda mobiltelefonpratande med handsfree också, då kan man ju lika gärna förbjuda all konversation med föraren alternativt införa en enmanspolicy per bil, max en person per bil.

 

Man ska inte få sms:a men knyta skorna är ok? Sminka sig? Läsa tidningen? Raka sig? Leta låt på musikspelaren?

 

En lag med förbud mot sms:ande i bil blir ju helt enkelt orimlig.

 

Det är helt uppenbart att du inte läsa de faktiska länkarna jag skrev in. För att det är inte vad det handlar om (ledtråd: det handlar om kognitiv belastning i en viss kontex).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en fullkomligt korkad trafikfarlig grej i bilen som är sägs vara eller ska vara en trafiksäkerhetsåtgärd, alkoholblåsaren som går i gång slumpmässigt medans man kör, alltid går den i gång i en komplicerad trafikmiljö och man samtidigt ska leta efter adressen och prata med kunden, då ska man samtidigt man gör allt detta oxå fibbla upp alkoblåset från sin hållare, andas in tillräckligt och blåsa tio sekunder och suga tillräckligt på slutet och detta med ena handen då man samtidigt håller i ratten med andra och ska köra, välja fil, hålla företräde etc och prata med kunden och leta adress, så jävla idiotiskt så man får krupp. Å det ska va en säkerhetsmojäng? Man kan iofs vänta med att blåsa 5 min tills den piper en andra gång men det gör man inte för då kan det lika gärna va ännu värre trafiksituation och då vill man inte sitta där å blåsa i etter värre situation och riskera att det piper ännu mer å högre å till slut att bilen ska stanna och inte gå att starta för då är man ju rökt.

Alltså jättebra grej annars att man måste blåsa när man startar bilen så man inte kan köra rattfull men jag undrar alltid när det ska hända att jag dödar en barnfamilj bara för det där återblåsets skull. :irriteradtjej:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förbjuda mobiltelefonpratande med handsfree också, då kan man ju lika gärna förbjuda all konversation med föraren alternativt införa en enmanspolicy per bil, max en person per bil.

 

Man ska inte få sms:a men knyta skorna är ok? Sminka sig? Läsa tidningen? Raka sig? Leta låt på musikspelaren?

En lag med förbud mot sms:ande i bil blir ju helt enkelt orimlig.

 

 

Se där! Jag slapp skriva min åsikt. Visade sig att Åsa Torstensson var den vettigaste av alla motsvarigheter i Europa samt vettigare än de flesta motsvarande i USA.

 

Snopet va?

 

Edit: Ser att hon ska ha sagt att det inte var bevisat farligt... Lyckas någon länka (INTE till Aftonbladet eller Expressen) så är det jag som får långnäsa.

Redigerad av appe
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se där! Jag slapp skriva min åsikt. Visade sig att Åsa Torstensson var den vettigaste av alla motsvarigheter i Europa samt vettigare än de flesta motsvarande i USA.

 

Snopet va?

 

Edit: Ser att hon ska ha sagt att det inte var bevisat farligt... Lyckas någon länka (INTE till Aftonbladet eller Expressen) så är det jag som får långnäsa.

 

Förstår inte om du är cynisk eller om du håller med mig?

 

Förra stolpskottet, Infrastrukturministern Åsa Torstensson ansåg att det saknades bevis för att företeelsen skulle vara farlig...

jisses... visste hon bättre än övriga Europa och 30 delstater i USA..

 

Måste allt dras i utskott, räcker inte sunt förnuft, bara förbjud, det är utrett i andra länder, Sverige är väl inte annorlunda än dem!

 

Det är fritt fram för övriga riksdagsledamöter att motionera ett liknande lagförslag, så jag ser inte varför ni håller Åsa Torstensson som ensam ansvarig för att ett SMS-förbud inte finns.

 

Sen tycker jag inte att det är ett tillräckligt argument att säga att "alla andra har ju gjort så, det måste vara så då".

 

Utskotten som bereder förslagen och utvärderar finns ju där av en uppenbar anledning, och jag tror det hade blivit ett himla liv på dig om Åsa Torstensson på helt eget bevåg förbjudit SMS:ande utanför utskott och riksdag.

 

Det finns en lag mot vårdslöshet i trafik, och att SMS kvalar in där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se där! Jag slapp skriva min åsikt. Visade sig att Åsa Torstensson var den vettigaste av alla motsvarigheter i Europa samt vettigare än de flesta motsvarande i USA.

 

Snopet va?

 

Edit: Ser att hon ska ha sagt att det inte var bevisat farligt... Lyckas någon länka (INTE till Aftonbladet eller Expressen) så är det jag som får långnäsa.

 

Testa att läsa dessa svenska källor som jag länkade till tidigare

VTI rapport 969A

VTI notat 36-2006

VTI rapport 490A

 

Eller några andra, såsom:

HLDI 26-17

VTTI 27 juli 2009

MPRA 4135

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att läsa dessa svenska källor som jag länkade till tidigare

VTI rapport 969A

VTI notat 36-2006

VTI rapport 490A

 

Eller några andra, såsom:

HLDI 26-17

VTTI 27 juli 2009

MPRA 4135

 

Dom tre sista var ju inte direkt några argument för ett förbud. Resultat som "kanske har en liten påverkan vid dåligt väder" är ju inte direkt något som lyfter ögonbrynen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förbjuda mobiltelefonpratande med handsfree också, då kan man ju lika gärna förbjuda all konversation med föraren alternativt införa en enmanspolicy per bil, max en person per bil.

 

Först och främst vill jag påpeka att det finns lagar som egentligen omfattar SMS:ande - det rör sig ju om vårdslöst beteende i trafik. Med andra ord ska man egentligen inte behöva detaljreglera bilkörning. Men, av samma anledning som man har detaljreglerat och sagt att man inte får dricka alkohol i kombination med bilkörning så bör man kanske reglera även SMS:ande.

 

Det du skriver lallo stämmer faktiskt inte riktigt. Medpassagerare kan uppfatta farliga situationer också, vilket inte människor som man pratar med i telefon kan göra. Det finns studier inom detta område, och det är inte lika farligt att prata med medpassagerare som det är att samtala med andra i mobiltelefon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom tre sista var ju inte direkt några argument för ett förbud. Resultat som "kanske har en liten påverkan vid dåligt väder" är ju inte direkt något som lyfter ögonbrynen.

 

Du är precis som mina ungar som tittar på en sak och bestämmer sig för att de inte gillar vad de ser men säger inte varför och ger inte heller några motargument. Precisera dina argument. Vilken studie syftar du på och vilken sida? Kallar du det här för "liten påverkan vid dåligt väder" skulle jag till och med tro att du är medvetet anti bara för att du kan vara anti tack vare internet, trots att du vet bättre.

 

CELL PHONE TASK

 

Risk of Crash or Near Crash event

 

Light Vehicle/Cars

 

Dialing Cell Phone 2.8 times as high as non‐distracted driving

 

Talking/Listening to Cell Phone 1.3 times as high as non‐distracted driving

 

Reaching for object (i.e. electronic device and other) 1.4 times as high as non‐distracted driving

 

Heavy Vehicles/Trucks

 

Dialing Cell phone 5.9 times as high as non‐distracted driving

 

Talking/Listening to Cell Phone 1.0 times as high as non‐distracted driving

 

Use/Reach for electronic device 6.7 times as high as non‐distracted driving

 

Text messaging 23.2 times as high as non‐distracted driving

 

 

Du kan inte heller kalla den data som presenteras i IIHS för "liten påverkan vid dåligt väder", för det är inte det den handlar om, du måste se skillnaden mellan hand-held och cell phone use det vill säga hur operationaliseringen är utförd, den stöder fortfarande ett förbud. MPRA:s resultat och källor stöder det som VTTI har kommit fram till (den enda skillnaden är att ringa sätts aningen lägre och att tala/lyssna gav något högre resultat, men det verkar vara inom felmarginalen). Du måste också förstå att den data IIHS lyfter fram inte är är justerad för hur mobiltelefonägande bland vuxna har ökat från cirka 77% till cirka 85% från 2008 till 2009.

 

 

Redigerad av Chalk
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är precis som mina ungar som tittar på en sak och bestämmer sig för att de inte gillar vad de ser men säger inte varför och ger inte heller några motargument. Precisera dina argument. Vilken studie syftar du på och vilken sida? Kallar du det här för "liten påverkan vid dåligt väder" skulle jag till och med tro att du är medvetet anti bara för att du kan vara anti tack vare internet, trots att du vet bättre.

 

CELL PHONE TASK

 

Risk of Crash or Near Crash event

 

Light Vehicle/Cars

 

Dialing Cell Phone 2.8 times as high as non‐distracted driving

 

Talking/Listening to Cell Phone 1.3 times as high as non‐distracted driving

 

Reaching for object (i.e. electronic device and other) 1.4 times as high as non‐distracted driving

 

Heavy Vehicles/Trucks

 

Dialing Cell phone 5.9 times as high as non‐distracted driving

 

Talking/Listening to Cell Phone 1.0 times as high as non‐distracted driving

 

Use/Reach for electronic device 6.7 times as high as non‐distracted driving

 

Text messaging 23.2 times as high as non‐distracted driving

 

 

Du kan inte heller kalla den data som presenteras i IIHS för "liten påverkan vid dåligt väder", för det är inte det den handlar om, du måste se skillnaden mellan hand-held och cell phone use det vill säga hur operationaliseringen är utförd, den stöder fortfarande ett förbud. MPRA:s resultat och källor stöder det som VTTI har kommit fram till (den enda skillnaden är att ringa sätts aningen lägre och att tala/lyssna gav något högre resultat, men det verkar vara inom felmarginalen). Du måste också förstå att den data IIHS lyfter fram inte är är justerad för hur mobiltelefonägande bland vuxna har ökat från cirka 77% till cirka 85% från 2008 till 2009.

 

Ursäkta, men jag kan läsa och det var precis det jag gjorde med studierna du länkade till. Jag är inte dum i huvudet. Du talar till mig som om jag inte vet hur man knyter skorna.

 

I den sista rapporten du länkade till står detta i slutsatsen:

 

"DISCUSSION AND CONCLUSION

Mobile phone ownership is associated with more traffic fatalities, but only in bad weather or wet road conditions. In effect, mobile phone ownership interacts with these kinds of dangerous driving conditions to increase traffic fatalities. Mobile phone ownership has no statistically significant effect on fatalities in good weather or dry road conditions; nor does mobile phone ownership interact with darkness or the congestion of rush-hour to increase fatalities during those times. Because a small share of fatalities occur in bad weather or wet road conditions, the effect on mobile phone ownership on fatalities in these conditions are masked when fatalities are examined in aggregate. Just as the effect of mobile phones on traffic incidents may be heterogeneous across individuals, as Hahn and Prieger (2006) find, the effects are also heterogeneous with regard to driving conditions."

 

Det som sägs är att det finns statistiskt samband mellan att äga och en mobiltelefon och dö i en trafikolycka vid dåligt väder. Sen kan man ju fundera vidare över deras modell, vad exakt definierar de som "dåligt väder"? Exempelvis.

 

Detta är långt ifrån ett klart bevis.

Redigerad av lallo
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...