Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Varning för MediaMarkt


Fredrik_S

Rekommendera Poster

Har som vana att aldrig handla datorer eller annan elektronisk utrustning på Media Markt eller Siba/onoff/elgiganten för den delen. Nu är ju skadan redan skedd. Sök Er till specialbutiker i framtiden. Evt är de dyrare men det lönar sig i längden. I varje fall är det min erfarenhet.

Var är skadan redan skedd? TS har inte gjort något köp på MediaMarkt, och de flesta här verkar inte ha några problem med dem.

På vilket sätt skulle det löna sig att betala mer för en vara i en "specialbutik" än någon annanstans?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MM i Umeå har rätt bra (kunniga) säljare. Har handlat kyl o frys, spis, tv, mac mini och diverse andra saker.

En av de som jobbar på vitvarusidan är väldigt kunnig och saklig.

Ibland står det någon Mac utbildad grabb vid Apples produkter.

 

Men man kan inte vara mästare på brödrostar, hembio och kameror samtidigt.

Tror att de flesta på detta forum är ordentligt pålästa innan affären besöks och har pluggat in specs. och andra grejer i veckor. Då är det klart att säljaren inte vet lika mycket om en viss specifik produkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har bara EN sak och säga och det är: Ska ni köpa dyrare elektronikprodukter, gör det på internet!

 

Tyvärr är det såhär elektronikkedjorna fungerar, de lurar, försöker övertala, argumentera och även försöka sälja tillbehör, allt för att de ska få sin provisionslön!

 

Min mamma skulle i somras köpa en plasma TV, Elgiganten hade ett erbjudande på en LG 42" för 4444;-, vi åkte dit men "såklart" var den slutsåld.. Så vi fortsatte till Expert, hade den inte heller så vi hamnade till sist hos ONOFF. De hade TV:n MEN för 5990;- (ser ni prisskillnanden?) Jag frågasatte säljaren (som var ett jävla pucko om jag får säga det) om "det här inte är samma TV som Elgiganten säljer för 4444:-" eftersom jag tycker produktnamnet ser likadant ut varpå han raskt säger "Nejdu, det har jag svårt att tro att de skulle sälja en TV med 600Mh för så lite pengar" Mamma valde iaf att köpa TV:n och han började så fort hon hunnit säga "Jag tar den!" att börja informera henne om det ena försäkringen efter den andra och alla möjligia slags tillbehör som kablar, TV-boxar och rengörningskiit osv. Mamma är så bra att hon säger JÄMT nej tack till sånt.. Men när vi kommit ut från affären med TV:n ser jag i Elgiantens reklamblad att det var ju visst samma TV som de tagit överpris på!!

 

Så vi skyndade oss in igen och försökte få priset till 4444;- och gubbfan hade redan gått på lunch så då kom en annan besserwisser-kille och sa "Men Elgiganten lurar ju bara konsumenterna med låga priser på saker dom inte ens tar in i lager, bara för att få folk att åka till deras affär", och hävdade att dom på ONOFF bara går ner till konkurrentens pris OM varan finns i lager hos konkurrenten (vilket den nu inte fanns) men kassörskan var VETTIG och ba sa till honom "äsch stick med dig jag fixar de här" så mamma fick TV:n för 4444;-

 

Men vilka jävla puckon det är som jobbar på elektronikkedjor! Att de vill ha mer i lön ska väl fan inte gå ut över kunderna! Jag behöver ingen meningslös försäkring eller tillbehör, tillbehör köper jag på eBay typ.

Nu slutade ju TV-köpet lyckigt, men hade jag inte följt med hade mamma accepterat det hela att hon betalat överpris på en utgående modell..

 

Så, köp så mycket som möjligt på nätet och undvik elektronikkedjorna om ni ska handla nått stort/dyrt!

Är ni inte nöjda har ni ju rätt till återköp, då distansköplagen gäller på internet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry för två inlägg MEN jag måste berätta en riktigt HEMSK grej, jag har ganska stora öron när jag är ute ii affärer så jag råkade höra det här.

 

Var på Elgiganten Megastore i Västerås och kollade på Apple-produkter, stod och trixade lite med en iMac när en 25+ kille stod och kollade in MacBook:en, han frågade en kvinnlig säljare om hur det egentligen är att ha en Mac, och frågade

"Funkar den med vanliga PC program, kan man webcamma med den och funkar Word dokument om jag får dom från kompisar med PC?"

Kvinnliga säljaren svarade:

"Jadu, jag har ingen aning faktiskt, jag antar att det ska gå.. Det finns ju Office paketet för mac.. Jag tror att du ska kunna webcamma med den också, är inte riktigt säker men det är ju en inbyggd kamera i den.."

 

Sen blev han mer frågvis och undrade på prestanda och minne, frågade om hur snabb den är osv

varpå hon svarade "Den är nog lika bra som en PC skulle jag tro, Macbook är ju lite billigare från de andra två Macbook Pro"

 

Tyckte lite synd om snubben, fick sån KASS information och introducering för Apples datorer, när det var uppenbart att tjejen inte hade någon koll ÖHT om datorer eller elektronik.. Jag undrar hur hon ens fick jobb på Elgiganten.. Har de inga krav på folk de anställer?

 

Ibland står det någon Mac utbildad grabb vid Apples produkter.

Ja, men problemet med Mac-snubbarna på MediaMarkt är att de är alldeles för nördiga och "präktiga" för att informera en vanlig svensson om produkterna. Det krävs att man själv som konsument är otroligt insatt i vilka produkter Apple säljer om man ska ha nytta av att prata med en MM-säljare på Macavdelningen. Det blir mer eller mindre som att de "äger sönder" folk när de frågar om hjälp. De ger lätt också falska förhoppningar, säger att det går att göra det ena oh det andra med produkten, men i själva verket har de bara överdrivit för att få nått sålt.

 

 

Jag föredrar MediaMarkt eller Expert överlag, de är kunnigast, trevligiast, de frågar om man behöver hjälp även fast man bara tittar, det är bra service. Inte som på ONOFF och Elgiganten dr man får JAGA säljare, som för övrigt är spydiga, otrevliga, OKUNNIGA, ointresserade av produkterna de säljer etc.

 

Jag försöker också så gott det går att ta reda på ALL information om produkten jag funderar på att köpa, på internet.. Jag brukar också priiskolla länge om det är nått att ha. Och det lönar sig, blir inte grisen i säcken för överpris!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag föredrar MediaMarkt eller Expert överlag, de är kunnigast, trevligiast, de frågar om man behöver hjälp även fast man bara tittar, det är bra service. Inte som på ONOFF och Elgiganten dr man får JAGA säljare, som för övrigt är spydiga, otrevliga, OKUNNIGA, ointresserade av produkterna de säljer etc.

Då måste det vara lokalt i Västerås för i Sundsvall tycker jag att säljarna på Elgiganten är lika trevliga som på MM. Onoff har ju lagt ner här. If you can't take the heat, get out...

 

Eller vänta nu! Jag har ju varit hos Elgiganten i V-ås. Nära flygplatsen? Försäljaren försökte sälja på mig ett par hörlurar för 4500 kr när jag bara ville ha ett par för 500 kr. Kanonljud var det iaf på dyrgriparna...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då måste det vara lokalt i Västerås för i Sundsvall tycker jag att säljarna på Elgiganten är lika trevliga som på MM. Onoff har ju lagt ner här. If you can't take the heat, get out...

 

Eller vänta nu! Jag har ju varit hos Elgiganten i V-ås. Nära flygplatsen? Försäljaren försökte sälja på mig ett par hörlurar för 4500 kr när jag bara ville ha ett par för 500 kr. Kanonljud var det iaf på dyrgriparna...

 

Det finns två Elgiganten i Västerås. Den ena ligger vid IKEA i Hälla (vid flygplatsen) och den andra är en MEGASTORE som ligger ute i Erikslund.. Det var på MEGASTORE som det här hände.. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...