Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vilka äger programmet man skapar i Xcode?


DallasDev

Rekommendera Poster

Om du använder en studentversion av Microsoft Word så bryter du mot avtalet om du väljer att kommersialisera det du har skapat, och kan således bli åtalad om nu Microsoft känner för det. Med andra ord får du inte använda det du har skapat, eftersom du har restriktioner i avtalet. Punkt.

 

Nej, du antar att upphovsrätten har avtalats bort, det har den inte. Någon annan än du själv kan inte bestämma vad du får göra med det du har upphovsrätt till. Skulle du skriva Oliver Longstockings and the Order of Da Vinci och tjänar multum på den och allt där kring med en studentlicens då skulle du ändå det skadestånd företaget som sålde dig licensen kunna utkräva vara i förhållande till den kommersiella licensen (plus lite extra så klart), det skulle aldrig vara i förhållande till hur mycket pengar du drog in tack vare din bok. Du får alltså använda det du skapat, du får bara inte använda verktyget kommersiellt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu bråkar vi ju bara om formuleringar...

 

 

Om du använder en studentversion av Microsoft Word så bryter du mot avtalet om du väljer att kommersialisera det du har skapat, och kan således bli åtalad om nu Microsoft känner för det. Med andra ord får du inte använda det du har skapat, eftersom du har restriktioner i avtalet. Punkt.

 

 

Nåväl, jag tänker inte diskutera detta eftersom det inte finns något att diskutera. :)

 

 

 

Så länge du är student så har du all rätt att kommersialisera det du har skapat på din studentlicens. Är du däremot en vanlig Svensson som skaffar en studentlicens (för att komma billigare undan) så får du inte kommersialisera något du har skapat. Ganska enkelt anser jag :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så länge du är student så har du all rätt att kommersialisera det du har skapat på din studentlicens. Är du däremot en vanlig Svensson som skaffar en studentlicens (för att komma billigare undan) så får du inte kommersialisera något du har skapat. Ganska enkelt anser jag :)

 

Det stämmer inte, nu är det inte så det är formulerat hos Adobe, Microsoft eller Intel i alla fall. Du får inte kommersialisera något som är producerat med ett verktyg du har en studentlicens för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett företag kan inte åtala dig om de känner för det. Det är bara åklagare som kan besluta om åtal. Däremot kan du bli stämd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett företag kan inte åtala dig om de känner för det. Det är bara åklagare som kan besluta om åtal. Däremot kan du bli stämd.

Enskilt åtal? Tror jag det heter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...