Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vilka äger programmet man skapar i Xcode?


DallasDev

Rekommendera Poster

Försökt söka på det men hittar det ingenstans..

 

Om man "enrollar" Apples Dev Center och börjar utveckla program, äger man då programmet hela tiden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Absolut gör du det. Du har både copyright och alla andra rättigheter, Apple hävdar inget ägandeskap över det du skapat i Xcode.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försökt söka på det men hittar det ingenstans..

 

Om man "enrollar" Apples Dev Center och börjar utveckla program, äger man då programmet hela tiden?

 

Givetvis äger du programmet.

Annars skulle ju Microsoft äga allt man skriver i Word.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Givetvis äger du programmet.

Annars skulle ju Microsoft äga allt man skriver i Word.

 

Microsoft äger det du skapar i Word om du gör det med en studentutgåva... Eller ja, du får i alla fall inte utnyttja det du har skapat i kommersiellt syfte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Microsoft äger det du skapar i Word om du gör det med en studentutgåva... Eller ja, du får i alla fall inte utnyttja det du har skapat i kommersiellt syfte.

 

Det har jag mycket svårt att tänka mig.

Du menar att om min dotter som har en studentutgåva skriver en roman och tjänar pengar på den så är det microsoft egendom och inte min dotters.

Nja, där har du nog fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har jag mycket svårt att tänka mig.

Du menar att om min dotter som har en studentutgåva skriver en roman och tjänar pengar på den så är det microsoft egendom och inte min dotters.

Nja, där har du nog fel.

 

Nej, jag är ganska säker att jag har rätt på den punkten faktiskt... Det är samma på studentutgåvan av Adobes program. Man får inte använda programmen för att skapa något som man använder i kommersiellt syfte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, Adobe har två student-/utbildningsversioner. Den billigaste som inte får användas kommersiellt och en lite dyrare som man får användas helt fritt. Detta innebär inte att Adobe äger det som skapats i den billigaste det gör man sjäöv dock med restriktiomer vad gäller användningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, Adobe har två student-/utbildningsversioner. Den billigaste som inte får användas kommersiellt och en lite dyrare som man får användas helt fritt. Detta innebär inte att Adobe äger det som skapats i den billigaste det gör man sjäöv dock med restriktiomer vad gäller användningen.

 

Men vad händer om man skulle använda det man har skapat med den icke-kommersiella versionen? Antagligen lär Adobe indirekt hävda sin äganderätt på det som har skapats genom att begära ersättning i form av skadestånd eller liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag är ganska säker att jag har rätt på den punkten faktiskt... Det är samma på studentutgåvan av Adobes program. Man får inte använda programmen för att skapa något som man använder i kommersiellt syfte.

 

Nej nu får du ta det lite lugnt. Jag kan garantera att det är helt uteslutet att något företag äger det man skapat i ett program, som exempelvis en text.

Det dom avser är att programmet ska användas i skol/utbildningsväsendet och inte köpas av företag istf dyrare fullpaketpriser.

Det som SKAPAS har Adobe/Microsoft eller annat företag inget ägandet till.

 

Som exempel:

När jag arbetade som informatör ägde jag bilder som jag tog på min arbetstid med arbetsgivarens kamera. Det var mina verk.

Att min arbetsgivare hade rätt att använda bilderna var en annan femma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt Microsofts egna hemsida så står det "Licensierad för icke-kommersiell användning" om "Microsoft Office Hem och Student". Vad som sedan händer om du använder den versionen i kommersiellt syfte vet jag inte, men att det rör sig om skadestånd känns rimligt.

 

Länk till Microsoft

post-25572-025609700 1287865239_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du tolkar texten fel.

Det kan vara en olycklig översättning men det jag själv skapar (bild, text, figur eller annat) äger jag. Så är det.

Här avser man att programmet får inte användas av företag att framställa dokument, men enskilda personer som studenter och andra privata inom skolan får skapa avhandlingar som kan säljas o spridas på det sätt som upphovsrättsinnehavaren själv önskar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du tolkar texten fel.

Det kan vara en olycklig översättning men det jag själv skapar (bild, text, figur eller annat) äger jag. Så är det.

Här avser man att programmet får inte användas av företag att framställa dokument, men enskilda personer som studenter och andra privata inom skolan får skapa avhandlingar som kan säljas o spridas på det sätt som upphovsrättsinnehavaren själv önskar.

 

Jag är ganska säker på att min tolkning är rätt. Nu är det upp till dig att bevisa motsatsen.

 

Visst, du äger dina verk, men om du väljer att kommersialisera det så lär det sluta med skadeståndskrav* från Adobes sida.

 

 

Apple avviker från det här och du har inga restriktioner i iWork när det gäller möjligheterna att utnyttja det du skapar i kommersiellt syfte.

 

* Om de nu kan bevisa att det har skapats på ett program för icke-kommersiellt bruk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, du ger dig inte. :-)

Det du tror är helt orimligt och förmodligen helt fel.

Om jag som student passar på att skriva ett framgångsrikt stycke på Word och blir tokrik finns det ingen möjlighet att Microsoft kan kräva pengar. Som sagt du feltolkar detta med kommersiellt bruk.

 

Det är ägarformen av programvaran inte vad som skapas.

 

Låt säga att ett filmbolag utan en enda student köper studentversionen just för att den är billigare kommer Ms att bli arga för att filmbolaget köpt fel version. Ms kan däremot inte ställa ekonomiska krav på det som skapats med den felaktigt inköpta programvaran.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, du ger dig inte. :-)

 

Nej, jag viker mig inte i den här frågan. Jag är säker på att min tolkning av Microsoft-begränsningarna är helt och hållet korrekt.

 

Jag googlade lite och hittade ytterligare en tråd som behandlar ämnet, och du har en länk här.

 

Kom gärna tillbaka senare hit och erkänn att du hade fel. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja den källan var inte heller mycket att lita på. Tänk om någon skulle skriva en kommersiellt framgångsrik bok på en piratkopia. Då skulle hela upplagan dras in.

Nej så är det inte. Upphovsrätten är mycket starkare än så. Känner inte jag behöver bevisa något. Du får nog forska vidare. Är det en Bernersennenhanne du har. Vi har en treårig tik. Trevliga vänner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja den källan var inte heller mycket att lita på. Tänk om någon skulle skriva en kommersiellt framgångsrik bok på en piratkopia. Då skulle hela upplagan dras in.

Nej så är det inte. Upphovsrätten är mycket starkare än så. Känner inte jag behöver bevisa något. Du får nog forska vidare. Är det en Bernersennenhanne du har. Vi har en treårig tik. Trevliga vänner.

 

Ja, det är onekligen en intressant fråga! Frågan är om det finns något rättsfall där någon har använt en studentversion i kommersiellt bruk...

 

En Berner Sennen är det ja, men det är en tik. :D Det är mina föräldrars hund, och hon fyller snart 8 år! :) Underbara djur, och jag kommer i alla fall aldrig att ha någon annan ras. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gorancarlsen har helt rätt, Adobe eller Apple eller Microsoft eller någon annan för den delen skulle aldrig kunna överta ägandeskapet för ditt verk eller rättigheterna till det. De skulle däremot kunna kräva dig på kompensation på grund av att du bröt ditt avtal i hur programvaran var godkänd att användas. Det finns en hel del fall där BSA har fått in pengar från företag som ertappats med piratkopior eller felaktiga licenser av Office, Windows eller andra program, där har man ens aldrig kommit på tanken att företagens dokument, än mindre innehållet i dokumenten, skulle tillfalla Microsoft (eller vilka andra företag vars programvara användes felaktigt).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst, du äger dina verk, men om du väljer att kommersialisera det så lär det sluta med skadeståndskrav* från Adobes sida.

 

gorancarlsen har helt rätt, Adobe eller Apple eller Microsoft eller någon annan för den delen skulle aldrig kunna överta ägandeskapet för ditt verk eller rättigheterna till det. De skulle däremot kunna kräva dig på kompensation på grund av att du bröt ditt avtal i hur programvaran var godkänd att användas. Det finns en hel del fall där BSA har fått in pengar från företag som ertappats med piratkopior eller felaktiga licenser av Office, Windows eller andra program, där har man ens aldrig kommit på tanken att företagens dokument, än mindre innehållet i dokumenten, skulle tillfalla Microsoft (eller vilka andra företag vars programvara användes felaktigt).

 

Jag kan ha varit en aning otydlig, men det jag hela tiden har hävdat är att om man väljer att kommersialisera något som är skapat med ett program som inte godkänner kommersiellt bruk så kan det sluta med att man får ett saftigt skadestånd. Detta skrev jag, som du ser, tidigare tråden.

 

Du äger fortfarande det du har skapat, men du äger/har inte rättigheten att kommersialisera det.

 

Var jag tydligare nu?

 

Det gorancarlsen däremot har hävdat är att du får göra vad du vill med det du skapar, vilket du alltså inte får. Hur du då kan dra slutsatsen att han har rätt förstår jag inte. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Microsoft äger det du skapar i Word om du gör det med en studentutgåva... Eller ja, du får i alla fall inte utnyttja det du har skapat i kommersiellt syfte.

 

 

Jag kan ha varit en aning otydlig, men det jag hela tiden har hävdat är att om man väljer att kommersialisera något som är skapat med ett program som inte godkänner kommersiellt bruk så kan det sluta med att man får ett saftigt skadestånd. Detta skrev jag, som du ser, tidigare tråden.

 

Du äger fortfarande det du har skapat, men du äger/har inte rättigheten att kommersialisera det.

Första meningen var då verkligen otydlig :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Första meningen var då verkligen otydlig :whistling:

 

Jo, det var verkligen en dum formulering. Men vad jag menade förtydligade jag i mening 2. :)

 

Det jag egentligen menade var att de på ett sätt äger verket, eftersom du inte får göra vad du vill med det... Jag menade alltså att man på ett sätt kan prata i termer av indirekt ägande. Nåväl, den diskussionen är väl av en mer filosofisk karaktär.

 

Hursomhelst, om du har en studentversion av Word och skriver en ny populär bok och tjänar pengar på den och öppet säger att du har skrivit hela boken i en studentversion av Word så är det en viss risk att man får ett skadeståndskrav.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det var verkligen en dum formulering. Men vad jag menade förtydligade jag i mening 2. :)

 

Det jag egentligen menade var att de på ett sätt äger verket, eftersom du inte får göra vad du vill med det... Jag menade alltså att man på ett sätt kan prata i termer av indirekt ägande. Nåväl, den diskussionen är väl av en mer filosofisk karaktär.

 

Hursomhelst, om du har en studentversion av Word och skriver en ny populär bok och tjänar pengar på den och öppet säger att du har skrivit hela boken i en studentversion av Word så är det en viss risk att man får ett skadeståndskrav.

 

hela diskussionen är lite OT men, båda har rätt. Du äger fortfarande rätten till ditt producerade verk oavsätt licens, dock så om du skall slå mynt utav produkten/verket och slippa ett skadeståndskrav för brott mot licensreglerna så skall man nog köpa en gilitg licens för kommeriselt bruk. Alltså skilj på upphovsrätt och avtalsrätt (licensavtalet).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag egentligen menade var att de på ett sätt äger verket, eftersom du inte får göra vad du vill med det... Jag menade alltså att man på ett sätt kan prata i termer av indirekt ägande. Nåväl, den diskussionen är väl av en mer filosofisk karaktär.

 

Det är här du har fel, du äger verket och får göra vad du vill med det, oavsett hur det är skapat, så länge det är du som har skapat det. Du får kommersialisera det om du vill, du får ge bort det eller gömma det i byrålådan, det har inte Microsoft, Adobe eller Apple med att göra.

 

Däremot så har du inte rätt att använda mjukvara under studentlicens för ett kommersiellt syfte, det du inte äger, eller där äganderätten är begränsad, är alltså applikationen, inte det du skapar i den. Brottet mot licensavtalet har inget med upphovsrätten att göra, som föregående talare också förklarar.

 

Låt säga att jag stjäl en hammare, sedan använder jag den för att bygga ett hus, då äger jag ju fortfarande huset, även om jag kan bli bestraffad för stölden av hammaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man använder en hem- och studentutgåva av MS Word för att skapa kommersiella dokument, exempelvis manus till en bok som man vill sälja, eller en avhandling till en text som man avser att sälja, så bryter man mot Microsofts användaravtal. Det är givetvis så att Microsoft inte äger dokumentet som man har skapat, utan användaravtalet gäller användningen av programmet. Om du använder programmet för att skapa dokument som ska säljas, så bryter du mot användaravtalet därför att du använder programmet i kommersiellt syfte.

 

Du är fri att sprida dokumenten gratis, men du får inte använda MS Word för att tjäna pengar för då blir det kommersiell verksamhet. Det handlar inte om om du har ett företag eller inte, det handlar om du använder programmet i kommersiellt syfte och även privatpersoner kan ju göra detta - genom att exempelvis skriva ett manus som man hoppas få publicerat och därmed tjäna pengar på. Då sker ju skrivandet i kommersiellt syfte = programmet används i kommersiellt syfte, och detta är inte tillåtet.

 

Då får du köpa affärsversionen istället om du avser att tjäna pengar på de dokument du skapar i MS Word.

 

Eller köp iWork, för iWork har inte dessa begränsningar. Apple iWork finns i en version och den får användas för både icke-kommersiella och kommersiella verksamheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett avtal (licens) kan aldrig få en lag eller förordning att upphöra att gälla.

Ett avtal kan aldrig gå före upphovsrätten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är här du har fel, du äger verket och får göra vad du vill med det, oavsett hur det är skapat, så länge det är du som har skapat det. Du får kommersialisera det om du vill, du får ge bort det eller gömma det i byrålådan, det har inte Microsoft, Adobe eller Apple med att göra.

 

Däremot så har du inte rätt att använda mjukvara under studentlicens för ett kommersiellt syfte, det du inte äger, eller där äganderätten är begränsad, är alltså applikationen, inte det du skapar i den. Brottet mot licensavtalet har inget med upphovsrätten att göra, som föregående talare också förklarar.

 

Låt säga att jag stjäl en hammare, sedan använder jag den för att bygga ett hus, då äger jag ju fortfarande huset, även om jag kan bli bestraffad för stölden av hammaren.

 

Nu bråkar vi ju bara om formuleringar...

 

 

Om du använder en studentversion av Microsoft Word så bryter du mot avtalet om du väljer att kommersialisera det du har skapat, och kan således bli åtalad om nu Microsoft känner för det. Med andra ord får du inte använda det du har skapat, eftersom du har restriktioner i avtalet. Punkt.

 

 

Nåväl, jag tänker inte diskutera detta eftersom det inte finns något att diskutera. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...