Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vilka TV-apparater funkar bäst med nya Mac Mini?


Squiz

Rekommendera Poster

Jag har haft en äldre Mini under 2-3 år kopplad till min nuvarande FullHD TV (AMOI LC42TE1 eller dyl.) och inte haft minsta problem. Körde via DVI -> HDMI och hade inga problem med Over/Underscan - perfekt pixelmappat helt enkelt.

 

 

Fick chansen att köpa den nya Minin och slog givetvis till. Snabbare, möjlighet till mer RAM, tystare och helt i aluminium wub.gif Men...

Jag får efter inkopplingen hemsk overscan och kan inte se meny-baren högst upp och inte heller dockan längst ner. Det jag får göra för att bilden ska passa är att i 'Display settings' pilla på Underscan slidern (som förövrigt är den enda inställning man kan skruva på förutom att välja upplösning) som går från "Off" till "More"(!). Detta resulterar ju dock i att bilden blir omskalad med resultatet att alla fonter/ikoner etc. blir betydligt suddigare och otydligare än de ska vara.

På vissa TV-apparater finns ju settings som man kan pilla på för att kompensera tex. Minins signal. Detta har inte jag i min nuvarande TV.

 

Hur löser man då detta problem på enklaste sätt? Jo, man säljer den gamla TV'n till samma person som köper gamla Mini'n! Win-Win situation biggrin.gif Men nu står jag ju utan TV...

 

Så, därför vill jag ha tips på TV-apparater som gillar nya Mini'n lika bra som min gamla TV gillade den gamla Minin.

Har egentligen bara 3 krav: 46", FullHD och MacMini(mid-2010)-kompatibel - 1080p pixelmappat! :-) Öppen för både LCD/LED och Plasma.

 

Tänkt mig prisklassen 10'000:- +/- 3'000.

 

Tips? Erfarenheter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget tv forum det här. Vad du är ute efter är en tv som du kan stänga av overscan över HDMI. Tror det är rätt svårt att hitta ngn som inte klarar av det idagsläget. Ställ din fråga på www.minhembio.com så får du nog fler svar.

 

Jag skulle nog slå till på den här: http://www.prisjakt....kt.php?e=565319

 

Eller V20 fast den är lite dyrare http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=565561

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thanks Radiozo,

 

Blir till att kolla settings ordentligt på TV innan man slår till alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Läs detta: http://www.idg.se/2.1085/1.329928/hdmi-och-mac-mini-i-hemmabion

 

Macens krav är enkla på gott och ont. Du får inte hundra olika grafikkortsinställningar utspridda över tjugo olika menyer och undermenyer som i Windows men kan heller inte skräddarsy Macens utsignal efter displayens krav. Nu är detta inte längre något stort problem utan kraven för att det ska fungera är enkla:

 

Teven bör kunna stänga av overscan. Precis som Radiozo skriver klarar så gått som alla nya apparater av detta. Kommer med tonvis med frågor om att bilden är klippt i kanterna men det handlar om att teveägaren inte är bekant med hur man stänger av overscan på just sin tevemodell. Ifall teven är av sämre eller äldre sort och inte kan stänga av overscan aktiverar du underscan från Macen. Detta ger dock en sämre bild eftersom pixelmappning blir omöjligt.

 

Full HD är en fördel av den enkla anledningen att HD Ready 1080p-standarden kräver att overscan ska kunna stängas av. Det heller inga problem att köra 1920x1080 från Macen och få en pixelmappad bild. Har teven en annan upplösning kan detta bli ett problem att det inte går att pixelmappa.

 

Teven ska hantera RGB 0-255 så kallad datorsvärta, eftersom du inte kan få ut studionivåer 16-235 från Macen. En del teveapparater gör inte detta och då kan det blir problem med att teven klipper i mörka delar av bilden. Nu är det Inte alla som ser (eller förstår problematiken) som detta innebär. Fast är du efter en korrekt bild kan det bli ett problem. Ifall det regleras i teven är som något reglage av typen "HDMI Svartnivå: hög/låg" eller liknande. En del apparater ställer sig automatiskt om till datorsvärta vid RGB-signal.

 

Skulle säga att 90 till 95 procent av de nya teveapparaterna där ute klarar de här kraven. Problemen som folk stöter på handlar så gott som alltid om att teven är komplex, rörig och direkt ur kartong helt felinställd för en datoranslutning. Således handlar majoriteten frågor som problem som egentligen inte har med Macen att göra. :)

 

Med andra ord, undvik det billigaste joxet och köp den teve du gillar. Har du problem med bilden så finns svaret så gott som alltid i teven. :laserbok:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket bra inlägg Thomas. Håller med fullständigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Den fungerar som beskrivet ovan och skickar vanligen en signal om 1920x1080 pixlar som det är upp till Philips 21:9-teve att hantera som man önskar och eftersträvar. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...