Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Skriva och läsa på NTFS extern hårddisk

cfahlgren

Recommended Posts

Jag har precis skaffat mig en macbook pro efter att ha använt pc hela mitt liv. Jag har 2 externa hårddiskar varav ena har FAT32 och det verkar ju fungera bra mellan gamla pc och min nya mac. Däremot har jag även en extern hårddisk med NTFS som jag bara kan läsa.

Jag tycker det kändes bökigt att måsta formatera om filsystemet på hårddisken. Fungerar programmet (SL-NTFS 2.0.4) bra, utan problem?

Finns det andra program och enkla vägar att få det att fungera utan problem?

Jag vill nämligen kunna flytta emellan hårddiskarna mellan pc datorer och min macbook.

Det finns en tråd där detta ämne tas upp:

https://forum.macworld.se/topic/125780-anvaenda-extern-haarddisk-till-baade-pc-och-mac/page__view__getnewpost__fromsearch__1

Kolla där först, men om du vill dela din hårddisk mellan både Windows och Mac-datorer så kan du ju ta din NTFS-disk och koppla in den till din PC och dela ut den i nätverket. På det viset borde du kunna slippa att formatera om något och du slipper installera ett specialprogram för att få Macen att skriva till NTFS-diskar.. Bara en tanke.

// Jonas

Jag behöver kunna använda hårddisken utan nätverk till både windows och mac ibland.

Tänkte ifall någon har erfarenhet av det där programmet och kan ge någon "recension" på det?

De vore supersnällt! smile.gif

Jag behöver kunna använda hårddisken utan nätverk till både windows och mac ibland.

Tänkte ifall någon har erfarenhet av det där programmet och kan ge någon "recension" på det?

De vore supersnällt! smile.gif

Jag testade först några gratisvarianter, kommer inte ihåg vad de hette, men troligt att den du syftar på kan ha varit nån av dem.

Hängningar och allmänt seg kopiering. Att avinstallera ett av dem visade sig omöjligt, det hade nog skruvat på systemfiler, så jag fick blåsa om min Mac.

Bestämde mig för att slå på stort och köpte Paragons NTFS for Mac. Fungerar helt osynligt och snabbt, dvs man märker inte att det finns förutom att diskar formaterade som NTFS beter sig som vilken Macformaterad disk som helst. Och det skruvar inte MacOS utan har en egen avinstallerare, som till och med funkar och gör vad den ska.

Jag testade först några gratisvarianter, kommer inte ihåg vad de hette, men troligt att den du syftar på kan ha varit nån av dem.

Hängningar och allmänt seg kopiering. Att avinstallera ett av dem visade sig omöjligt, det hade nog skruvat på systemfiler, så jag fick blåsa om min Mac.

Bestämde mig för att slå på stort och köpte Paragons NTFS for Mac. Fungerar helt osynligt och snabbt, dvs man märker inte att det finns förutom att diskar formaterade som NTFS beter sig som vilken Macformaterad disk som helst. Och det skruvar inte MacOS utan har en egen avinstallerare, som till och med funkar och gör vad den ska.

Fungerar Time Machine då eller är det en helt annan grej att få TM att fungera (måste kanske vara HFS+????)

//Inte lätt att vara nybörjare.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...