Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Foton FRÅN iPhoto TILL Finder


macusernowup

Rekommendera Poster

Har endast bilder i iPhoto, råkade radera fotomapparna i Finder.

Hur gör jag för att kopiera alla bilder i iPhoto tillbaka till Finder nu när de är färdig-redigerade?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Markera de album du vill exportera och tryck på Arkiv > Exportera...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittar inte mina foton någonstans!!!

 

Du har möjligtvis inte precis köpt en iPhone 4 och synkroniserat denna mot Macen? Jag råkade ut för exakt samma sak som du, inte ett enda foto fanns kvar, så det blev att hämta från backupen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börjat fixa inuti iPhoto library är väl det vanligaste. Något du känner igen? detvarintejag.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, har ju inte det! Hittar inte iPhoto biblioteket, sparar inte den en backup av alla bilder?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mappen Karolina janehag fanns inte innan, istället fanns iPhoto Library......

Vad har hänt???

post-58496-020658700 1287767526_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du hämtar upp bilderna från din TimeMachine kopia, för du har väl en TimeMachine hårddisk som säkerhetskopierar innehållet på din dator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beskriv nu exakt vad du har gjort så du kan få hjälp av någon kunnig istället för att skapa tre på varandra följande nya ämnen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, iPhoto bliblioteket gör ingen särskild backup av sitt eget bildbibliotek.

Bilder i iPhoto hittar man genom att starta iPhoto. Det är inte meningen att man ska rota i iPhotos bibliotek. Allt man gör med bilder gör man i iPhoto, inte från Finder.

 

Idén med Mac är att man använder TimeMachine för att göra säkerhetskopior till en extern hårddisk. TImeMachine är ett program som följer med varje Mac och som gör kopior automatiskt av ens användarmapp och program. Men det körs mot extern hårddisk, för om något händer med den interna hårddisken så är det ju mindre lyckat om ens säkerhetskopior ligger på den interna hårddisken i datorn. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Igår tog jag alla foton från Finder och och importerade dem till iPhoto.

Idag redigerade jag alla foton jag ville spara i iPhoto, sen raderade jag dem i Finder. (Vill ju bara ha mina redigerade bilder på datorn.)

 

Skulle sen öppna Photo, då finns det inget bibliotek som iPhoto kan relatera till, precis som att det också är borta...

 

Lätt panik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mappen Karolina janehag fanns inte innan, istället fanns iPhoto Library......

Vad har hänt???

 

Vad menar du med att "Karolina janehag" inte fanns innan och istället fanns iPhoto Library?

På den bilden du bifogat i ditt inlägg så finns både Karolina janehag och iPhoto Library, så Karolina finns inte istället för någonting.

Och om iPhoto Library finns kanske du skulle ta och starta iPhoto och se om det ligger några bilder inuti den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Igår tog jag alla foton från Finder och och importerade dem till iPhoto.

Idag redigerade jag alla foton jag ville spara i iPhoto, sen raderade jag dem i Finder. (Vill ju bara ha mina redigerade bilder på datorn.)

Skulle sen öppna Photo, då finns det inget bibliotek som iPhoto kan relatera till, precis som att det också är borta...

 

 

Om du hade bilderna på samma ställe som iPhoto Library så kan det mycket väl vara så att du har tagit bort eller flyttat iPhoto Library av misstag när du höll på att radera dina bilder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du hade bilderna på samma ställe som iPhoto Library så kan det mycket väl vara så att du har tagit bort eller flyttat iPhoto Library av misstag när du höll på att radera dina bilder.

 

Och vad gör jag då??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Onödigt att två trådar behandlar samma ämnen så jag slog ihop trådarna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har importerat bilder till iPhoto bör du ha fått en mapp i DittAnvändarnamn->Bilder som skall heta iPhoto Library, denna "mapp" ska du inte hålla på och pilla på i Finder, gör du det ber du om problem.

 

Du säger även att du importerat dina bilder i till iPhoto, är du säker på det? Gå in i iPhoto->Inställningar->Avancerat, är rutan Kopiera objekt till iPhoto-bibliotek förbockad??? Om den inte är det skapar bara iPhoto ett "alias" till originalbilden som då ligger kvar i den mappen på hårddisken där den låg från början, om du då raderar denna originalmapp så försvinner bilden eftersom i iPhoto finns bara ett "alias" till bilden, inte själva originalet.

 

/LexVer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du tömt papperskorgen också?

Annars kan du ju ta och dra tillbaka bildmapparna och sedan lägga in dem i iPhoto igen.

Se den här gången till att du under inställningar i iPhoto kryssar i "Kopiera objekt till iPhoto-bibliotek" så kan du sedan radera de ursprungliga bildmapparna. Det iPhoto då gör är att den kopierar över alla bilder till "iPhoto library". Det är i denna mapp/paket som det kan bli knasigt om man börjar ändra själv.

 

Annars kanske du har flyttat på iPhoto library som ursprungligen ligger i bildmappen.

Håll då in alt samtidigt som du öppnar iPhoto. Du kan då välja vilket bildbibliotek du vill använda. Om biblioteket inte syns i listan kan du trycka på "Annat bibliotek..." och bläddra runt i finder för att hitta det rätta biblioteket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...