Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ett gäng frågor av blandad natur


vote

Rekommendera Poster

Hej, iPhone 4 är fantastisk! Min första iPhone och jag är väldigt positivt överraskad. Men några grejer behöver jag bena ut, och jag skulle uppskatta om ni trevliga medlemmar skrev egna svar och inte hänvisade till en rörig manual eller Google.

 

1. Har en Macbook Pro och iPhone 4. Hur kan jag använda telefonens 3G/Turbo 3G nät och surfa på datorn (trådlöst)?

 

2. Genom att surfa med telefonen på datorn, vilka begränsningar innebär detta för telefonanvändningen? Kan jag enbart ta emot inkommande samtal, eller varken in/utgående? Bryts uppkopplingen mot nätet om jag får ett samtal, lyssnar på musik, spelar spel, kollar vädret etc?

 

3. Multitasking är en bra grej, men jag har märkt av att batteriet ibland går ner från 100% till 0% lite väl snabbt. Kanske har att göra med multitasking, att jag har många apps igång. Man ska tydligen kunna stänga ner apps genom att dubbeltrycka på Home-knappen, hålla ner fingret på en app några sekunder och sen trycka på röda minustecknet för att stänga ner. Men detta tycks inte fungera som det ska.

Om jag exempelvis har tidtagaruret igång och "zappar" över till Safari, och sen dubbeltrycker på Home-knappen, håller ner fingret över klockan och stänger ner den med minustecknet, så BORDE klockan (inklusive tidtagaruret ha stängts av), men om jag öppnar upp Klockan igen så är ändå tidtagaruret igång. Alltså tycks inte stänga-ner-apps-funktionen fungera som den ska. Vad har ni för tankar?

 

4. Jag har Telenor-abonnemang till iPhonen och har inga planer på att låsa upp den för andra operatörer. Däremot kan en Jailbreak vara intressant för mig. Vill experimentera minimalt med telefonen, och ha möjligheten att ställa tillbaka den som den var, utan spår. Det finns typ 3 jailbreaks ute för iPhone 4, version 4.1. Hur vet jag vilken som är bäst? Alla skriver olika.

 

Fler frågor kanske dyker upp. Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 77
  • Created
  • Senaste svar

Det känns lite dumt att säga att du ska läsa i manualen, men jag gör det ändå, här har du en online (PDF, 34MByte), på sidan 24 har du ett bra svar på frågan 1, på fråga 2 är svaret att allt funkar fint, musik pausas när du tar emot samtal, internet bryts inte när du ringer, musik och spel lirar fint med uppkopplingen också. Fråga 3, det är säkert något med multitasking, har du uppdaterat till senaste versionen av iOS och alla dina program? Klockan är lite speciell, den går alltid i bakgrunden och "räknar" egentligen inte, den håller bara reda på vilken millisekund den startade och animerar bara siffrorna när den är främst, inget konstigt där, inget batterikrävande heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

1. Har en Macbook Pro och iPhone 4. Hur kan jag använda telefonens 3G/Turbo 3G nät och surfa på datorn (trådlöst)?

 

 

 

 

TRÅDLÖST GÅR BARA MED BLUETOOTH; INTE ATT DU KOPPLAR UPP DIG TILL MOBILEN MED WIFI; MEN KOLLA I BRUKSANVISNINGEN.

 

(internationella capslock dagen)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TRÅDLÖST GÅR BARA MED BLUETOOTH; INTE ATT DU KOPPLAR UPP DIG TILL MOBILEN MED WIFI; MEN KOLLA I BRUKSANVISNINGEN.

 

(internationella capslock dagen)

 

 

My wifi. 

 

/Homie

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar!

 

Har fått ordning på surfen med både Bluetooth och USB via iPhone till datorn nu. Synd bara att jag inte når mer än ca 1 Mb/s ner när jag mäter hastigheten med TpTest. Antar att det är vanligt att Bluetooth sölar ner hastigheten?

 

Har iPhone 4 fortfarande problem med täckningen när man håller den på ett visst sätt? Tycker den på andra sidan försvinner ibland, kanske beror på hur jag håller den. Telefonen är bara 1 vecka gammal.

 

Vet ni om det går att spela in samtal på ett smidigt sätt?

 

Vet ni hur jag får en MP3-låt på iPod till en ringsignal?

 

Vad är mest lämpligt att putsa iPhonen med - nån form av vätska eller bara fiberduk?

 

Frågorna är många, kommer säkert flera!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har inte sökt...

 

Om man frågar Google lite smart så får man 1380000 träffar!

 

http://www.google.com/search?client=safari&rls=en&q=hur+ringsignal+mp3+iphone4&ie=UTF-8&oe=UTF-8

 

Om min ifåne har blivit ruggigt kletig (barnafingrar) så tar jag rent vatten och den rena och torra diskhandduken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med, forum finns för att ställa vilka frågor som helst. Det är bara det att du nog skulle kunna få svar på många frågor om du googlar. Men annars kommer jag med mina egna småsvar på dina frågor här lite snabbt.

 

Fråga 1 och 2 behöver du inte svar på längre verkar det som.

 

3. Jag är inte säker men det kan ha att göra med att klockan är ett av Apples program och dessa har från dag 1 alltid körts i bakgrunden. Sedan är det säkert som Chalk säger också.

 

4. Jag själv jailbreakar inte. Dels för att jag inte har något behov av att ändra på så mycket i telefonen och dels för att jag inte vill strunta i att betala app-tillverkare för deras appar. (Självklart kan man jailbreaka utan att ladda ner från Cydia också). Om något går tokigt kan du alltid återställa från iTunes och då försvinner jailbreaken och allting. Du ska dock akta dig med att uppdatera telefonen. Fördelarna med jailbreak är väl främst helt egen kontroll över telefonen medans nackdelarna är att vissa upplever den mer seg då och att garantin inte längre gäller.

 

Vad jag vet finns det inget sätt att spela in ett samtal utan jailbreak men det kanske har kommit ut någon app nu som går runt det, inte helt säker.

 

Detta finns det bra guider på på nätet. Det finns också appar som fixar detta. Det enklaste är dock att följa dessa steg: Öppna låten i iTunes och Visa i finder. Duplicera låten i Finder och ändra filtillägget till m4r. Öppna m4r-filen i iTunes så borde den komma upp under ringsignaler till vänster. Om låten är över 40 sekunder måste du förkorta den till under det.

 

Det finns ju alla sorts rengöringsmedel som de försöker sälja på en men jag - som de flesta skulle jag gissa - tycker dessa är överskattade. Om du har en bra mikrofibertrasa som du gnuggar den med lite då och då räcker det väl.

 

 

Fortsätt fråga om det är någonting du inte kan hitta svar på när du söker runt på det här forumet eller på google.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar!

 

Har fått ordning på surfen med både Bluetooth och USB via iPhone till datorn nu. Synd bara att jag inte når mer än ca 1 Mb/s ner när jag mäter hastigheten med TpTest. Antar att det är vanligt att Bluetooth sölar ner hastigheten?

 

Har iPhone 4 fortfarande problem med täckningen när man håller den på ett visst sätt? Tycker den på andra sidan försvinner ibland, kanske beror på hur jag håller den. Telefonen är bara 1 vecka gammal.

 

Vet ni om det går att spela in samtal på ett smidigt sätt?

 

Vet ni hur jag får en MP3-låt på iPod till en ringsignal?

 

Vad är mest lämpligt att putsa iPhonen med - nån form av vätska eller bara fiberduk?

 

Frågorna är många, kommer säkert flera!

 

 

Bluetooth är inte snabbare än så. Använd kabel om du vill få högre hastighet.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar!

 

Jag har en iPhone 4 och MBP. Vad finns det för apps och kommunikationsmöjligheter mellan dessa två? Hört talas om en app som heter Remote? Vad finns det mer? Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom på en sak till. Finns det möjligheter att skicka filer mellan MBP och iPhone via Bluetooth så man slipper USB? Tack igen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Remote, Rowmote och andra apps kan du använda för att styra media på datorn. Det finns en massa appar helt enkelt, lättast är om du öppnar App Store i iTunes och bläddrar runt om du inte har några specifika önskemål.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

My wifi. 

 

/Homie

 

vad är fördelen med det?(mer än att man kan dela till iPads också)

drar det inte mycket mera batteri än BT?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Remote, Rowmote och andra apps kan du använda för att styra media på datorn. Det finns en massa appar helt enkelt, lättast är om du öppnar App Store i iTunes och bläddrar runt om du inte har några specifika önskemål.

 

Tack för svar! Har kikat på både Remote och Rowmote, lite svårt att urskilja vad som skiljer de åt. Fast Rowmote tycks kunna styra Spotify, och inte Remote.

 

För övrigt är det knepigt att navigera på AppStore. Finns ju ingen iPhone->Mac kategori :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom på en sak till. Finns det möjligheter att skicka filer mellan MBP och iPhone via Bluetooth så man slipper USB? Tack igen!

 

Nej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom på en sak till. Finns det möjligheter att skicka filer mellan MBP och iPhone via Bluetooth så man slipper USB? Tack igen!

 

 

Nej.

 

Så det går fortfarande inte att ta ett kort med kameran i iPhone4 o sen skicka den filen med Bluetooth till sin (Mac)dator? :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte är nöjd med beskrivningen på iTunes kan du alltid söka efter dem på Google, över 95% av alla appar har en egen hemsida också.

 

http://www.apple.com/itunes/remote/

http://regularratean...om/rowmote-pro/

 

Det finns typ tre miljarder apps gällande remote, IR, controll, whatever. Nu hittade jag en app som tydligen ska fungera som IR-fjärr så man kan styra tv:n och så vidare. Men iPhone har väl ingen IR?

Kolla här: http://www.l5remote.com/

 

Laddade hem apples egna Remote app och försökte parkoppla datorn med iPhone genom Bluetooth, men den bara tjatade om WiFi network. Jag har ingen wifi-nätverk. Hur får jag det att fungera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står som första sak i beskrivningen: "Control iTunes and Apple TV using your iPhone, iPod touch, or iPad over your Wi-Fi network."

 

Din iPhone blir en universalfjärrkontroll som L5 Remote hävdar, se bara till att du förstår vad som behövs: "Get the accessory".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo såg det nu.

 

Men så jag förstår:

 

Varken Remote eller Rowmote funkar mellan iPhone-Mac över Bluetooth? Förjävligt i så fall. Jag har ju inget wifi, som sagt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo såg det nu.

 

Men så jag förstår:

 

Varken Remote eller Rowmote funkar mellan iPhone-Mac över Bluetooth? Förjävligt i så fall. Jag har ju inget wifi, som sagt.

 

Du har väl WiFi i din MBP?

 

Bara att sätta upp ett så kallat ad-hoc-nätverk i datorn och ansluta till det med din iPhone.

 

Finns en del som gjort det förut. Här till exempel: http://superuser.com/questions/90119/ad-hoc-connection-between-iphone-and-macbook-pro

Finns säkert bättre länkar om du googlar lite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo såg det nu.

 

Men så jag förstår:

 

Varken Remote eller Rowmote funkar mellan iPhone-Mac över Bluetooth? Förjävligt i så fall. Jag har ju inget wifi, som sagt.

 

Kom in i matchen och köp en router. Wifi har funnits i ca 10 år eller så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du en MacBook Pro som det står i din profil så kommer du tycka att det är skönt med ett trådlöst nätverk för att slippa koppla in nätverkskabeln hela tiden. En AirPort Express kostar strax under en tusenlapp men det går att hitta trådlösa routrar för 500 kr också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...