Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köpa i USA


Orphanator

Rekommendera Poster

Hey

Ska till USA över jul och tänkte köpa en MBA.

Jag är ju student i Sverige men antar att detta inte fungerar i USA? Vad är studentrabatten på i USA, samma 10% som i Sverige?

 

Sen undrar jag också detta med tullningsavgifter. När jag köpte MB sist fick jag inte betala något. Då hade jag köpt datorn och använt den i USA och hade den i min väska. Jag visste inte att jag skulle 'redovisa' något utan spatserade vidare utan att tänka på det. Nu läser jag däremot att det är massa tull-avgifter när man köper grejer i USA och kommer hem till Sverige. Men varför? Och hur gör man, presenterar man sin dator för tullvakterna och säger "HEJ STOPPA MIG, JAG VILL BETALA MASSA PENGAR!!"? Och gör man inte detta, begår man ett brott då?? Även om jag redan öppnat och använt datorn?

 

Borde det då inte vara samma sak när jag tar med datorer till USA, som jag redan ägt och köpt i Sverige? Reglerna verkar vara så skumma... känns konstigt att betala för något 'igen' bara för att man reser. Jag tänkte använda datorn i USA och försöker alltså inte 'smuggla' den till Sverige, så... well... betalar jag ändå tull? Är jag skyldig att visa upp den för tullvakterna?

Tacksam för svar! (hoppas formateringen på detta inlägg fungerar...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har för mig att om den kostar mer än 5000kr så ska du iaf redovisa den om du köper den i usa.

MEN om du har använt den så är den inte ny längre och då tycker jag inte du ska behöva bry dig men gör som du vill allt står på tullverkets hemsida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den svenska studentrabatten du får via Mecenat eller CSN-kortet är något som dessa företag förhandlat fram med Apple Sverige och går inte få utomlands. Vad jag vet går det bara att få amerikansk studentrabatt online, inte i butikerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser