Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köpa i USA


Orphanator

Rekommendera Poster

Hey

Ska till USA över jul och tänkte köpa en MBA.

Jag är ju student i Sverige men antar att detta inte fungerar i USA? Vad är studentrabatten på i USA, samma 10% som i Sverige?

 

Sen undrar jag också detta med tullningsavgifter. När jag köpte MB sist fick jag inte betala något. Då hade jag köpt datorn och använt den i USA och hade den i min väska. Jag visste inte att jag skulle 'redovisa' något utan spatserade vidare utan att tänka på det. Nu läser jag däremot att det är massa tull-avgifter när man köper grejer i USA och kommer hem till Sverige. Men varför? Och hur gör man, presenterar man sin dator för tullvakterna och säger "HEJ STOPPA MIG, JAG VILL BETALA MASSA PENGAR!!"? Och gör man inte detta, begår man ett brott då?? Även om jag redan öppnat och använt datorn?

 

Borde det då inte vara samma sak när jag tar med datorer till USA, som jag redan ägt och köpt i Sverige? Reglerna verkar vara så skumma... känns konstigt att betala för något 'igen' bara för att man reser. Jag tänkte använda datorn i USA och försöker alltså inte 'smuggla' den till Sverige, så... well... betalar jag ändå tull? Är jag skyldig att visa upp den för tullvakterna?

Tacksam för svar! (hoppas formateringen på detta inlägg fungerar...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har för mig att om den kostar mer än 5000kr så ska du iaf redovisa den om du köper den i usa.

MEN om du har använt den så är den inte ny längre och då tycker jag inte du ska behöva bry dig men gör som du vill allt står på tullverkets hemsida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den svenska studentrabatten du får via Mecenat eller CSN-kortet är något som dessa företag förhandlat fram med Apple Sverige och går inte få utomlands. Vad jag vet går det bara att få amerikansk studentrabatt online, inte i butikerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är den relevanta sidan på Tullverkets hemsida. Du kommer med all sannolikhet behöva betala i tullen på väg hem, oavsett om det är en ny eller begagnad produkt du har i packningen. Vill du dock lura farbror staten på ett par kronor föreslår jag att du skickar hem kartongen via vanlig post (USPS) och packar ner datorn som om det var självklart att du hade med den på utvägen. Har du kartongen i packningen är det ganska lätt för tullen att lägga ihop 1+1.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm... Ok.

 

Jag har skrivit ett mail till Tullverket och frågat direkt. Rör det sig om typ 400 kr spelar det väl ingen större roll. Är det däremot 3000 kr som är skillnaden mellan svenskt och engelskt pris så köper jag den hellre i Sverige.

 

Studentrabatten var trist att höra att den inte gäller i fysiska butiker. :(

 

Nån som vet hur man räknar ut vad momsen är i de olika staterna i USA? Virginia i detta fall...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Ok.

Jag är inte helt hundra på förfarandet här, men egentligen är det meningen att man, om man köper konsumentprodukter i USA för import till Sverige ska:

Förtulla varan vid import (när man korsar gränsen) då man faktureras tull vilket är typ lika mycket som moms (25% på bruttopriset). Därefter betalar man fakturan och måste sen kontakta amerikanska staten (e.g. Florida) och ev. staden där du köpt varan med (antagligen) papper från tullverket som styrker att du exporterat varan. De ska då betala tillbaka den amerikanska skatt (typ 9%) du betalat vid inköpstillfället. Denna kommer antagligen på en amerikansk check som 1. kan vara svår att få skickad till Sverige, och 2. kan vara klurig att lösa in på din svenska bank (iaf utan avgift). Alternativt kan du förstås svälja hårt och betala dubbel skatt.

 

Det man gör i verkligheten är:

Köp datorn i USA.

Kasta kartongen och packa den som om den var din egen laptop,

Knalla rakt förbi tullen, risken för att någon ska fråga något är obefintlig. Betydligt mindre än om du t ex. postar ett paket, då du ändå måste deklarera innehåll på paketet (så att de ska se att det inte är vapen eller växter i)

 

Du har då betalat skatt till amerikanerna och undanhållit svenska staten tull för din vara. Om du mår moraliskt dåligt kan du fundera på att du inte ens är tvungen att betala tull om du skulle ha bott i USA i 6 månader och därefter tagit med dig datorn eftersom den då vore "bruksgammal".

 

Som en ytterligare anekdot blev jag fakturerad tull för en gitarr som jag skickade hem med posten. Efter att ha förklarat att jag bott i USA >6 mån drog man sonika tillbaka tullkravet och jag fick hämta ut paketet.

Tullverket verkar mao. fakturera först och fråga sen, vilket är förståeligt ur administrativ synpunkt.

 

Lycka till med köpet!

 

ED: Ah. man kan inte få studentrabatt med svenskt mecenatkort (om man inte kan förhandla till sig det, amerikaner är mer villiga att "pruta" lite med sånt). Den amerikanska studentrabatten gäller även i fysiska Apple Stores.

Oregon har ingen moms alls :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid import till sverige betalar du både tull och moms, dvs har du t.ex. köpt ett par mikrofoner får du betala 25% moms och dessutom 2,5% tullavgift. Sen kan det tillkomma administrationsavgifter men det vet jag inte exakt hur det fungerar. Både tull och moms som läggs på av tullen brukar presenteras av speditörer som UPS & DHL under samlingsnamnet tullavgifter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...