Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iMac överhettar grafikkortet


Fry

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har köpt en begagnad iMac, late 2006, med det snabbare 7600GT grafikkortet, som funkar fint så länge man inte belastar grafikkortet. Gör man det så överhettar det efter ett tags spelande, GPU dioden kommer upp i ca 85C och själva GPU landar runt 75C när skärmen börjar flimra, konstiga färger, former och linjer dyker upp. Avslutar jag spelet och låter kortet kylas av så funkar det fint igen. Har kört Techtool Pro för att testa grafikkortet och testet kom tillbaka med att allt är ok med kortet.

 

Jag har återställt SMC enligt Apples instruktioner, har dock inte lett till någon skillnad. Jag tänkte nu öppna upp datorn och se om det finns mycket damm i den som kan blockera en effektiv kylning.

 

Jag har läst på lite olika forum och sett att en hel del har rapporterat liknande problem med denna modell, med överhettande grafikkort både 7300GT och 7600GT. Min fråga gäller dock fläktarna. Jag kollar dem med iStat Pro precis som tempen i datorn och även när jag tvingas sluta spela pga hög temp i grafikkretsen så varvar fläkten inte över 1000rpm. Jag har läst om att en del löste sina problem med SMCFanControl som gjorde att man själv kunde styra fläktarnas hastighet.

 

Men varför ska man behöva göra det? Jag har haft många macar under åren och aldrig behövt använda ett sådant program. Datorn själv ska väl se till att höja fläktens hastighet om det blir för varmt där inne. Så även om det finns en del damm där, varför går inte fläktarna upp i varv när det behövs? Skulle en ominstallation av OS:et hjälpa? Kör 10.6.

 

Tacksam för tankar, idéer och tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Just den iMacen är rätt gammal och passar inte så bra för just spelande, med den klena C2D-processorn och låg RAM-kapacitet. Om det är ett grafikkrävande spel så rekommenderar jag att du maxar RAM-minnet så att grafiken får lite extra att knapra på :). Det grafikkortet var det bästa man kunde beställa till då, men idag kanske det har blivit slitet av för mycket användande (videoredigering, bildredigering, spel m.m.). Då blir det lite klenare. Men maxa RAM-minnet så ska det funka :). Vilket spel kör du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar Zoonylk.

 

Trodde faktiskt inte att man kunde slita ut grafikkortet. ;) Jag förstår att allt åldras av användande, men... Hur mycket kan man tappa i styrka så att säga av att kortet blir gammalt? Går det att se hur "slitet" kortet är med något program?

 

Jag har 2GB RAM i burken så jag skulle väl kunna lägga till 1GB extra, skulle det verkligen spela någon större roll? Spelen jag hittills spelat är Need for Speed Most Wanted, Spore, Half-Life 2, Sims 3 och Battlefield 1942. Och det spelar ingen roll vilket spel jag spelar, efter en stund överhettas kortet. BF 1942 kan väl knappast kallas krävande, det kunde jag utan problem spela på min gamla G5 och även på min PB G4.

 

Sedan handlar frågan i mitt fall snarare om varför inte datorn själv reagerar när den blir för varm. Varför drar den inte igång fläktarna när grafikkortet börjar smälta? Visst är den tyst och härlig, men så högt pris vill man inte betala för tystnaden.

 

Jag har nu installerat SMCFanControl i brist på bättre lösning och när jag börjar spela drar jag igång CPU fläkten med programmet till ca 2000 varv, annars ligger varvtalet runt 1000, och då går allt finfint. Jag kan spelar tufft i timmar och GPU diodens temp överstiger inte 60-63C. Men som sagt, det känns lite PC hemmabygge när man ska komma ihåg att varva upp fläktarna själv innan man börjar spela.

Nu har jag också öppnat upp burken och dammsugit insidan rätt ordentligt, det fanns rätt mycket damm därinne. Kanske kommer detta att hjälpa till en aning med att hålla temperaturen i datorn nere.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...