Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur skyddad är jag med trådlös router?


moses

Rekommendera Poster

Jag har precis inskaffat en Netgear WNR3500L trådlös router. Har sedan kopplat in våra Macar via trådbundna LAN-uttagen på denna

då jag har fiber i kåken. Men eftersom routerns Wi-Fi ständigt är påslagen och jag inte krypterat våra stationära Macar är jag lite

orolig att andra med trådlös uppkoppling kan se och rota i våra datorer. Jag har stängt av Airport.

Jag har också en Macbook Pro som när jag slår på Airport hittar routern (eller tvärtom) och uppkopplingen går som smort.

Jag ser också en massa andra krypterade routrar i grannskapet.

Kan någon vara bussig ge mig en vink om andra kan se och kika in i våra Macar om Airport är avslagen nu när routern är

trådlös och ständigt aktiv. Jag är idiot på trådlöst nätverk och hur man krypterar mm.

Tacksam för svar

moses

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

destructiondays

Jag har själv en NG WNDR3700 och om jag hade varit dig hade jag;

 

Stängt av sändningen av SSID så att routern inte sprider ett namn som någon kan se.

Den som vill logga sig på ditt nät måste veta exakt vad du döpt det till.

Därefter lägger du på ett bra lösenord och vips, nu har du ett väldigt bra grundläggande skydd!

 

 

 

 

1) Logga in på webgränssnittet (192.168.1.1 tror jag Netgear har som default adress)

2) Gå till: Trådlösa inställningar, där hittar du allt jag nu skriver om.

3) Leta upp: Aktivera SSID-sändning, och ta bort haken för att stänga av funktionen.

4) Leta upp: Säkerhetsalternativ

5) Välj "WPA-PSK (TKIP) + WPA2-PSK (AES)"

6) Leta upp: Säkerhetsalternativ (WPA-PSK + WPA2-PSK)

7) Skriv in ditt lösenord

8) Spara inställningarna och låt routern starta om - Nu är du färdig.

Kontrollera om allt gick bra:

1) Försök att hitta nätvärket i listan över tillgängliga trådlösa nätverk - om du inte gör det är allt ok!

2) Logga på nätverket genom att själv ange SSID och lösenord - om du kommer in så har du lyckats!

När du skriver ditt lösenord, glöm då inte att använda gemener, versaler, specialtecken och siffror.

Så slumpmässigt som möjligt, inga ord eller sifferkombinationer som kan tänkas logiska (datum, 123, 666 eller liknande)

Jag brukar öppna en textfil och bara trycka hej vilt på tangentbordet, sen kopiera /klistra in.

Du kan ju spara den filen på burken, alltid bra att ha, och om någon kommer över filen är dom ju redan inne och då är det för sent.

Hoppa det löser sig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jättemycket tack för era utmärkta och utförliga svar! Vad skulle man göra utan alla er kunniga och hjälpsamma på detta forum.

Jag skall fixa routern med hjälp av hänvisningarna idag så snart jag hinner. Än en gång tack!

Moses

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns inga säkra trådlösa nät. Vill du vara säker får du dra kabel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

destructiondays

Finns inga säkra trådlösa nät. Vill du vara säker får du dra kabel.

 

 

Nu tar du väl ändå i?

En lösning som den jag föreslår är säker nog för de allra flesta hemanvändarna, det tror jag att många skulle hålla med mig om!

 

Det går naturligtvis att komma in om man verkligen vill det, men det går precis lika bra att "hacka" ett kablat nätverk, tro inget annat.

Jag säger inte att du har helt fel, men jag tycker ditt uttalande luktar skrämselpropaganda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns inga säkra trådlösa nät. Vill du vara säker får du dra kabel.

 

Inte ens kablar är säkra. Allt handlar om huruvida arbetet jag lägger ner för att säkra min data står i bra relation till det värde jag sätter på datan.

 

Destructiondays lösning är helt adekvat för många privatpersoner i min mening. Om Moses också använder normalt internet-vett, det vill säga att han använder säkra (SSL) alternativ för att hämta e-post och HTTPS på webben samt kör in säkerhetsuppdateringar när de kommer och håller sig med goda lösenord online borde han kunna sova gott på natten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Lurifax

Jag tror inte min utrustning innefattas av detta för min Netgear heter CG 3500 som installerades i samband med att man bytte till On Demand Box hos mig.

Jag ser vissa av de du pratar om. I manualen pratar man om att installationerna görs på modemet/routern. Jag är inne i systeminstallationer och nätverk och bökar.

 

Hur som helst fick jag ett användarnamn och ett långt lösenord. Jag är naturligtvis intresserad om andra kan gå in på mitt nät med det jag har.

Se dumpar.

Tack.

Skrmavbild2010-10-22kl161926.png

 

Skrmavbild2010-10-22kl162005.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du redan kopplat dina datorer med kabel och inte använder det så stäng av det trådlösa.

 

Jag håller med helt. Känns ju meningslöst att lägga energi på att ställa in en massa säkerhetsinställningar om man inte använder det trådlösa. Nu har inte jag en Netgear-router för tillfället men på den senaste jag hade så fungerade det utmärkt att stänga av det trådlösa nätet. Tror det var inder rubriken "Wireless Settings" i routerns inställningar där man kunde välja att stänga av trådlöst nät. Men det kanske inte fungerar på den aktuella routern? Om så är fallet: följ destructiondays guide.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...