Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem med Time machine på nätverksdisk


kjellsvensson

Rekommendera Poster

kjellsvensson

Jag har fått ett stort problem som jag hoppas nån kan hjälpa till med, felmeddelandet härnedan dyker upp när jag försöker ansluta till disken via TM. Jag beskriver här vad som har hänt om det kan vara till nån ledtråd:

 

 

1. För ca.2 år sedan hade jag ett rent he...te att få Time machine att funka med min LaCle nätverksdisk som var kopplad till mitt modem. Tack vare en hjälte på forumet som fjärrkopplade min dator så löste sig problemet till sist för att sedan dess fram till vi flyttade i somras bara tugga och gå.

 

2. I nya huset så blev det en ny (segare) uppkoppling och ett nytt modem och då helt plötsligt omöjligt för MacBooken att hitta disken. Efter ett par månader så beställde jag ett nytt modem för att det gamla bara krånglade och muppade sig och helt plötsligt så funkade allt igen utan att jag gjorde nånting - Glädje!!

 

3. Förra veckan så fick jag plötsligt ett meddelande från TM att jag var tvungen att radera de gamla säkerhetskopiorna och börja om på ny kula igen av nån okänd anledning, tyvärr tog jag ingen skärmdump på det meddelandet.

 

4. Suckade lite och klickade ok och efter att LaCle disken till sist hade raderat allt innehåll så får jag nu samma meddelande som trådstartaren. När jag går in bakvägen till disken och lägger min sparebundle-fil i rätt katalog som jag gjorde förra gången så verkar det som TM nu vill skapa en egen sparebundle med tillägget "1" i filnamnet.

 

5. Provade nu att ta bort sparebundle-filen helt och när jag tittar i disken via Finder så ser jag att den nya dyker upp under några sekunder för att sedan försvinna igen och meddelandet nedan dyker då upp.

 

6. Någon därute som vet vad detta felet kan bero på? Jag har även provat att koppla in diskens nätverkskabel direkt i min dator men då kan jag inte se disken alls, ska man ha en annan typ av kabel eller? Finns bara en USB- och en nätverksingång på disken.

 

ddcb4y.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kjellsvensson

Alla ovanstående länkar leder till samma slutsats: Man måste köpa Apples egen nätverksdisk.

 

Nu är det ju dock så att detta har funkat tidigare i två år utan problem, dessutom har jag ju redan min nätverksdisk och vill inte köpa en ny.

 

Är jag ensam i detta landet om att inte köra Appeldiskar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att köra Apples Time-Machine så måste du ha en disk som är tillräckligt kompatibel. Du måste inte alls ha Apples egna diskar.

 

Du kan ta vilken extern disk som helst och ansluta den till Macen.

Eller så kan du ta vilken USB-disk som helst och ansluta den till en nyare modell av Apples Airport.

 

Det finns andra backuplösningar än Time-Machine. Min rekommendation är Roxios Retrospect. Ett riktigt kompetent backup-program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kjellsvensson

Hade sen tidigare SuperDuper och nu har jag provat det programmet. Tyvärr vill inte heller detta funka, allt går bra fram till det är dags att "mounta" "Superduper1.sparesbundle".

 

Kopian dyker upp så fint på nätverksdisken men efter ett par minuter försvinner den och det står "fail to mount Superduper1"

 

Varför går inte detta????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...