Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Macbook Pro 13" 2010 har konstigt pipljud


marmaduke

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har en 1 månad gammal Macbook pro 13", 2,4ghz, 4gb ram, och 250gb 5400rpm original hdd.

 

Ända sen jag köpte datorn har det kommit ett konstigt pip ljud från den men det låter inte som att det kommer från högtalaren, Utan ljudet kommer nere i högra hörnet, till höger om musplattan ungefär och jag antar att hårddisken sitter där. I samband med detta så brukade datorn fryslagga. Så jag lämnade in den på undersökning två veckor efter att jag hade köpt den. Men affären påstår att det var inget fel på datorn så jag fick betala ca 660kr i felsökningsavgift.

 

När jag väl kommer hem så piper den ändå, och så har det hållt på nu i 2 veckor sen jag hämtade den.

 

Teknikerna sa att hårddisken har en inbyggd mekanism som låser diskarna om man t.ex lyfter datorn så att dom inte ska skadas. Det köper jag, för ljudet kommer faktiskt om jag lyfter datorn.. men pipljudet kommer även när datorn står helt still på skrivbordet, det kommer oregelbundet så jag har inte lyckats relatera det till att jag gör något speciellt med datorn.

 

T.ex min förra macbook3,1 kom aldrig det ljudet på även om jag så hade kastat den upp i luften. Och ingen annan bärbar dator jag använt innan har gjort så heller.

 

Någon som känner till vad detta kan vara? jag har aldrig hört en bärbar dator göra så här innan, känns väldigt enerverande att gå i tankarna att om man har köpt en trasig dator men butiken påstår att det inte är något fel på den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns trådar om det om du söker. Inte helt ovanligt och jag tror att lösningen är att byta hårddisk. Men eftersom du är inom de 90 dagarnas fri support, ring till apple och snacka med dom. Vet inte om man kan få hårddisken utbytt. Oavsett så är det inte normalt att den ska låta som om den inte flyttas hastigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spara kvittot på undersökningsavgiften med, fixar apple datorn så bör du få tillbaks det du har betalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Mekaniken som låser diskhuvudet är ett tydligt klickljud och inget pipljud. Mystiska ljud i samband med badboll är annars ett vanligt tecken på att hårddisken inte är helt prima, men det kan mycket väl finnas ett annat samband, till exempel en intensiv växling mot hårddisken. Ifall det upprepas och sker oftare och oftare bör du som skrivet kontakta Apple direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...