Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tråden om samtalshygien ...


Balooba

Rekommendera Poster

Så sant, och om en opponent förlorar fattningen så går det ju att förstå som att denne har kullkastat sig själv genom att sakna argument och man kan då åtmistone konstatera att ens egna argument har visat sig hållbara. Att en minoritet inte klarar debatt ser jag inte som ett väsentligt problem och vikten av små fnurror i 'Papperskorgen' tycker jag heller inte skall överdrivas (inte likställas med havererad diskurs i andra mer betydande sammanhang).

 

På ett sätt håller jag förstås med om det kloka i att efterlysa mer konstruktiv debatt utan personangrepp men jag tycker att realistiskt är att inse att sådana uppmaningar ständigt behöver upprepas samtidigt som de positiva effekterna kan förväntas bli mycket ringa. Visst, en del behöver påminnas och skärper sig efter påminnelse - men stort kan man nog räkna med att de som inte förmår föra en normal debatt inte endast är oupplysta utan snarare oförmögna, därmed heller inte särskilt mottagliga för 'uppfostran'.

 

Håller med, men jag tyckte att det kunde behövas en tråd som behandlar problematiken, även om denna inte skall överdrivas.

Och det är väl aldrig fel om man räknar till tio innan man går till motangrepp mot ett upplevt angrepp. Många gånger så kan en omtolkning av något skrivet, visa sig att det har varit helt obefogat att ta åt sig. I många fall upplever jag att en liten avvikelse från etiketten resulterar i ett massivt motangrepp där drevet inte ser några gränser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 76
  • Created
  • Senaste svar

Jag blev tvungen att konsultera SAOB och förstår ändå inte den klara skillnaden. Finns någon?

 

Lugn diskussion - upphetsad debatt.

 

Hetsig diskussion - sömnig debatt.

 

de – franskans "av" eller "från"

batt(re) – franskans "strida"

Alltså: Debatt – strida om en fråga med argument.

 

dis – latinets "isär"

quatare – latinets "dra"

Altså: Diskussion – undersöka, eller vaska fram en slutsats i ett ämne.

 

Till vardags är debatt vanligtvis sett som en hetsig konversation där den ena har som mål att övertyga den andra när diskussion är en gemensam konversation där målet för ämnet kan vara gemensamt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...