Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Är iPhoto ett alternativ till PSE?


olle56

Rekommendera Poster

Min Laptop PC är död sedan några dagar.

Har kommit till insikt att att Mac är ett alternativ då jag vill använda min dator till att göra saker med och inte att att pyssla med själva datorn :-)

Jag har gått igenom de program jag använder och har funnit lösningar på det mesta men när det gäller Mina Bilder har jag blivit lite konfunderad hur ni andra som gått från Photoshop Element på PC till MAC gjort?

PSE finns ju till MAC men iPhoto följer med en MAC så jag undrar om iPhoto är ett realistiskt alternativ till PSE?.

I PSE har jag taggat mina bilder och jag utför enklare bildkorrigering och beskärning ibland.

Vad kan jag göra? Ta PSE databasen och migrera till iPhoto?

Ta Mina Bilder (JPEG filerna i mitt fall) och importera dom till iPhoto? Vad händer då med mina taggar från PSE? Vad händer med med de bildtexter som jag lagt till i PSE? ligger dom i bilderna och kommer med när jag importerar dom till iPhoto?

Jag är jättetacksam för alla erfranheter som ni kan dela med er till mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till forumet!

 

Jag förtydligade rubriken lite. /moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten jämförelse mellan de två skulle inte vara så dumt

då ser man vad man är ute efter...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

detta kan du göra Med Elements 9


  •  
  • Samla alla dina foton och videoklipp på ett enda ställe.
  • Hitta snabbt det du söker
  • Visa dina foton som du vill
  • Åtgärda småskavanker direkt
  • Avancerad redigering på enkelt sätt
  • Konstnärliga bilder
  • Dra nytta av Adobe Photoshop-teknik

 


  •  
  • Kom snabbt igång med flexibla layoutalternativ
  • Skapa och skriv ut hemma
  • Skapa och visa upp enkelt på webben
  • Sprid bilder och filmer på olika sätt
     

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Folk brukar få problem med var bilderna fysiskt ligger med iPhoto vilket gör att de ibland riskerar raderas eller skrivas över, påminner lite om iTunes som jag fattat fast jag är inte helt insatt, med tanke på vad lite elements kostar och du är van vid det så köp det till macen.

Som jag fattat det på ett väldigt ungefär så står iPhoto i förhållande till Elements som Elements står till photoshop... blev det begripligt? Elements tror jag kan mer än iPhoto m a o. Men jag har inte testat något av dem så ingående så ta det med mycket salt, jag kör en gammal full-photoshop.

Men testa iPhoto först vetja, det kommer ju med, å ta sen beslutet om att köpa elements.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett bättre alternativ till Iphoto är väl i så val Adobe Lightroom:

 

Vad är Lightroom?

Adobe® Photoshop® Lightroom® 3 är ett program för redigering och hantering av digitala foton. Skapa ojämförliga bilder. Ge uttryck åt din vision. Påverka mottagarna.

 

Lightroom innehåller allt du behöver för att skapa otroliga bilder och förvara, ordna och hantera dem samt presentera dem på ett prydligt sätt.

 

Redigeringsverktyg i toppklass

 

Skapa den perfekta bilden, vare sig du plåtar råformat eller JPEG. Lightroom har tagits fram av dem som står bakom Adobe Photoshop, i samverkan med fotografer från hela världen, och innehåller en mycket omfattande uppsättning bildbehandlingsverktyg. Styr exakt hela bildens färg och kontrast eller använd justeringspenslar för olika detaljer i bilden för att få fram just det du är ute efter. Efterbelys och skugga, konvertera till svartvitt, lägg på korn, minska bruset, korrigera skärpan med mera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man säger att Adobe Lightroom är ett alternativ till iPhoto så kan man givetvis också säga att Apple Aperture är det.

Aperture och Lightroom är samma typ av program, bara olika utgivare.

De är till för de som kör RAW-format och som vill ha en bra behandling av RAW-filer, ihopkopplat med en databasfunktion.

 

Photoshop är en helt annan typ av program.

 

Photoshop använder man till att manipulera bilder - exempelvis klippa ut huvuden och ta bort rynkor.

 

Program som Aperture och Lightroom använder man för att beskära bilder, fixa till färgbalans, exponering, skärpning och liknande.

 

iPhoto kan sägas vara ett slags mellanting. iPhoto saknar avancerade verktyg som klippa ut detaljer i bilden och stoppa in i andra bilder. iPhoto saknar även textverktyg och ritfunktioner, som Photoshop har.

 

Vad iPhoto har, är bra och lättanvända funktioner för att beskära bilder, räta upp horisonter, fixa till exponering och färgbalans, ta bort röda ögon. iPhoto har även en del effekter och filter som justerar bilderna på olika sätt.

 

Ett alternativ till Photoshop Elements är Pixelmator. Det har textverktyg, ritfunktioner och funktioner för bildmanipulering, och kostar några hundralappar mindre än PSE.

 

Iphoto kan inte läsa databasen från PSE på WIndows. Du får importera bilderna. Jag har ingen aning om vad som händer med taggar.

 

Min lösning är att köra iPhoto som grund och ibland Pixelmator när jag behöver mer bildmanipuleringsfunktioner. Till iPhoto kan man koppla en extern redigerare, så att bilden skickas till ett annat program och när bilden är klar i det andra programmet skickas bilden tillbaks till iPhoto och sparas i iPhotos bilddatabas. Mycket smidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Tack ska ni ha för era svar på trråden.

Är det någon därute som vet om iPhoto kan plocka upp taggarna och bild-beskrivningar som jag lagt in i PSE?

Jag har idag beställt en MBP 17" med 7200rpm disk. hoppas den kommer uppfylla mina förväntningar på problemfri laptop :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...