Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ändra snabbkommandon i OS X.


pennywize

Rekommendera Poster

Hej

Jag vill ändra snabbakommandot för att minimera fönster, som nu är cmd+m till något valfritt. Hur går man tillväga? Måste man ha en app som fixar det? Jag kör Snow Leopard.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ställa in kortkommandon för olika program, så länge som det finns ett menyalternativ. Alltså kortkommandona kopplas ett menyalternativ. Du gör det i Systeminställningar / Tangentbord / Kortkommandon. I listan till vänster lägger du till de program du vill ändra kortkommandon för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är lätt som en plätt att ändra eller lägga till kortkommandon i Snow Leopard.

  1. Gå till Systeminställningar > Tangentbord > "fliken" Kortkommandon.
  2. Klicka på Program i vänstra kolumnen.
  3. Klicka på pluset nedanför den högra kolumnen.
  4. Välj vilket program kortkommandot ska gälla (i ditt fall kan du låta det stå kvar på Alla program).
  5. Fyll i Menynamn (i ditt fall skriver du "Minimera").
  6. Fyll i Kortkommando.
  7. Klicka på Lägg till.

Det gäller bara att välja ett kortkommando som inte redan är upptaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är lätt som en plätt att ändra eller lägga till kortkommandon i Snow Leopard.

  1. Gå till Systeminställningar > Tangentbord > "fliken" Kortkommandon.
  2. Klicka på Program i vänstra kolumnen.
  3. Klicka på pluset nedanför den högra kolumnen.
  4. Välj vilket program kortkommandot ska gälla (i ditt fall kan du låta det stå kvar på Alla program).
  5. Fyll i Menynamn (i ditt fall skriver du "Minimera").
  6. Fyll i Kortkommando.
  7. Klicka på Lägg till.

Det gäller bara att välja ett kortkommando som inte redan är upptaget.

 

Hur ändrar jag om kortkommandot är upptaget? vill nog ha cmd+z, vilket är "ångra" ... alternativt cmd+x..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, det verkar faktiskt gå att välja till exempel cmd+z som kortkommando för minimera. Det som händer då är att Ångra inte har något kortkommando längre.

Bara följ instruktionerna, så ska du se att det blir som du vill ha det.

 

Sedan tycker jag personligen att det låter som en dum idé att ändra på så pass vedertagna kortkommandon som Ångra och Klipp ut. Det kommer ju bara vara så på din dator, vilket kan vara retfullt om du hamnar framför någon annan dator, eller om någon annan använder din dator.

Men funktionen finns där och det är ju fritt fram att använda den. Jag bara uppmanar dig att tänka efter en extra gång. Kanske använda ctrl+z eller något liknande istället?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inflikar här lite med en fråga: Jag vill skifta fönster i ett program. T ex har jag 5 fönster aktiva i Safari och vill snabbt bläddra mellan dem. Hur fixar jag ett sådant kommando? Vill även kunna bläddra bland dokument i t ex photoshop.

 

Redigering: Har hittat svaret! Kommando + <>

Glöm frågan =)

 

/Marie

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...