Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Extern NTFS-hårddisk på mac?


Zane86

Rekommendera Poster

Tjena.

Jag väntar nu på att min allra första MAC ska levereras, men har kanske kommit på ett problem.

 

Jag har en extern hårddisk som är kopplad via USB till min PC på 1TB. På den ligger ca 350 filmer som jag vill kolla på genom min nya Mac Mini. Kommer allt fungera felfritt?

Om jag har förstått det rätt så kommer Mac Minin kunna läsa filmerna på hårddisken, men jag kommer inte kunna lägga in nya filmer/bilder/musik på den för att den är NTFS? Stämmer detta?

 

Måste jag alltså lägga över filmerna till PC'n, formatera hårddisken på MAC'en och föra över filmerna via nätverket till hårddisken på nytt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, du har förstått det rätt. Din nya mac kan bara läsa NTFS, inte skriva. Såvida du inte installerar något tredjepartsprogram, men det har jag ingen erfarenhet av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja. Om du kör över nätverket till din usb disk så fungerar det bra att skriva också. Det är bara om du kopplar in USB disken direkt till din Mac som det blir problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

frankiethefish

eller så skaffar du programvara som löser det tex från paragon NTFS for mac!! Det finns andra program också, det löser så du kan skriva till den! Sök bara runt efter NTFS for mac!°Tummeupp.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jepp. Det finns 3:e parts mjukvara som löser problemet. Om du vill använda disken i windows igen så bör du ha kvar NTFS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer nog att formatera den för att slippa eventuella buggar som har en unik tendens att alltid dyka upp för mig :superirriterad:

Måste jag formatera hårddisken på PC'n till FAT32 innan jag formaterar den på Mac'en?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer nog att formatera den för att slippa eventuella buggar som har en unik tendens att alltid dyka upp för mig :superirriterad:

Måste jag formatera hårddisken på PC'n till FAT32 innan jag formaterar den på Mac'en?

 

 

Nej. Det kan du göra i mac os.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har köpt och använder Paragon. Fungerar kanonbra!

Att formatera om blir säkert ännu bättre, men Paragon kostar bara 20 dollar, har jag för mig. Rekommenderas!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...