Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Varför fungerar inte muskontrollen på PM G5 Quad?


peanjo66

Rekommendera Poster

Har drabbats av ett ovanligt / bizarrt problem med min gamla G5 Quad.

Har alltid varit problem med den och har tackat gudarna att det ingick AppleCare i hempc-köpet.

 

Datorn har försämrats den senaste tiden. För en dryg månad sedan slutade musen att fungera samt att DVD-luckan åkte ut vid start av datorn.

Man kunde röra musen och muspekaren följde med dit den skulle men det fungerade inte att klicka. Jag bytte då till min gamla G4:s tangentbord och mus. Det fungerade ett tag. Förra veckan slutade så denna nygamla kombination att fungera.

Jag försökte starta upp datorn med mina fina program: DiskWarrior, Drive Genius, TechTool Pro. Inget fungerade. Tog därför ut hårddisken och stoppade den i ett kabinett för att kolla vad som är felet med hjälp av DiskWarrior och en MacBook Pro. Partition 2 och 3 kom snabbt upp på skrivbordet men nummer 1 (vilken är startskiva) tog ett tag och sedan kom det jag fruktat: "Jag kan inte laga den här skivan. Det går inte att skriva till den men du kan kopiera filer från den". DiskWarrior berättade att det finns "overlapping files". Tydligen skall man skriva ner vad filerna heter och var de ligger för att sedan manuellt ta bort dem. Jag avbröt DW när den hållit på 38 timmar , klarat av hälften av hårddisken och hittat 2000 "overlapping files". Insåg att det blir för mycket jobb då det är en terrabytedisk.

Eftersom jag vet att Carbon Copy Cloner är ett bra program så satte jag igång med att överföra till en ny hårddisk.

När jag skulle kolla hur det gick efter 18 timmar så var datorn avstängd (inte så konstigt då säkringen går varje gång frugan sätter igång mikron och vattenkokaren i köket samtidigt).

Startade om och satte igång kloningen igen. Gick snabbt i början (tror att den känner av att vissa filer redan fanns på nya hd:n!?). Efter några timmar så såg jag att jag fått min första kernel Panic på MBP:n. Grattis!

Nu började jag känna mig lite sur. Sprättade upp en ny hårddisk. Luktade lite på den och satte in den i G5:an. In med Leopardskivan för här skulle det banne mig ordnas ordentligt!

Tyvärr så åker fortfarande DVD-släden ut vid uppstart och musklick fungerar inte vilket gjorde att det inte gick att installera Leopard.

Här någonstans känner jag att det börjar bli lite för svårt.

Jag tror att CCC inte kan kopiera hd eftersom det är fel på den!? Förmodligen får jag kopiera mapp för mapp.

 

Vad är det för fel på min G5:a?

 

Det är enligt regeringen (hustrun) inte aktuellt med någon ny dator trots att jag tycker det är OK med nudlar i tre år.

 

Setup: PowerMac G5 Quad, 10.4.11, 4 GB RAM, 1000 GB HD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Att släden öppnas vid start brukar handla om trasiga möss eller problem i usb-kedjan, exempelvis kassa kablar, så att musknappen tolkas som nedtryckt. Det förklarar också varför det inte går att klicka.

 

Pröva för övrigt med att nollställa SMU:n.

 

http://support.apple.com/kb/HT1436

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är det precis dessa steg som jag fått utföra varje vecka de senaste fyra åren...

Jag började alltid med att rycka alla kablarna och sedan vänta. Helst över natten. Sedan trycka lilla knappen. Men tyvärr löser det inte mitt problem. Att lämna in den för att få veta att det är moderkortet (igen!?) känns jobbigt. Och dyrt...

Tack för den alltid lika uppmärksamma hjälpen dock. MWF skulle inte klara sig utan dig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Uppdatering:

Kom på att jag skulle ta ut de senast inköpta minnena och nu kan jag starta upp och installera Leopard så länge som jag använder en annan mus och ett annat tangentbord än det som följde med G5:an.

So far so good!

Tyvärr så går det inte att köra Flytthanteraren rakt av eftersom det är tre filer som är felaktiga. Tyvärr så kan jag inte bara ta bort dessa filer (två Rise of Nations-filer och en bild som jag iaf har som NEF-fil) eftersom jag har problem med disken och bara kan kopiera från den. Lite Moment-22 här...

Kan man ta bort filer med Terminalen om disken inte fungerar som den skall?

 

Jag har iaf kopierat över alla filer till en annan disk minus de tre som är felaktiga. Kopierat via drag'n'drop. Kanske är det därför som Flytthanteraren bara hittar 1,5 GB för överföring när innehållet på disken är över 600 GB!?

 

Eftersom Flytthanteraren inte gör som jag vill, kan jag rätt av bara drag'n'droppa allt dit (jag tror) det skall vara eller måste man importera t.ex. bilder och framförallt mail (skall på konsert i huvudstaden på fredag och mailet med biljetterna ligger på hårddisken någonstans...)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Det brukar fungera att flytta filerna manuellt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mailen räddad. Men trots att jag lade dem där de skulle vara så hittade inte Mail mailen (!) utan jag fick importera. Kan nu inte lägga till min .mac-adress eftersom den redan finns...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...