Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Saftig teleräkning med iPhone

Pocahontas

Recommended Posts

Idag har alla svenska operatörer infört en spärr för dataroaming, skriver Metro.

Men inte när killen åkte utomlands med sin iPhone? :fundersam:

Men det som är under all kritik är de hutlösa priserna. Ocker. :superirriterad:

Vilken mager artikel. Man vill ju ha mer information om vad det är som kostar när man har slagit av data-roaming och push.

Använd inte svenska SIM utomlands. Använd SIM från ngn av landets operatörer, helst kontantkort = problem löst.

Reser man mycket så får man se till att köpa telefon som inte är låst till svenska operatörer.

Använd inte svenska SIM utomlands. Använd SIM från ngn av landets operatörer, helst kontantkort = problem löst.

Reser man mycket så får man se till att köpa telefon som inte är låst till svenska operatörer.

Jag har aldrig haft något problem med att ha svenskt abonnemang utomlands! Stänger man av dataroaming (är avstängt som standard) så borde man inte kunna få dyra surfräkningar...

Så antagligen har iPhone-ägaren gjort något galet. Han har ju surfat ganska mycket om han har laddat ner 1,9 GB.

Jag har aldrig haft något problem med att ha svenskt abonnemang utomlands! Stänger man av dataroaming (är avstängt som standard) så borde man inte kunna få dyra surfräkningar...

Så antagligen har iPhone-ägaren gjort något galet. Han har ju surfat ganska mycket om han har laddat ner 1,9 GB.

Jo men om man vill vara helt säker så är det kontantkort som gäller om man nu absolut måste ringa när man är på semester.

Själv åker jag på semester för att få vara i fred och koppla av så telefonen använder jag aldrig när jag är på semester utomlands ;)

Jo men om man vill vara helt säker så är det kontantkort som gäller om man nu absolut måste ringa när man är på semester.

Själv åker jag på semester för att få vara i fred och koppla av så telefonen använder jag aldrig när jag är på semester utomlands ;)

Somliga reser även i arbetet.

Jag vill ju tro att killen i artikeln är en klant, men det är ju jäkligt obehagligt om man inte kan lita på att "data-roaming OFF" fungerar. I så fall kan man ju diskutera om inte Apple borde vara ersättningsskyldiga. (Jag inser dock att bevisföringen blir stört omöjlig.)

Jag vill ju tro att killen i artikeln är en klant, men det är ju jäkligt obehagligt om man inte kan lita på att "data-roaming OFF" fungerar. I så fall kan man ju diskutera om inte Apple borde vara ersättningsskyldiga. (Jag inser dock att bevisföringen blir stört omöjlig.)

Han måste ljuga eller missuppfattat hur roaminginställningen fungerar. Antagligen har han trott han haft den avstängd när han i själva verket haft igång den.

Den är avslagen default så man måste slå på den själv för att kunna ringa/använda data utomlands.

Somliga reser även i arbetet.

Ja och då bör man ha en olåst telefon å byta sim eller en bra arbetsgivare som betalar räkningen ;)

Jag har allt påslaget i min iPhone 4 och jag har laddat ner 580 MB sedan jag fick den. 1,5 GB på nio dagar? :chockadskeptisk:

Ja och då bör man ha en olåst telefon å byta sim eller en bra arbetsgivare som betalar räkningen ;)

Jag är min egen arbetsgivare och mitt företag skulle knappast överleva en 190.000 kronors telefonräkning. Jag har olåst telefon, byter SIM och håller med om att man måste ha lite koll. Släpper dock inte min uppfattning att man måste kunna lita på inställningarna i telefonen.

Stänga av roaming fungerar annars hade det varit 100000-tals sånna här ärenden varje vecka. Snubben har helt enkelt klantat sig.

Människa är uppenbarligen en lögnare som inte vill stå sitt kasst. Frågan är bara hur han kan surfa upp 1,5 GB på 9 dagar. Han kan inte gjort annat än att sitta på YT eller spotify. Eller har han kört videosamtal via skype? Vilken semester....

Sen är det "länge" sedan Apple införde roaming av som standard. Telia har vad jag vet dessutom en spärr vid X antal kronor som manuellt måste lyftas via samtal till operatören Just för att undvika även fast farbror klant eller barnen är framme under semestern. Jag kan tro att han har jailbreakat telefonen och på det viset så kringgås den spärren. Förvånar mig inte alls, faktiskt....

Var ju en snyftare aftonpressen som grät ut över att barnen spelat online hela semestern på datorn och därav skapat dyra räkningar.... idioter.... Är ingen nyhet att det är dyrt... buhu, buhu....

Vill man vara riktigt säker så kan man alltid be operatören att lägga in en spärr för data utomlands. Jag gjorde det efter att ha bott i Tyskland en månad, bara för att vara på den säkra sidan. Hade dock inga problem innan heller.

allt i tidningen är lögn tills motbevisat av mattem? :propellerbaver:

Kan vara så... policeman.gif rent spontant känns det bara att det inte är hela sanningen som berättas. Hade det handlat om mer "normala" mängder data, men 1,5 GB... han kan ha använt den som modem till sin dator? Min misstanke mot jailbreak är att det sätter ju alla säkerhetsfunktioner ur spel, är fullt möjligt att ett program ignorerar inställningen om blockerad roaming.... Men allt detta är saker som inte nämnts, kanske för att ingen har frågat honom eller kanske för att han inte talar sanning... fundersam.gif Det kan mycket väl bara slarv eller okunskap, men knappast en slump eller ett tekniskt fel på telefonen. Kan mycket väl vara så att han har barn eller sambo som tallat på telefonen? Eller har han hälsat på vänner som lånat telefonen i USA, som då inte vet bättre än att slå på roaming? Möjligheterna är många....

Jag är övertygad om att han har klantat till det på nåt vis, för inte laddar telefonen ner 1,5gb av sig själv...

Jag har jobbat hos en mobiloperatör rätt länge och har ungefär hört alla varianter av ursäkter för den här typen av "olyckor" men man/operatören kan ju rätt enkelt se om det verkar som att kunden aktivt har använt telefonen eller om det skulle kunna vara något fel...

Eftersom Hans G på Telia säger "Antingen kan vi komma överens eller så får en domstol bedöma det" så antar jag att Telia har kollat upp detta noga, annars skulle dom nog inte komma med ett sånt uttalande...

Men visst kan man tycka att det är galet att 1,5gb mobilsurf kostar lika mycket som bilen på bilden =/

post-35631-089543800 1287435010_thumb.png

Kolla om ditt Telebolag har en "inhemsk samarbetspartner" innan du åker. Dottern som studerar i England har Telia hemma och så fort hon landar på Manchester Airport växlar mobilen till Telias engelska samarbetspartner och priset blir detsamma som i Sverige.

Telia Kundservice

Kolla om ditt Telebolag har en "inhemsk samarbetspartner" innan du åker. Dottern som studerar i England har Telia hemma och så fort hon landar på Manchester Airport växlar mobilen till Telias engelska samarbetspartner och priset blir detsamma som i Sverige.

Surfkostnaden i England är 32,50 kr/megabyte med samtliga operatörer Telia har roamingavtal med. Så det du skriver om att det kostar enligt svensk surftaxa är felaktigt.

Fullständig prislista för datatrafik i utlandet hittar du på länken nedan (Storbritannien tillhör Zon 2a):

http://www.telia.se/privat/produkter_tjanster/mobilt/utomlands/prisinformation/abonnemang/?sl=privat_produkter_tjanster_mobilt_utomlands_prisinformation_abonnemang

Med vänliga hälsningar

Thomas Lindmark

Telia Kundservice

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...