Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur maximerar du din batteritid på iPhone 4?


impendill

Rekommendera Poster

Hej!

 

Tänkte starta en tråd där vi ger tips om hur man kan förlänga sin batteritid på I Phone 4, och postar hur mycket vi kan kräma ur den.

Har testat lite olika varianter och är än så länge inte riktigt nöjd om jag ska vara helt ärlig.

 

Just nu kör jag med följande AV när jag endast har telefonen i "standbyläge" :

 

3G

Wifi

Bluetooth

Platstjänster

Har ljusstyrka på ca 30 %

Ingenting i multitaskbaren.

 

Just nu har jag 18 minuters användning och 3 h & 21 minuter vänteläge och 100% batteri.

 

Laddade genom datorn och lät laddaren sitta kvar en timma efter att batteriet var fulladdat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tvångsavsluta applikationer i multitask-fältet ska inte göra någon skillnad i batteritid eftersom de inte är igång egentligen.

 

Det enda jag gör är att hålla en låg ljusstyrka och ljudnivå. Räcker för att klara ett till två dygn mellan laddningarna, då jag använder iPhone mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visserligen bra om man ska åka till en sommarstuga utan el. Men är inte själva grejen med iPhone att den är så användbar?

 

Blir det inte rätt omständigt när du ska slå på allt varje gång du ska använda den?

 

 

Jag kör med i princip allt på. Blåtand, platstjänster, push, 3G, wifi, rätt bra ljusstyrka o s v. Telefonen får laddning när jag kör den i bilstereon samt på natten när jag kör sleep cycle. Gjorde så med min 3G och märkte ingen försämring på batteriet. Då hade jag den ändå i 1,5 år.

 

Våga använda era telefoner istället för att jaga batteritider :) Annars skulle ni lika gärna kunna köpa en gammal Nokia :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visserligen bra om man ska åka till en sommarstuga utan el. Men är inte själva grejen med iPhone att den är så användbar?

 

Blir det inte rätt omständigt när du ska slå på allt varje gång du ska använda den?

 

 

Jag kör med i princip allt på. Blåtand, platstjänster, push, 3G, wifi, rätt bra ljusstyrka o s v. Telefonen får laddning när jag kör den i bilstereon samt på natten när jag kör sleep cycle. Gjorde så med min 3G och märkte ingen försämring på batteriet. Då hade jag den ändå i 1,5 år.

 

Våga använda era telefoner istället för att jaga batteritider :) Annars skulle ni lika gärna kunna köpa en gammal Nokia :)

 

Jo det är sant det du skriver. Visst ska man kunna använda sin Iphone. Det är ju trots allt därför man köpt den.

Har lyckats få ut lite mer användning ur den nu när jag kör med en del inställningar och funktioner avstängda tills jag ska använda dem. Omständigt är det inte.

 

Jag tycker att man borde få ut mer tid ur den. Kan det bli bättre med framtida mjukvarouppdateringar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte heller denna uppståndelse över batteritiden??

Ni som köpt den och är förvånad över att den är kortare mot en vanlig telefon vad hade ni egentligen förväntat er?

 

Jag har allt på,wifi,bt,push ja jag har inte stängt av någonting och jag behöver ladda telefonen max 1ggr per dygn om ens det.

 

Jag behöver inte maximera tiden utan jag använder den och njuter rockapa.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är väl att användare av mobiltelefoni sedan flera år tillbaka är vana vid batteritider som räcker i flera dygn och kanske tom upp till en vecka utan laddning. Helt plötsligt kommer en ny generation av telefoner ut på marknaden som innehåller väldigt mycket fler funktioner och användningsområden men med nackdelen av en reducerad batteritid. Detta innebär givetvis att man får ett ökat beroende till sin laddaren som påminner om hur man laddade mobiltelefoner på tidigt 90-tal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu 8 timmar 25 minuter användning och 15 timmar och 24 minuter vänteläge och 83% batteri=)

 

Nu börjar det likna något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Likna vad? En telefon med funktioner som du inte använder? whistling.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har alltid ljusstyrkan på c:a 35% och automatisk reglering, gps o dyl har jag bara på när jag behöver det (sbsettings gör ju det mycket enklare) och jag brukar stänger av appar lite då och då. Jag kommer regelbundet upp i över tio timmars användningstid vilket jag är nöjd med! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför stänger du av appar när dom inte drar resurser i bakgrunden?

Eftersom Apples multitasking fungerar som så att programmen ligger i vila och inte arbetar i bakgrunden så får det samma effekt att stänga av appen som att stänga av en lampa som redan är avstängd.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Likna vad? En telefon med funktioner som du inte använder? whistling.gif

 

Använder jag inte telefonen när jag har 8 h och 30 min användning på 15 h?

 

Kan du inte läsa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför stänger du av appar när dom inte drar resurser i bakgrunden?

Eftersom Apples multitasking fungerar som så att programmen ligger i vila och inte arbetar i bakgrunden så får det samma effekt att stänga av appen som att stänga av en lampa som redan är avstängd.

 

 

 

Här har du fått det lite om bakfoten. Enligt apple så drar apparna i sig ingen ström när de ligger i bakgrunden, men de förbrukar ramminne, eller rättare sagt använder sig av ramminnet. Och när du sedan kör andra program såsom internet, GPS, Spotify osv som behöver frigöra ramminne för att fungera med optimal prestanda drar den istället mer kräm för att orka hålla igång programmen.

 

Så att apparna i sig inte drar något kanske är sant, men det är inte bara de som kräver minne.

 

Detta är vad applesupporten svarat i ett mail jag skrev till dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder jag inte telefonen när jag har 8 h och 30 min användning på 15 h?

 

Kan du inte läsa?

 

 

Jag kan läsa att du stänger av en massa funktioner bara för att maximera batterilängden.

Att köpa en telefon med funktioner som man sen stänger är verkar korkat i mina ögon.

Jag kan förstå att man vill göra det om man inte har tillgång till ett vägguttag.

 

 

Här har du fått det lite om bakfoten. Enligt apple så drar apparna i sig ingen ström när de ligger i bakgrunden, men de förbrukar ramminne, eller rättare sagt använder sig av ramminnet. Och när du sedan kör andra program såsom internet, GPS, Spotify osv som behöver frigöra ramminne för att fungera med optimal prestanda drar den istället mer kräm för att orka hålla igång programmen.

 

Så att apparna i sig inte drar något kanske är sant, men det är inte bara de som kräver minne.

 

Detta är vad applesupporten svarat i ett mail jag skrev till dem.

 

 

Då tycker jag du ska lägga in det mailet så vi alla får ta det av det.

För jag tror inte på att Apple skulle skriva nått så här dumt.

"behöver frigöra ramminne för att fungera med optimal prestanda drar den istället mer kräm för att orka hålla igång programmen"

 

Skulle det vara så skulle iPhonen sega ner sig totalt om man inte själv gick in och avslutade apparna men eftersom den INTE blir seg så stämmer inte det du säger.

 

 

Apple claims their multitasking will save battery life and resources, unlike the competition. But how?The reason is simple: This is not 100% true multitasking. Not in the sense that developers define it: All system resources are available to all applications, with the system assuming the role of a traffic controller, giving preference to some tasks and less preference to others as needed.

 

Free-for-all multitasking will consume way too many resources, especially memory. This will make the system choke, given the limited memory available in these devices. The CPU would also be taxed, and it would deplete the battery life quicker while slowing down applications running on the foreground.

 

Apple's method, however, is quite clever: Basically, it allows you to pause applications—like you can pause them in any UNIX-based operating system, while enabling some special services to allow some types of tasks—like receiving calls or playing music—to run on the background. There are seven kinds of services, and Apple says these will give the user the kind of multitasking they demand, but without choking the system:

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det är sant det du skriver. Visst ska man kunna använda sin Iphone. Det är ju trots allt därför man köpt den.

Har lyckats få ut lite mer användning ur den nu när jag kör med en del inställningar och funktioner avstängda tills jag ska använda dem. Omständigt är det inte.

 

Jag tycker att man borde få ut mer tid ur den. Kan det bli bättre med framtida mjukvarouppdateringar?

Få ut mer tid ur den med allt på? Du jämför en telefon som inte är mycket större än en Nokia 3310. Enda är att istället för att enbart ha telefonbok, alarm, 5 spel, telefon och sms så har den näst intill oändliga möjligheter. Istället för en diodbelyst skärm på 40x60 pixlar eller vad den kan ha varit på så har den 3.5" ljusstark skärm på 640x960 med 16 miljoner färger. En processor på 1GHz o s v... Lyckas kräma ur 2 dagar med normal användning (surf samtal, musik o s v) är överjävligt bra!

 

Jag förstår inte heller denna uppståndelse över batteritiden??

Ni som köpt den och är förvånad över att den är kortare mot en vanlig telefon vad hade ni egentligen förväntat er?

 

Jag har allt på,wifi,bt,push ja jag har inte stängt av någonting och jag behöver ladda telefonen max 1ggr per dygn om ens det.

 

Jag behöver inte maximera tiden utan jag använder den och njuter rockapa.gif

Så ska det låta! :)

 

Problemet är väl att användare av mobiltelefoni sedan flera år tillbaka är vana vid batteritider som räcker i flera dygn och kanske tom upp till en vecka utan laddning. Helt plötsligt kommer en ny generation av telefoner ut på marknaden som innehåller väldigt mycket fler funktioner och användningsområden men med nackdelen av en reducerad batteritid. Detta innebär givetvis att man får ett ökat beroende till sin laddaren som påminner om hur man laddade mobiltelefoner på tidigt 90-tal.

 

Så enkelt är det :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oavsett prestanda och funktioner är det skrämmande att batteritiden är så dålig . Att köra med kartfunktionen i 15 min tar 10% batteri. Då har man verkligen inte lyckats. Vågar inte tänka på hur länge man kan använda en laptop från apple utan nätanslutning. Batteriet är väl slut lagom till den startat upp. Varför optiken drar mycket batteri har vi tydligen delade meningar om, barnsligt att ni inte kan hålla med om att batteritiden är kass. Men det är klart, har man lagt 7000 kr på en telefon har man ju såklart världens bästa telefon och ingen annan har bättre. Kritik kan man inte heller ta för då riskerar man ju att bli stämplad som impulsiv och att man gjort ett dåligt köp man inte kan försvara. Att man är svensk gör ju inte saken bättre.

 

Hur som helst, min iphone suger. Batteriet är skit. Verkar som att jag är den enda med det problemet här

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är som vanligt. Trådens syfte var som rubriken beskriver men somliga kan inte låta bli. Detta är värre än i bilforumen, men där hänvisar man ju alltid till att någons pappa har sagt något och då är det ju så. I phone är skit. Htc vet hur man gör

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är som vanligt. Trådens syfte var som rubriken beskriver men somliga kan inte låta bli. Detta är värre än i bilforumen, men där hänvisar man ju alltid till att någons pappa har sagt något och då är det ju så. I phone är skit. Htc vet hur man gör

 

Skämtar du eller? Hade en HTC Desire förrut och batteriet i iphone 4 håller mycket bättre än det i htcn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oavsett prestanda och funktioner är det skrämmande att batteritiden är så dålig . Att köra med kartfunktionen i 15 min tar 10% batteri. Då har man verkligen inte lyckats. Vågar inte tänka på hur länge man kan använda en laptop från apple utan nätanslutning. Batteriet är väl slut lagom till den startat upp. Varför optiken drar mycket batteri har vi tydligen delade meningar om, barnsligt att ni inte kan hålla med om att batteritiden är kass. Men det är klart, har man lagt 7000 kr på en telefon har man ju såklart världens bästa telefon och ingen annan har bättre. Kritik kan man inte heller ta för då riskerar man ju att bli stämplad som impulsiv och att man gjort ett dåligt köp man inte kan försvara. Att man är svensk gör ju inte saken bättre.

 

Hur som helst, min iphone suger. Batteriet är skit. Verkar som att jag är den enda med det problemet här

 

Jag har aldrig påstått att iPhone har bra batteritid utan den har en batteri tid som är förväntad efter vad Apple har gått ut och sagt.

Innan jag köpte så visste jag att den har varken bättre eller sämre batteritid än någon annan smartphone.

Det är ingen som sagt att iPhone är världens bästa telefon men den är fyller mina behov till fullo.

 

Angående Macbook så är du tydligt inte påläst annars hade du inte kommit med ett så barnsligt uttalande.

 

Du ställde en fråga..."Hur maximerar DU din batteritid.."

När du då får svar att det finns dom som INTE maximerar genom att stänga av funktioner på telefonen som man använder kan du inte bli sne.

Som jag skrev tidigare....jag använder och njuter Tummeupp.gif

 

 

Vilken nonsenstråd.

 

 

Och du gjorde den SÅ mycket bättre ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är som vanligt. Trådens syfte var som rubriken beskriver men somliga kan inte låta bli. Detta är värre än i bilforumen, men där hänvisar man ju alltid till att någons pappa har sagt något och då är det ju så. I phone är skit. Htc vet hur man gör

 

Men jag förstår bara inte trådens existensberättigande... Det är klart att man får längre batteritid om man stänger av 3G, sänker ljusstyrka etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skämtar du eller? Hade en HTC Desire förrut och batteriet i iphone 4 håller mycket bättre än det i htcn.

 

Då hade du väl fel på ditt batteri. Min HTC räckte längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig påstått att iPhone har bra batteritid utan den har en batteri tid som är förväntad efter vad Apple har gått ut och sagt.

Innan jag köpte så visste jag att den har varken bättre eller sämre batteritid än någon annan smartphone.

Det är ingen som sagt att iPhone är världens bästa telefon men den är fyller mina behov till fullo.

 

Angående Macbook så är du tydligt inte påläst annars hade du inte kommit med ett så barnsligt uttalande.

 

Du ställde en fråga..."Hur maximerar DU din batteritid.."

När du då får svar att det finns dom som INTE maximerar genom att stänga av funktioner på telefonen som man använder kan du inte bli sne.

Som jag skrev tidigare....jag använder och njuter Tummeupp.gif

 

 

 

 

 

Och du gjorde den SÅ mycket bättre ;)

 

 

Så det finns de som stänger av funktioner men det påverkar inte batteritiden? Då är det nog ett rätt så stort fel i just de telefonerna;)

Och svarar man i en tråd som går ut på att maximera batteritiden med att man inte maximerar den är det väl läge att bli lite mörkrädd.

 

Vad gällande macbook?

 

Men du vill inte hålla med om att det är dåligt att man inte kan surfa i 12 timmar utan att behöva ladda?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då hade du väl fel på ditt batteri. Min HTC räckte längre.

 

Vilken tur du måste haft för det finns otaliga trådar om att batteritiden i HTC är dålig och hur man ska göra för förbättra den. whistling.gif

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag förstår bara inte trådens existensberättigande... Det är klart att man får längre batteritid om man stänger av 3G, sänker ljusstyrka etc.

 

Ja, då har du ju hajjat det. Tips på vad som sänker batteriförbrukningen.

 

Varför ska man ha 3G igång i ett område där man inte har 3G täckning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så det finns de som stänger av funktioner men det påverkar inte batteritiden? Då är det nog ett rätt så stort fel i just de telefonerna;)

Och svarar man i en tråd som går ut på att maximera batteritiden med att man inte maximerar den är det väl läge att bli lite mörkrädd.

 

Vad gällande macbook?

 

Men du vill inte hålla med om att det är dåligt att man inte kan surfa i 12 timmar utan att behöva ladda?

 

 

 

 

 

 

Läste du ens mitt citat? Enligt Apple är deras multitasking så gjord att den INTE ska försämra batteritiden eller prestandan.

Sen vad du fått för svar i nått supportmail ger jag inte fem öre för.....alla har haft kontakt med support någon gång och den är inte trovärdig alla gånger.

 

Vem har sagt att man ska kunna surfa i 12h med iPhonen? Apple har inte gått ut med en sån siffra.

 

Internetanvändning:upp till 6 timmar i 3G-nät,upp till 10 timmar i Wi-Fi-nät
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...