Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mera minne möjligt för en MacBook?


asz

Rekommendera Poster

Hej,

jag har en MacBook (med Mac OS X 10.6.4) som är ca 4 år gammal men nu börjar den bli lite full tror jag och nu vill jag ha mer utrymme.

 

1) Är det möjligt att öka det?

2) Hur gör man (eller är det bäst att lämna in den) och vad kostar det ungefär?

3) Hur kollar jag minnet dvs hur det ser ut, tillgängligt etc?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror på vilken processor du har.

 

Har du en CoreDuo, kan du ha max 2 GB

 

Har du en Core2Duo kan du ha 3 GB och mer

 

Bytes enkelt finns guider på nätet. Du behöver en väldigt liten skruvmejsel. Instruktion finns om du tar bort batteriet.

 

Kollar smidigast genom, äpplet längst upp till vänster och "Om den här dator", i rutan du får upp står både processortyp, hastighet och RAM-minne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mycket minne har du nu?

Du kan se hur minnet är använt i aktivitetskontrolen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror det är så att även om du har Core2Duo kan inte din dator använda sig av mer än 3,2 GB. Kommer inte ihåg var jag fått tag på det, men när jag skulle utöka minnet på min tre år gamla macbook fick jag det tipset.

Jag stoppade in 2x2 GB vilket ju isåfall skulle maxa minneskapaciteten på min (och din) dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror det är så att även om du har Core2Duo kan inte din dator använda sig av mer än 3,2 GB. Kommer inte ihåg var jag fått tag på det, men när jag skulle utöka minnet på min tre år gamla macbook fick jag det tipset.

Jag stoppade in 2x2 GB vilket ju isåfall skulle maxa minneskapaciteten på min (och din) dator.

 

Det har inte med processorn att göra. Det är apple som sätter begränsningarna. De vill såklart man ska köpa nytt istället för att uppgradera.

Det skiljer från modell till modell vad man kan stoppa i dem. I de senaste är 8GB max. De från 2009 kan bara ha 4GB har jag för mig. Är den 4 år gammal så är säkert begränsningen ännu lägre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Det är Intel som sätter de huvudsakliga begränsningarna, närmare bestämt de chipset som används. Sedan inverkar Apples val av ytterligare kretsar en del. Mängden internminne som faktiskt kan användas varierar. De flesta från 2007 till mitten av 2009 klarar om mest 2+4 = 6 gigabyte trots att Apple skriver 4 gigabyte i specen. Äldre modeller klarar 2, 3 eller 4 gigabyte beroende på hur gamla de är. Senaste två generationerna Macbook från 2009 och 2010 klarar 8 gigabyte.

 

Mängd möjligt internminne listas i program som Mactracker och jag brukar ett par gånger om året sätta en tabell i tidningen.

 

 

Sedan kanske trådskaparen egentligen är ute efter mer hårddiskutrymme?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...