Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur raderas foton i Finder vs iPhoto?


macusernowup

Rekommendera Poster

Om jag tar alla mina foton från Finder och kopierar över dem till iPhoto, för att redigera, radera, skapa bildspel osv, vad händer då med de fotona i Finder?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så om jag efter redigering av alla foton, deletar alla i Finder och kopierar iPhoto biblioteket istället, så har jag bara de bilder jag vill ha?

Jag vill endast ha de bilder jag redigerat kvar. Så att jag bara har mina fina bilder, inga dubletter osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så om jag efter redigering av alla foton, deletar alla i Finder och kopierar iPhoto biblioteket istället, så har jag bara de bilder jag vill ha?

Jag vill endast ha de bilder jag redigerat kvar. Så att jag bara har mina fina bilder, inga dubletter osv.

Förutsatt att inställningen ser ut som ovan, drar du in dina färdiga bilder till iPhoto. De kommer då att dyka upp i iPhotos fönster när de har kopierats klart. Om du är osäker, kan du ju då se om du fick med rätt bilder eller inte. Skulle du ändå vara osäker, kan du behålla originalbilderna, tills du märker att iPhoto fungerar som det ska. Ett sätt att kontrollera det är att dra ut en bild från iPhotos bibliotek till skrivbordet. Lägger det sig en identisk bildfil där, har du samma bild i iPhotos bibliotek. När du drar ut bilden ska du se en grön cirkel med ett plus på, och en röd ring med hur många bilder du kopierar till skrivbordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu menar vi olika. =)

 

 

Jag har nu dragit ALLA OREDIGERADE FOTON från Finder till iPhoto.

Efter jag redigerat alla mina foton i iPhoto, deletat alla dåliga bilder i iPhoto osv, finns det ju endast de bilder jag vill spara kvar i iPhoto.

 

Kan jag då deleta alla i Finder, och kopiera över bilderna från iPhoto till Finder, för att endast ha mina redigerade bilder kvar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu menar vi olika. =)

 

 

Jag har nu dragit ALLA OREDIGERADE FOTON från Finder till iPhoto.

Efter jag redigerat alla mina foton i iPhoto, deletat alla dåliga bilder i iPhoto osv, finns det ju endast de bilder jag vill spara kvar i iPhoto.

 

Kan jag då deleta alla i Finder, och kopiera över bilderna från iPhoto till Finder, för att endast ha mina redigerade bilder kvar?

Jaha, ja. Det är så jag gör, så det går bra. Det är så det är tänkt. Fast jag importerar dem direkt från kameran i och för sig, men det är i princip samma sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! :D

Liten fråga till.

 

Om vi gör precis som ovan, som vi kommit fram till, hur ser då iPhoto biblioteket ut? Redigerade eller oredigerade bilder?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Iphoto biblioteket innehåller både redigerade och oredigerade bilder, därför att iPhoto har en funktion som innebär att man kan gå tillbaks till originalet. Nu är detta inget som användaren ser, om man inte väljer att återgå till originalet. För användaren så visas bara bilderna en gång inte dubbelt. Som användaren går man inte in på iPhoto biblioteket i datorn via Finder, utan man kör helt och hållet via iPhoto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! :D

Liten fråga till.

 

Om vi gör precis som ovan, som vi kommit fram till, hur ser då iPhoto biblioteket ut? Redigerade eller oredigerade bilder?

Iphoto biblioteket innehåller både redigerade och oredigerade bilder, därför att iPhoto har en funktion som innebär att man kan gå tillbaks till originalet. Nu är detta inget som användaren ser, om man inte väljer att återgå till originalet. För användaren så visas bara bilderna en gång inte dubbelt. Som användaren går man inte in på iPhoto biblioteket i datorn via Finder, utan man kör helt och hållet via iPhoto.

De bilder som du behåller i iPhoto kommer att finnas i två uppsättningar, som Raphael beskriver, men du ser bara de redigerade. Förutsatt att de är redigerade i eller via iPhoto. Som du ser på bilden nedan kan du återgå till originalet om du vill. Om "Återgå till original" är grå och inte kan väljas, är bilden i fråga oredigerad och finns därför bara i original.

 

post-28798-038584900 1287346229_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK! Tack för alla svar.

 

 

Då kan jag helt enkelt radera alla bilder i Finder efter jag redigerat dem i iPhoto, kopiera mina redigerade bilder i iPhoto till Finder, och då endast ha kvar de bilder jag redigerat.

MEN de finns kvar i iPhotos bibliotek, men inget som syns.

 

(Använt PC för länge!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...