Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Stereo, hemmabio, mediacenter?


iMarc

Rekommendera Poster

Förr var det ju stereoanläggning som gällde för att lyssna på musik (Förstärkare, högtalare, CD-spelare, kassettdäck, skivspelare etc). Vad är det som gäller idag egentligen? Kan man få bra ljud från ett billigt hemmabiopaket tex?

Hur lyssnar man billigast på musik med bra ljud?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Definiera bra ljud.

Typ som man får av en NAD förstärkare, Denon CD-spelare och ett par Jamo högtalare

 

Edit: ska vara bättre ljud än de 5.1, 7.1 system som man kan koppla till datorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det är jäkligt svårt då alla uppfattar ljud olika. Jag har rätt billiga grejjer och det duger åt mig iaf. Men om det är bra ljud? Nja det tror jag inte. För 30 tusen eller så kan man nog får rätt skapligt ljud.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det skulle jag inte vilja påstå. Inte vad JAG definierar som bra ljud.. enbart en ok receiver går på ca 2500:- sedan schysta front, center, surroundhögtalare plus en gärna aktiv sub - där har vi vad jag anser en ok hembio/musikanläggning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

kan man få bra ljud för runt 2000kr (hemmabio)?

Det finns 2000-kronorssystem som är helt okey därför att det låter bättre än tevens klockradioljud och ger ett skönt swish-swosh samt buller och brak i basen.

 

Fast med dina referenser om traditionella lådhögtalare, NAD-stärkare etc. så är svaret att du lär bli rejält besviken. Vill du ha ett surroundsystem som matchar de kraven vid musiklyssnande i två kanaler är det svårt att komma under 10 000 kronor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns 2000-kronorssystem som är helt okey därför att det låter bättre än tevens klockradioljud och ger ett skönt swish-swosh samt buller och brak i basen.

 

Fast med dina referenser om traditionella lådhögtalare, NAD-stärkare etc. så är svaret att du lär bli rejält besviken. Vill du ha ett surroundsystem som matchar de kraven vid musiklyssnande i två kanaler är det svårt att komma under 10 000 kronor.

Ok, misstänkte detta. Tackar för svar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går ju att köpa begagnade grejjer, om man håller koll på blocket ett tag så går det att fynda=)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den där Sony-pjäsen duger nog som köksradio t.ex, men personligen så hade jag nog valt något i den här stilen då: http://www.hifiklubben.se/produkter/stereo/system/cambridge_one-dab-bw-dm686_stereosystem.htm

 

Annars är ju begagnat ett klockrent val! Lägger man ett par tusen så kan man få ihop en väldigt fin anläggning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns såna där som bara är allt i en enda låda, både stereo, receiver, cd, ipoddock, stereohögtalare, i en ganska liten låda, röd i en annons jag inte hittar, lyssnade på några såna i en hifibutik och ljudet var klart imponerande och god stereoeffekt fast ljudet kom ur en å samma låda. Jag som inte är hifi-entusiast tyckte det dög väldigt bra.

Dock min stereoanläggning från sent 80-tal (en ganska maffig Yamahareceiver och hyffsade audioprohögtalare) ger fortfarande lika bra ljud idag som då så det finns ingen anledning ljudmässigt att byta ut den. Dock har den inte ipoddocka, men så har inte jag heller nån ipod.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är mycket nöjd med en Tivoli Audio model 2 http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?itemID=1571692

Lägg till en subwoofer och du hamnar strax över 3500kr. Jag har skippat mitt 6.1 system för denna enkla lösning, det var ingen superförstärkare jag hade men inklusive högtalare så hamnar vi nog strax under tidigare nämnda 10.000kr gräns. Till Tivoli Audio:n så kör jag datorn direkt in och använder iTunes till musik och datorns DVD spelare till film. Jag har ingen TV (skippade den samtidigt som surroundsystemet) så jag ser all film på skärmen men även om man har en TV så går det väl idag relativt lätt att skicka en signal från datorn till TV, om det är en platt TV.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...