Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Till Minne av

snowreeler

Rekommendera Poster

Alix
7 minuter sedan, Raphael säger:

Absolut. En gigant, en legendar, en guru, en skådespelarmässig förebild och kanske den främste karaktärsskådespelaren Sverige haft senaste århundradet. Utan tvekan den mest internationellt kände. En fantastisk karriär och med enorm bredd. Sveriges svar på Laurence Olivier och Alec Guiness. :)

För mig är han Karl-Oskar. Enligt mig den bästa skådespelarinsatsen någonsin.

Men han har gjort så mycket mer fantastiskt än så.

Makalös. Tack.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • Svars 1,4k
  • Created
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

• Alix

280

• xeric

164

• mikaellq

115

• sevensleeper

91

Mest aktiva i detta ämne

Populära inlägg

Till minne av...   Min mor, Gun Elly Mildred.  Född under enkla förhållanden i Dalsland. Gjorde en klassresa. Blev civilingenjör i kemi och sedan framgångsrik företagare med en mindre kläd

Till minne av våra stora profiler här på forumet Friend som har gått bort allt förtidigt

Bullshit! Fråga vilken läkare, botaniker, ornitolog eller språkvetare som helst. Latinet är i högsta grad levande, även om det inte längre är ett talat språk. Elitspråk? My ass! Läs och lär: "Språk

Uppladdade bilder

Mattiasgbg
1 timme sedan, Alix säger:

Makalös. Tack.

Mitt barndomsminne av Max von Sydow är som ryss eller liknande i Hollywoodproduktioner.

Länk till inlägg
Raphael
2 timmar sedan, Alix säger:

Makalös. Tack.

Jag förstår, ja det var en bra roll. Men jag kan inte plocka ut någon enstaka så. 
Alla Bergman-filmerna han var med i. Riddaren i "Sjunde inseglet" och servicekillen på macken i "Smultronstället", det har etsat sig fast i minnet. Hans roll som betald mördare i "Tre dagar för Condor" och som Kejsar Ming i "Blixt Gordon" finns också i minnet. Som knepig konstnär med stor integritet i "Hannah och hennes systrar" eller som Lassefar i "Pelle Erövraren"... Och ja filmerna av Jan Troell absolut. För mig lever "Ingenjör Andrées luftvärd" kvar starkare än Utvandrarna... 

• Rösta upp 1
Länk till inlägg
mikaellq
3 timmar sedan, Alix säger:

Max von Sydow.

Vilken fantastisk karriär!

Vila i frid.

Och fantastiskt mogen ålder! 90 blev han (född -29) och aktiv in i det sista. Ett lyckat liv och värt att beundra! Vila i frid Max. Döden vann partiet till slut.

SJU_01.jpg

• Rösta upp 1
Länk till inlägg
Svolder
1 timme sedan, Alix säger:

Genesis Breyer P-Orridge. Tydligen kultförklarad, men jag har aldrig hört talas om hen (?) förrän nu.

https://www.svt.se/kultur/kultmusiker-genesis-breyer-p-orridge-dod

Jag har aldrig hört talas om Throbbing Gristle heller, men efter att ha satt på ett samlingsalbum på Spotify är det nog en miss. Rätt bra.

• Rösta upp 1
Länk till inlägg
Axelman

Max kunde lyfta en hel film själv. Ta den pinsamma pekoralen Judge Dredd där han med sin blotta närvaro gör den till en sevärd film. Förutom Sylvester Stallones klassiska "I am the law!" default_laugh.png.b7b4087bb937cd02c7ade04946908289.png Hittade en site som håller med mig.

https://whatculture.com/film/10-surprisingly-good-performances-in-terrible-comic-book-movies?page=2

Redigerad av Axelman
  • Rösta upp 2
Länk till inlägg
  • 4 weeks later...
Alix

Adam Alsing (covid-19).

• Ledsen 3
Länk till inlägg
mikaellq
4 timmar sedan, iMarc säger:

Brian Dennehy

Sheriffen, king on the hill, Will Teasle.

Rambo-teasel_zpse1bd4e5f.jpg

Länk till inlägg
  • 2 weeks later...
Alix

Irrfan Khan.

Länk till inlägg
Telly82
4 minuter sedan, Alix säger:

Irrfan Khan.

Vem?

Länk?

Länk till inlägg
Mattiasgbg
5 timmar sedan, Telly82 säger:

Vem?

Länk?

https://www.imdb.com/name/nm0451234/

Stora roller i i Sverige kända filmer bör vara Darjeeling Limited, Slumdog Millionaire och Berättelsen om Pi, kanske också The Lunchbox. De tre första skrivna i ordningen bäst först (min objektiva bedömning).

Dödsorsaken anges på Wikipedia till Kolit. Staden han dog (och bodde?) i är tydligen ganska coronadrabbad (och tätbefolkad).

Redigerad av Mattiasgbg
  • Gilla 1
Länk till inlägg
Alix
16 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

https://www.imdb.com/name/nm0451234/

Stora roller i i Sverige kända filmer bör vara Darjeeling Limited, Slumdog Millionaire och Berättelsen om Pi, kanske också The Lunchbox. De tre första skrivna i ordningen bäst först (min objektiva bedömning).

Dödsorsaken anges på Wikipedia till Kolit. Staden han dog (och bodde?) i är tydligen ganska coronadrabbad (och tätbefolkad).

Jag tyckte mycket om The Lunchbox. Men det är mitt eget fel eftersom jag gillar sådana filmer. Han var en bra skådespelare.

Länk till inlägg
Alix

Jan-Olof Strandberg.

Länk till inlägg
mikaellq

Florian Schneider.

Det mycket tyska elektroniska bandet Kraftwerk har för alltid lämnat efter sig ett arv som influerat mig och enormt många musiker världen över. De uppfann genren Techno.
Florian grundade tillsammans med Ralph Hütter bandet och var ansvarig för den teknologiska utvecklingen, kanske mest viktiga robot-rösterna som var ett signum för Kraftwerk.

Mycket trist. ?

https://www.svt.se/kultur/kraftwerks-florian-schneider-ar-dod

• Ledsen 2
Länk till inlägg
snowreeler

Little Richard

Kristina Lugn

Två på en och samma dag

• Ledsen 1
Länk till inlägg
  • 4 weeks later...
Raphael
Postad (redigerade)

Till minne av...

Min mor, Gun Elly Mildred. 
Född under enkla förhållanden i Dalsland. Gjorde en klassresa. Blev civilingenjör i kemi och sedan framgångsrik företagare med en mindre klädkedja för dammode med butiker i Stockholm, Lysekil och Smögen. 

En oerhört stark kvinna som bröt normer och var en ständig inspirationskälla. 

Lämnar familj, släkt och vänner i en oändlig sorg och saknad. Begravningen var i helgen endast med den närmaste familjen. Tyvärr fick vi inte bjuda in fler pga läget med covid-19. 

Jag tror hon är nöjd med allt det hon åstadkom. Sista åren blev märkt av sjukdom. 

Hon vilar nu i frid. 

Redigerad av Raphael
  • Ledsen 8
Länk till inlägg
Alix

Jag beklagar, @Raphael. Det var fint skrivet.

• Gilla 1
Länk till inlägg
lappen71

Beklagar sorgen @Raphael

• Gilla 1
Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...