Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Till Minne av


snowreeler
 Share

Rekommendera Poster

Ollie Williams

Vad är elitspråk för något? Finns det en etablerad definition eller är det något man säger i försök att verbalt sparka högre än sitt eget huvud när någon skriver sådant man i brist på bildning inte förstår och möjligen misstänker att det är själva meningen med vad som skrivits?

 

Missförstå mig rätt om det där med bildning. Jag måste också googla vissa av Alix latinska formuleringar om jag önskar förstå dem - då jag när det kommer till latin uppenbarligen saknar bildning. Har dock inte tolkat det hela som något annat än att Alix gillar latinska formuleringar. Att fråga varför han gör det hade antagligen varit en bättre fråga att starta med...

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Alix gillar latinska formuleringar. Att fråga varför han gör det hade antagligen varit en bättre fråga att starta med...

Gillar är nog fel ord, men de påminner mig om mycket av vårt ursprung när det gäller våra sedvänjor. Just detta uttryck, ungefär: "om de döda inget annat än gott", går igen i Brottsbalken, 5 kap, § 2. Man kan förstås uttrycka sig på latin på svenska, men då förstår man ju inte att ursprunget hör hemma där med mindre att man redan känner till det, vilket torde vara ännu mer elitistiskt.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Har ni inget att säga själva?

 

... På fråga 2 svarar jag: Jo (QED).

Angående Castro. Men jag förstår att du har glömt vilken tråd du befinner dig i. Du är intresserad av annat.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gillar är nog fel ord, men de påminner mig om mycket av vårt ursprung när det gäller våra sedvänjor. Just detta uttryck, ungefär: "om de döda inget annat än gott", går igen i Brottsbalken, 5 kap, § 2. Man kan förstås uttrycka sig på latin på svenska, men då förstår man ju inte att ursprunget hör hemma där med mindre att man redan känner till det, vilket torde vara ännu mer elitistiskt.

Det är nog väldigt få som läst latin, så även om man inte förstår ursprunget förstår man ju mer än om det är på latin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående Castro.

Med tanke på din tidigare sentens, vore det kanske direkt olämpligt att säga Quem dii diligunt, adolescens moritur.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog väldigt få som läst latin…

 

Ja, det är skrämmande. Vad sysslar man med i skolan nuförtiden?

Att gammalgrekiskan har svårt att hävda sig har jag en viss förståelse för; där föreligger även en typografiskt aspekt som försvårar. Men latin?! Där finns väl ingen ursäkt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog väldigt få som läst latin, så även om man inte förstår ursprunget förstår man ju mer än om det är på latin.

Jo, fast numera är ju Google din vän. Apropå talesätt. Fast du kan säkert använda DDG. Det är upp till var och en som läser vad jag skriver att ta reda på vad där står. De latinska talesätten är inte speciellt obekanta och fordrar inte studier i latin. Det som KMN ägnar sig åt här ovan är bara trams på min bekostnad.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, fast numera är ju Google din vän. Apropå talesätt. Fast du kan säkert använda DDG. Det är upp till var och en som läser vad jag skriver att ta reda på vad där står. De latinska talesätten är inte speciellt obekanta och fordrar inte studier i latin. Det som KMN ägnar sig åt här ovan är bara trams på min bekostnad.

 

 

Varför måste jag Googla för att förstå vad du menar? Det är verkligen inte upp till var och en att ta reda på vad du menar utan det är upp till dig att skriva på ett språk som vi förstår.

Bara löjligt att slänga sig med ordspråk på ett språk som nästan ingen här kan. Helt ok om du inkluderar en svenska översättning. Annars ser jag det som ett sätt att briljera.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför måste jag Googla för att förstå vad du menar? Det är verkligen inte upp till var och en att ta reda på vad du menar utan det är upp till dig att skriva på ett språk som vi förstår.

Bara löjligt att slänga sig med ordspråk på ett språk som nästan ingen här kan. Helt ok om du inkluderar en svenska översättning. Annars ser jag det som ett sätt att briljera.

Eftersom problemet för alla i detta forum verkar vara hur just jag skriver (märkligt nog inte hur andra skriver eller inte klarar att skriva) så får jag väl komplettera med en översättning. Jag ska försöka komma ihåg det. Påminn mig vid behov, gamla vanor sitter i. Jag förklarade ovan varför jag skriver på latin, så jag upprepar inte det.

 

Kan den här tråden få återgå till sitt ämne nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom problemet för alla i detta forum verkar vara hur just jag skriver (märkligt nog inte hur andra skriver eller inte klarar att skriva) så får jag väl komplettera med en översättning. Jag ska försöka komma ihåg det. Påminn mig vid behov, gamla vanor sitter i. Jag förklarade ovan varför jag skriver på latin, så jag upprepar inte det.

 

Kan den här tråden få återgå till sitt ämne nu?

Jag har inga större problem att förstå vad du menar när du skriver på svenska :)

Att vissa väljer att inte förstå är en annan sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, fast numera är ju Google din vän. Apropå talesätt. Fast du kan säkert använda DDG. Det är upp till var och en som läser vad jag skriver att ta reda på vad där står. De latinska talesätten är inte speciellt obekanta och fordrar inte studier i latin. Det som KMN ägnar sig åt här ovan är bara trams på min bekostnad.

Jo. Visst, ett och annat kan man väl, där de beränsas till ett och annat ord, t ex då det ingår som uttryck i dokument och handlingar. Annars är det nog helt rent. Är inte direkt intresserad av latin, som språk. Fast man skall vara tacksam över latinet såsom bakgrund till mycket av det vi har/kan idag. Är mycket som är baserat på det - om inte annat så hade vi aldrig haft Lorem ipsum ... »»» :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till minne av Alix avatar?

 

Edit: ser nu att Alix ska ta en paus. :ermm:

Redigerad av sevensleeper
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag uppfattar det som ett trevligt inslag med lite latin. Varför måste allt vara stereotypt? Varför måste man dra en negativ slutsats?

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

 

Från forum.studio.se

 

 

Det där svarar ju inte direkt på vad "elitspråk" är. Det är bara någon annan som refererar till ordet.

  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till minne av elitspråket latin:

 

"Latin is a dead, dead language

As dead as dead can be.

It killed off all the Romans

And now it's killing me.

 

Dead are all who wrote it;

Dead are all who spoke it;

Dead are all who learned it;

Blessed death! They earned it!"

 

samt palindromet:

 

"Ni talar bra latin"

Redigerad av medlem
  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till minne av elitspråket latin:

 

"Latin is a dead, dead language

As dead as dead can be.

It killed off all the Romans

And now it's killing me.

 

Dead are all who wrote it;

Dead are all who spoke it;

Dead are all who learned it;

Blessed death! They earned it!"

 

samt palindromet:

 

"Ni talar bra latin"

 

Bullshit! Fråga vilken läkare, botaniker, ornitolog eller språkvetare som helst. Latinet är i högsta grad levande, även om det inte längre är ett talat språk. Elitspråk? My ass!

Läs och lär:

"Språkvetare säger att så mycket som 50 procent av det svenska ordförrådet kommer från latin, antingen direkt eller via språk som tyska, franska eller engelska."

  • Rösta upp 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"wall7",

jag tror du missuppfattade mig helt och hållet.

 

Jag är helt överens med dig.

(dikten är en liten förtvivlad hämnd från en latin-student,

en sådan där som Alf Kjellin i "Hets")

 

Palindromet var en hyllning till din latinska sentens i en annan tråd.

 

Men vänlig ironi är svårt, det medges ;-)

Redigerad av medlem
  • Rösta upp 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Palindromet var en hyllning till din latinska sentens i en annan tråd.

Nu är inte detta Stora språkpolistråden, men med tanke på den pågående diskussionens språkliga karaktär: palindromen! (fast det är ju grekiska).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"wall7",

jag tror du missuppfattade mig helt och hållet.

 

Jag är helt överens med dig.

(dikten är en liten förtvivlad hämnd från en latin-student,

en sådan där som Alf Kjellin i "Hets")

 

Palindromet var en hyllning till din latinska sentens i en annan tråd.

 

Men vänlig ironi är svårt, det medges ;-)

Aha! Där ser man.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till minne av Michael "Jim" Delligatti, mannen som uppfann Big Mac.

 

http://mashable.com/2016/11/30/big-mac-inventor-dies

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...