Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Till Minne av


snowreeler
 Share

Rekommendera Poster

R.I.P

 

Många musiker/artister som loggat ut i år, Lemmy, David Bowie, Prince osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Fidel Castro.

Ja, det var en "fin" man. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De mortuis nihil nisi bene.

Jag sa inget illa om den döda. Är det föresten ett tillstånd att vara död, eller har man bara dött?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det föresten ett tillstånd att vara död, eller har man bara dött?

 

Ja, det kan man verkligen undra. Själv brukar jag undra om det är någon skillnad på att vara död som låt oss säga Leonard Cohen, eller var död som den äldre kvinna som hittas bortglömd och halvt mumifierad i sin lägenhet efter 18 månader. Spelar det någon roll för dem själva?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ja, det kan man verkligen undra. Själv brukar jag undra om det är någon skillnad på att vara död som låt oss säga Leonard Cohen, eller var död som den äldre kvinna som hittas bortglömd och halvt mumifierad i sin lägenhet efter 18 månader. Spelar det någon roll för dem själva?

Antagligen inte. Men den som dör får se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Är det föresten ett tillstånd att vara död, eller har man bara dött?

Det är nog vanligare att man säger att hen är död än att hen har dött.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog vanligare att man säger att hen är död än att hen har dött.

Absolut! Men är det ett tillstånd? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror vad man tror på.

Sant. Kryonik? Då får man nog kalla det för ett tillstånd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sant. Kryonik? Då får man nog kalla det för ett tillstånd.

Ja. Sedan finns det ju de som tror på återuppståndelse, och för dem är döden ett övergående tillstånd.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja våra atomer vi består av blir ju jord och snart kanske nån växt eller nåt så vi består iofs fast i annan form, men vår själ om vi har nån vet vi inte vart den tar vägen. Men tillstånd å tillstånd, liksom mörker inte är nåt riktigt tillstånd utan endast en frånvaro av ljus så är döden inget tillstånd man kan befinna sig i utan betyder bara att man är i ett icketillstånd av frånvaro av tillstånd/liv.

 

Eller enklare jämför med en bil när den är skrotad så finns den inte mer, den är inte i något tillstånd alls den existerar inte ö h t. Fast om oss säger vi att vi är döda, skrotade alltså. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja. Sedan finns det ju de som tror på återuppståndelse, och för dem är döden ett övergående tillstånd.

Jag tänker oberoende av vad den enskilda människan tror på. Men jag fattar vad du menar. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I dödsbegreppet ingår att det ska vara definitivt; man kan alltså inte vara död och sedan börja leva igen, då har man aldrig varit död.

Detta är naturligtvis en biologisk/medicinsk och juridisk definition, den varken påverkar eller påverkas av några religiösa övertygelser.

Men det där med kryonik kan säkert bli problematiskt…

Och man vill kanske vara förvissad om att man verkligen är död innan man som organdonator lämnar över sina organ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja våra atomer vi består av blir ju jord och snart kanske nån växt eller nåt så vi består iofs fast i annan form, men vår själ om vi har nån vet vi inte vart den tar vägen. Men tillstånd å tillstånd, liksom mörker inte är nåt riktigt tillstånd utan endast en frånvaro av ljus så är döden inget tillstånd man kan befinna sig i utan betyder bara att man är i ett icketillstånd av frånvaro av tillstånd/liv.

 

Eller enklare jämför med en bil när den är skrotad så finns den inte mer, den är inte i något tillstånd alls den existerar inte ö h t. Fast om oss säger vi att vi är döda, skrotade alltså. :P

Klokt, jag ska suga lite på karamellen. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det där med kryonik kan säkert bli problematiskt…

Ja, visst är det? :) Tåls att tänka på, man lär iallafall vara omyndigförklarad. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Två dagar sen: Den amerikanska skådespelaren Ron Glass har dött 71 år gammal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför envisas du med att använda så kallat elitspråk?

 

Han tänker väl så här:

Quidquid latine dictum sit, altum videtur…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför envisas du med att använda så kallat elitspråk?

 

Han tänker väl så här:

Quidquid latine dictum sit, altum videtur…

Och varför är det roligt att driva med mig och hur jag uttrycker mig? Har ni inget att säga själva?

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JAG driver inte med dig! Jag ställer bara en fråga.

Nej, det gör du inte. Genom att ta med "envisas" och "elitspråk" så har du redan fördömt mitt skrivsätt.

  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Och varför är det roligt att driva med mig och hur jag uttrycker mig? Har ni inget att säga själva?

 

Fråga 1 är en så kallad komplex fråga, eller för att hålla oss till latinet, ett exempel på plurium interrogationum.

Jag vet inte ens om det är roligt. Eller att någon har drivit med dig för den delen.

På fråga 2 svarar jag: Jo (QED).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...