Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Några frågor om en medialösning!


robotsoul

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag flyttar snart ihop med min tjej, och jag tänkte i samma veva ta tag i något jag länge tänkt göra: Styra upp en ordentlig medialösning. Jag har stött och blött, kollat in olika alternativ och kommit fram till en jag tycker verkar bra, men problemet är att jag inte är vidare teknisk, och därför osäker på om det hela kommer fungera smidigt, om ens alls. Så jag beskriver min tanke här och tar tacksamt emot tips/råd/varningar mm! Tack på förhand!

 

Jag har en Macbook Pro, tjejen har en Macbook.

Jag har tänkt köpa ett Xbox 360 och streama filmer och musik via Connect 360.

MEN, Macbookens utrymme är ju begränsat så jag skulle vilja ha en extern hårddisk att lagra filmerna på. Kan man koppla in en extern hårddisk i en router, tex airport express, och spela upp filmer via datorn till xboxen?

 

Alltså filmen ligger på en extern hårddisk, jag accessar den via datorn och spelar upp den på tv:n genom att strömma till xboxen?

 

Mvh

 

Sebastian

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Airport express kan du inte koppla in HD, endast skrivare.

 

Varför då inte kolla på en Time Capsule, Apples router med inbyggd HD, alt Airport Extreme, i den kan koppla in ext. HD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag misstänkte det, USB porten på express är väll bara för skrivare?

En time capsule låter ju inte helt fel. Men frågan kvarstår, kan jag streama filmer från time capsulen via datorn och connect 360 till Xboxen?

 

Om man bortser från att det är trevligt att kunna spela lite roliga spel så känns ju en Mac Mini som den bästa medialösningen, synd att den är så fruktansvärt dyr bara :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns ju så kallade NAS-diskar eller Network Attached Storage, som man kan koppla till routern och dela den i nätverket. Googla lite på NAS-diskar och se vad det finns för alternativ :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hobbydiktatorn

Intressant tråd!

 

Jag pysslar med samma frågeställningar själv. Mac Mini (mediahubb)?, HDTV-skärm? Medialagring? Hemmanätverk?

 

Externa USB-hårddiskar kopplade till en AirPort Extreme fungerar alldeles utmärkt att accessa trådlöst. Kan ingeting om Xbox 360 eller 360 Connect. Annars finns det ju de som rekommenderar

 

ReadyNAS

 

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=365619

 

Inte heller någon erfarenhet av den. Men kanske värd att kolla upp.

 

 

***

 

Min nuvarande setup:

 

 

Front-end

 

MacBook Pro

MacBook

 

Back-end

 

AirPort Extreme

USB-hubb (7-portar)

2x 1TB extern USB-hårddiskar kopplade till hubben och sen ut på nätverket via APE (AirDisk?)

 

Front-end

 

MacBook Pro

MacBook

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns ju så kallade NAS-diskar eller Network Attached Storage, som man kan koppla till routern och dela den i nätverket. Googla lite på NAS-diskar och se vad det finns för alternativ :)

 

Ja det är helt klart värt att kolla upp! Dom ser dock så otympliga ut. Inte för att jag tänkt bära runt på lagringen, men ändå.

 

 

Intressant tråd!

 

Jag pysslar med samma frågeställningar själv. Mac Mini (mediahubb)?, HDTV-skärm? Medialagring? Hemmanätverk?

 

Externa USB-hårddiskar kopplade till en AirPort Extreme fungerar alldeles utmärkt att accessa trådlöst. Kan ingeting om Xbox 360 eller 360 Connect. Annars finns det ju de som rekommenderar

 

ReadyNAS

 

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=365619

 

Inte heller någon erfarenhet av den. Men kanske värd att kolla upp.

 

 

***

 

Min nuvarande setup:

 

 

Front-end

 

MacBook Pro

MacBook

 

Back-end

 

AirPort Extreme

USB-hubb (7-portar)

2x 1TB extern USB-hårddiskar kopplade till hubben och sen ut på nätverket via APE (AirDisk?)

 

Front-end

 

MacBook Pro

MacBook

 

Tack för tipsen! Borde kanske kolla in den du länkade till, det står ju att man kan streama till Xbox och så. Om man nu inte ska satsa på att köpa en begagnad Mac Mini och använda den. En Time Capsule vore ju inte heller fel : )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hobbydiktatorn

Jag har kollat runt ganska mycket på begagnade Mac Mini. Man bör nog inte satsa på en PowerPC utan snarare en med minst Intel Core 2 Duo processor. Antar att du har Snow Leopard på din och tjejens dator. Då vill du gärna ha det på Mini:n också. Det vill jag.

 

Ska du spela upp materialet från Mac Mini eller Xbox?

 

Min plan är att använda PLEX på Mini:n för att spela upp film och dylikt. För mig gäller det att den orkar driva HD film (1080p). Därför har jag räknat bort de före Intel C2D.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kollat runt ganska mycket på begagnade Mac Mini. Man bör nog inte satsa på en PowerPC utan snarare en med minst Intel Core 2 Duo processor. Antar att du har Snow Leopard på din och tjejens dator. Då vill du gärna ha det på Mini:n också. Det vill jag.

 

Ska du spela upp materialet från Mac Mini eller Xbox?

 

Min plan är att använda PLEX på Mini:n för att spela upp film och dylikt. För mig gäller det att den orkar driva HD film (1080p). Därför har jag räknat bort de före Intel C2D.

 

Jag har Snow Leopard, och det har tjejen också.

Nej det har jag också insett. Man behöver hitta en som är hyfsat ny. Jag kräver inte mer än att den ska kunna spela upp i 720 p dock.

 

På frågan om jag ska spela upp från Mac Mini eller Xbox så tänker jag såhär: om jag har en Mac Mini är jag inte intresserad av en Xbox, men om jag inte ska ha en Mac Mini, då vill jag ha en Xbox hellre än någon annan form av mediaspelare. Och jag vill kunna streama till Xboxen från en extern hårddisk som jag kan komma åt trådlöst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...