Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köpa begagnat batteri


andreasc

Rekommendera Poster

Jag har haft min MacBook i drygt tre år nu och efter (enligt CoconutBattery) 357 cykler börjar batteriet sakta men säkert tappa kapacitet. Efter senaste kalibreringen hamnade jag på 91 % (4593/5020 mAh).

Eftersom jag väldigt snart åker iväg på utbytesstudier till Schweiz i nästan ett år tänkte jag att det vore bra att införskaffa ett nytt batteri. Datorn i övrigt fungerar alldeles utmärkt, så jag tycker ändå att det kan vara värt att bara byta batteriet; dock tycker jag att ett nytt originalbatteri från Apple är lite väl dyrt.

 

Funderade först på om jag skulle köpa ett ersättningsbatteri (d.v.s. inte Apple originaldel). Någonting säger mig dock att just batteriet kan vara bra att köpa som originaldel. Någon som har erfarenhet av ersättningsbatteri och vet hur bra kvalitet de håller? Batteritid är något av det absolut viktigaste för mig, så jag vill inte tulla för mycket på den.

 

Annars känns det lite mer aktuellt att köpa ett begagnat (men fräscht) originalbatteri. Har kollat lite på olika annonssajter och hittat lite intressanta alternativ. Är dock osäker på vad jag ska tänka på.

Självklart frågar jag om antalet cykler på batteriet jag köper (och lär också vilja testa det innan ett eventuellt köp).

En annan sak jag funderat på är hur batteriet har förvarats sedan det senast användes. Hur viktigt är egentligen detta? Jag vet att det finns optimala förhållanden vad gäller laddning och förvaringstemperatur, men om säljaren nu inte har gjort enligt konstens alla regler, är det något som är viktigare än något annat?

 

Sist men inte minst, om det är någon här på forumet som har ett batteri till den vita MacBooken från 2007 till salu så är jag intresserad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...