Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Har jag köpt en stulen iPhone 4?


apatoa

Rekommendera Poster

Jag köpte en Iphone 4 privat för ett tag sen, enl uppgift var den låst till 3, fine, jag har 3.

Fick microsim samma dag som tfn och fick höra att det kunde ta upp till 24 h innan det aktiverats.

Problemet är nu att jag fortfarande efter snart 2 dygn inte kan ringa med telefonen, SMS fungerar och jag har normal täckning.

Jag har även testat sim-kortet i en annan tfn, det funkade fint. Tyvärr..

Misstänker därför att mobilen är stulen, jag fick den helt ouppackad , den har aldrig varit använd. Men inget kvitto.

Eftersom det är fredag idag kan jag ej heller få info om IMEA numret är spärrat från operatören.

 

Är det någon som kan hjälpa mig? Om mobilen är spärrad har man fortf täckning och möjlighet att skicka SMS? Som sagt så funkar telefonen felfritt, men jag kan inte ringa eller ta emot samtal.

 

Vore väldigt glad för snabba svar!

 

mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej är den spärrad så kan du inte få ngt nät. Det är nog ngt annat som är fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej.. tack för svaret.! Vad kan det då vara för fel? jag har återställt telefonen, återställt nätverk, valt eget nätverk, startat om den osv men inget funkar. Vart ska man vända sig? 3 vill ju inte ta i den med tång då jag ej köpt den där..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en både ny och dyr pryl Du köpte. Varför köpte Du den utan kvitto?

 

Kvittot är ju inte bara för att Du ska se att den inte är stulen utan också för att inte få några krångel vid garantiärenden eller om den blir stulen från Dig.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antog kvitto skulle följa med, men tack för lektionen KIwi..

Det är väl inte för sent än? Kontakta säljaren och kräv kvitto. Annars kan du åka dit för häleri om det visar sig att telefonen är stulen. Det här med att "handla i god tro" gäller inte längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp jag har gjort det!

Men tycker det är konstigt att jag har täckning/sms/mobilt nätverk etc OM nu mobilen är spärrad..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om telefonen är låst till 3 så kommer de troligen ta emot den även utan kvitto ifall du måste lämna in den. Har de gjort för mig ett par ggr iaf. De kollar bara via IMEI att det finns garanti kvar.

 

Inget är dock 100% säkert.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack! Är ju eg mest angelägen just nu att veta om den är spärrad eller ej, men nån här skrev ju att man ej har täckning på tfn då. Hoppas det stämmer. Vet någon nåt som motsäger det så snälla skriv.

 

Har läst om liknande problem på 3GS:en något som man kunde fixa med att ändra "visa nr" och datum/tid. Det funkar dock inte på min.

Är det någon som läst eller vet var man kan få tips för det här felet.? Det är otroligt drygt att inte kunna ringa/ta emot samtal...

 

tack på förhand, o tack alla som skrivit i syfte att hjälpa :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enklast är väl att kontakta 3, och dom bör kunna hjälpa dig att kolla upp det även om det är helg...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... tack på förhand, o tack alla som skrivit i syfte att hjälpa :)

Exit Kiwi alltså. borstatanderna.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ring till TREs kundservice o be dem skicka nya operatörs inställningar till dig efter som du har ny telefon.

Antagligen så står din gammla Telefon kvar om du loggar in på MITT TRE o kikar.

 

Är inte 100 säker på att det är detta som strular men det är värt ett försök iaf...

 

 

/Homie

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mobilen är anmäld stulen, tror det är hon själv som anmält det och sedan sålt den..

Så varning till alla: Kvinna från Vislanda, efternamn som slutar på -sen. Bedragare.

Tack till alla som skrivit. Kan ge mer detaljer om nån önskar i PM

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mobilen är anmäld stulen, tror det är hon själv som anmält det och sedan sålt den..

Så varning till alla: Kvinna från Vislanda, efternamn som slutar på -sen. Bedragare.

Tack till alla som skrivit. Kan ge mer detaljer om nån önskar i PM

 

 

Jävligt trist:(

Hoppas att hennes försäkringsbolag får reda på det med...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som har erfarenheter av att köpt stulen mobil etc? Om någon har tips eller sådär hur man går tillväga på bästa sätt.?

Jag har personens alla personuppgifter även om hon har försökt förvilla mig med tafatta försök. Men med upplysning.se, eniro och facebook kan man reda ut mycket :)

Hon har redan en del skulder så jag förväntar mig inte några pengar tillbaka. Men jag vill verkligen sätta dit henne och hennes kompisar som varit med och sålt telefonen.

Någon som har tips hur man gör det också på bästa sätt? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exit Kiwi alltså. borstatanderna.gif

 

Tja, vad kan jag säga? Man behöver inte gå ut och säga "Varning för kvinna från Vislanda, efternamn som slutar på -sen", för det räcker med att säga "Varning för att köpa nya och dyra saker utan kvitto", särskilt när den inte ens är uppackad.

 

Polisanmäl så in i h-e.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta mig Kiwi men vad hade det gjort för skillnad? Som säljare kan jag kan ju påstå att det följer med kvitto och bara ljuga. Hur ska jag som köpare skydda mig mot det tycker du? Jag inser väl själv att jag gjort ett misstag, men det du skriver gör mig bara arg och hjälper inte mig ett dugg.

Nästa gång kanske hon påstår det finns ett kvitto, hade du köpt av henne då efter vad jag skrivit om henne här? Jag ser inget fel att varna för bedragare på nätet. Det kanske hjälper någon någongång, vad vet jag. Men du däremot hjälper ingen här när du vältrar dig i andras olycka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta mig Kiwi men vad hade det gjort för skillnad? Som säljare kan jag kan ju påstå att det följer med kvitto och bara ljuga. Hur ska jag som köpare skydda mig mot det tycker du? Jag inser väl själv att jag gjort ett misstag, men det du skriver gör mig bara arg och hjälper inte mig ett dugg.

Nästa gång kanske hon påstår det finns ett kvitto, hade du köpt av henne då efter vad jag skrivit om henne här? Jag ser inget fel att varna för bedragare på nätet. Det kanske hjälper någon någongång, vad vet jag. Men du däremot hjälper ingen här när du vältrar dig i andras olycka.

Kiwis inlägg kanske inte kan hjälpa dig, men inläggen hjälper andra läsare av råden innan det är för sent. Dessutom rådde han dig att polisanmäla, något jag tycker är ett bra råd.

 

Hur du skyddar dig?

Personligt möte med säljaren. Inget kvitto? Inga pengar.

eller

Betalning via Internetgirot. Inget kvitto? Inga pengar.

eller

Betalning med Paysongaranti. Inget kvitto? Inga pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp aldrig begagnade prylar är mitt råd. Risken finns att man blir blåst.

 

Du kan inte göra mer än att polisanmäla. Pengarna kan du nog glömma att få tillbaka.

Köp i butik nästa gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, vad kan jag säga? Man behöver inte gå ut och säga "Varning för kvinna från Vislanda, efternamn som slutar på -sen", för det räcker med att säga "Varning för att köpa nya och dyra saker utan kvitto", särskilt när den inte ens är uppackad.

 

Polisanmäl så in i h-e.

 

 

/ Kiwi

Du har förstås rätt, men det går alltid lättare att varna i efterhand. Inte till stor hjälp just då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iPhoneReservdelar.se

Du kan anmälla till både 3 och till polisen att du har telefonen, har du tur så kommer försäkringsbolaget vilja köpa loss den av dig för att ersätta bedrageren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta mig Kiwi men vad hade det gjort för skillnad? Som säljare kan jag kan ju påstå att det följer med kvitto och bara ljuga. Hur ska jag som köpare skydda mig mot det tycker du? Jag inser väl själv att jag gjort ett misstag, men det du skriver gör mig bara arg och hjälper inte mig ett dugg.

Nästa gång kanske hon påstår det finns ett kvitto, hade du köpt av henne då efter vad jag skrivit om henne här? Jag ser inget fel att varna för bedragare på nätet. Det kanske hjälper någon någongång, vad vet jag. Men du däremot hjälper ingen här när du vältrar dig i andras olycka.

 

Vältrar jag mig? Jag bara upprepar det jag sagt från början: Att köpa nya och dyra saker utan kvitto är, för att uttrycka det utan omskrivningar, dumt.

 

Tyvärr är världen full av idioter och bedragare. Det gör att man måste vara säker som köpare.

 

Precis som Telly82 säger, så gäller följande i en sådan här affär: Följer det inte med något kvitto, så blir det ingen affär. Så enkelt är det. Hellre att man gråter över en affär som därmed inte blir av än gråter över att man har blivit av med sina pengar. Det är skillnaden.

 

Förhoppningsvis får Du tillbaka Dina pengar. Tills vidare får Du se det som en dyrköpt erfarenhet. Och alla andra som läser tråden får gratistips om hur man bör och inte bör göra.

 

Så, se nu till att kontakta både polis och försäkringsbolag - och var noga med att poängtera att Du gjorde allting utan oärligheter i sinnet. Det är hon som har gjort fel, det är hon som har bluffat och bedragit. Det är Du som har förlorat.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eftersom du vet vem hon är så är det väl bara att kontakta henne...

 

Om hon kan välja på en polisanmälan från dig + att antagligen åka dit för försäkringsbedrägeri eller att häva imeispärren så bör väl valet inte vara så svårt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...