Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

NAS till Apple TV går det att lösa?


s60761

Rekommendera Poster

Är trött på att alltid ha datorn på när man ska titta på Apple Tv vilket blir ofta.

 

Ja skulle vilja ha en NAS med all media på och utan ha igång iMacen komma åt allt på Apple TVn. Helst med samma gränssnitt som en oflashad Apple tv har.

 

Helst ska man lägga media på NAS, lägga till det i itunes, stänga ned datorn och sedan se allt i ATV från NASen.

 

Någon som vet hur man löser detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går inte. AppleTV kräver att man strömmar från Itunes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Lånar tråden lite.

Går det inte att koppla atv till nas ifall den är jailbreakad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lånar tråden lite.

Går det inte att koppla atv till nas ifall den är jailbreakad?

 

Jo, det skall det göra. Tänkte dra igång det hemma men blev inte färdig till det innan jag for på jobb.

Iaf, jailbreakade med GreenPois0n och lade in XBMC. Väldigt enkel operation. Sedan är det tydligen enklast att nå nätverket via SMB vad jag hört men har ej kommit så långt.

Tillägg: ser inte riktigt nyttan med att jailbreaka tex iPhone, men ATV2 blir det man vill ha efter jailbreak, inte bara en svart låda :) DO IT!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lånar tråden jag med..

 

Kör jailbreak på min atv2, vilket fungerar kanonbra med xbmc.

 

Lösningen jag sitter med idag, är dock inte optimal. Jag har en extern HDD med

mina filmer, som då måste vara ikopplad i min MBP för att delningen ska fungera.

Så alternativet med en NAS är väldigt intressant. Om gärna med upnp, då det

tydligen streamar HD lite stabilare. Har kikat runt efter dugliga NAS till rimliga priser,

men jag blir fan inte klok på det. Alla, har tydligen sina nackdelar. De kan vara svåra

att hitta, men efter närmare undersökning av de flesta så är det alltid något som de faller på.

 

Är det någon själ här inne, som kör en NAS-lösning till sin ATV?

Isåfall, vilken NAS har ni valt, och varför just den?

 

Jag vill ju att den ska vara lätt att accessa från min dator, och kunna läsa och skriva data relativt snabbt.

HD-stream är som sagt viktigt, då främst i 720p.

Sjävlklart ska den vara mac-vänlig!

 

Har framförallt fastnat vid ReadyNAS Duo, men den känns inte helt optimal. Den har ju ett par år på nacken, tex.

Eller va säger ni kunniga?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lånar tråden jag med..

 

Kör jailbreak på min atv2, vilket fungerar kanonbra med xbmc.

 

Lösningen jag sitter med idag, är dock inte optimal. Jag har en extern HDD med

mina filmer, som då måste vara ikopplad i min MBP för att delningen ska fungera.

Så alternativet med en NAS är väldigt intressant. Om gärna med upnp, då det

tydligen streamar HD lite stabilare. Har kikat runt efter dugliga NAS till rimliga priser,

men jag blir fan inte klok på det. Alla, har tydligen sina nackdelar. De kan vara svåra

att hitta, men efter närmare undersökning av de flesta så är det alltid något som de faller på.

 

Är det någon själ här inne, som kör en NAS-lösning till sin ATV?

Isåfall, vilken NAS har ni valt, och varför just den?

 

Jag vill ju att den ska vara lätt att accessa från min dator, och kunna läsa och skriva data relativt snabbt.

HD-stream är som sagt viktigt, då främst i 720p.

Sjävlklart ska den vara mac-vänlig!

 

Har framförallt fastnat vid ReadyNAS Duo, men den känns inte helt optimal. Den har ju ett par år på nacken, tex.

Eller va säger ni kunniga?

 

Jag kör en setup med ATV2G mot ett ReadyNAS ultra 2 med en atom processor på 1.8 Ghz, nyare än den du tittade på men med möjlighet till fler och bättre tillägg att installera. Jag har då installerat en Airvideo-server som gör att jag kan kolla på alla filmer genom min iPad och iPhone med appen Airvideo.

 

Den har jag inkopplad till en Apple Airport Extreme som sedan ATV:n ansluter trådlöst till. Jag kör SMB som filprotokoll för det fungerar bäst. 720p och 1080p flyter på bra samt ISO och IMG. Allt i rar-format.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör en setup med ATV2G mot ett ReadyNAS ultra 2 med en atom processor på 1.8 Ghz, nyare än den du tittade på men med möjlighet till fler och bättre tillägg att installera. Jag har då installerat en Airvideo-server som gör att jag kan kolla på alla filmer genom min iPad och iPhone med appen Airvideo.

 

Den har jag inkopplad till en Apple Airport Extreme som sedan ATV:n ansluter trådlöst till. Jag kör SMB som filprotokoll för det fungerar bäst. 720p och 1080p flyter på bra samt ISO och IMG. Allt i rar-format.

 

Äntligen lite bra konkreta svar, tack!

 

Den lösningen låter väldigt bra, och är precis vad jag är ute efter. Dock så ligger Ultran

i en lite för hög prisklass för min budget. AirVideo är såklart ett trevligt alternativ att

kunna lira med. Fungerar det via ftp när du är utanför hemet också då?

 

Har för mig att det tillägget ska gå att installera på Duon med, att jag läst det nånstans

i förbifarten. Vet du närmare om det? Men viktigtast av allt, skiljer det överdrivet mycket

i prestanda när det kommer till HD-streaming? Nu flyter det mesta faktiskt på förvånansvärt

bra med min MBP som server, med usb-ansluten HDD till trots. Men vissa mkv filer,

då framförallt 1080p är hopplöst och buffrar på tog för mycket.

 

Jag är ganska okunnig och ny på sånt här, men vad är det som gäller med de olika

SATA-gränssnitten? Stödjer någon av dessa NASar SATA 3.0 och 6.0, eller har det

ens något med själva kabinetten att göra?

 

Tacksam för all hjälp och information jag kan få!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äntligen lite bra konkreta svar, tack!

 

Den lösningen låter väldigt bra, och är precis vad jag är ute efter. Dock så ligger Ultran

i en lite för hög prisklass för min budget. AirVideo är såklart ett trevligt alternativ att

kunna lira med. Fungerar det via ftp när du är utanför hemet också då?

 

Har för mig att det tillägget ska gå att installera på Duon med, att jag läst det nånstans

i förbifarten. Vet du närmare om det? Men viktigtast av allt, skiljer det överdrivet mycket

i prestanda när det kommer till HD-streaming? Nu flyter det mesta faktiskt på förvånansvärt

bra med min MBP som server, med usb-ansluten HDD till trots. Men vissa mkv filer,

då framförallt 1080p är hopplöst och buffrar på tog för mycket.

 

Jag är ganska okunnig och ny på sånt här, men vad är det som gäller med de olika

SATA-gränssnitten? Stödjer någon av dessa NASar SATA 3.0 och 6.0, eller har det

ens något med själva kabinetten att göra?

 

Tacksam för all hjälp och information jag kan få!

 

Vad jag vet så finns inte AirVideo-server till Duo:n, men jag kanske har missat det också :) Kolla in forumet, där hittar du nog alla tillägg http://www.readynas.com/forum/

 

Jag körde innan inköpet av NAS:et från min Macbook Pro och det laggade riktigt mycket på allt som var mer krävande än en vanlig xvid. Med ReadyNAS ultra 2 fungerar det som en dröm :) Har dock ingen erfarenhet om prestandaskillnader mellan Duo och ultra.

 

Ingen hejjare på hårddiskar jag heller men i specen står det SATA II, så det borde bara det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör ReadynasDuo -> appleTV

 

Har inte hunnit testat speciellt mycket men jag upplever att det hackar en del. Är dock tveksam till att det är NAS:en som är problemet då det fungerar klockrent att streama till min Macbook Pro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej jag har en fråga till er som kör ReadyNAS ultra samt Airvideo-server addon. Konverterar ni filmerna innan ni tittar på dem eller kör ni "live transcoding"?

Anledningen till att jag frågar är att jag försökt köra "live transcoding" på min ReadyNAS ultra 2 till iPhone, men det hackar...

Tack på förhand

//patrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min plan är att jailbreaka ATV'n och sedan lägga in XBMC och streama från hårddiskarna som är inkopplade på min Airport Extreme. Så jag har gjort med gott resultat innan till min Xtreamer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Funkar det inte med t.ex. Synology Disk Station DS211j som har inbyggd iTunes-server?

 

Tyvärr tror jag iTunes-servrarna inte längre är användbara med iTunes (tror det var iom iTunes 10). Desstutom var det enbart musik som fungerade genom dessa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Min plan är att jailbreaka ATV'n och sedan lägga in XBMC och streama från hårddiskarna som är inkopplade på min Airport Extreme. Så jag har gjort med gott resultat innan till min Xtreamer.

 

Hur gick det med din plan? Fungerar det som de ska? (har en likadan plan :))

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Jag kör också aTV2 och Ultra 2.

 

Atv2 är jailbreakad och kör XBMC på den. Delar allt via NFS till xbmc. Märkte att atv2 fick svårt att spela upp 720p via trådlöst, den buffrade mest hela tiden. Tryckte i en sladd så löste sig det.

Även på min ipad2 kör jag xbmc och hämtar på samma sätt från NASen, funkar utmärkt. Vet inte vilket protokoll som fungerar bäst, kör via upnp och NFS till tvixen i sovrummet och det funkar fint.

 

Anledningen till att jag hamnade i den här tråden var för att jag sitter och tittar på ftpserver till NASen. Tänkte ev köra en sådan, så att t ex brorsan kan komma åt mina filmer via ftp i xbmc, och streama dom. Någon som har erfarenhet av annan server än den inbyggda på ultra 2:an?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte testat att strömma video från jailbreakad Atv, men NAS Duo är för långsam för att strömma HD-video till min Boxee box, det blir många avbrott för att Boxee skall buffra, har även en Synology DS211J och den klarar galant att strömma även i 1080P.

En liten varning för NAS duo alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så för att klargöra det hela. Fast man jailbreakar Atv2 och installerar Plex eller Xbmc så måste man ha en NAS som klarar att konvertera medians man streamar?Jag trodde att direkt när man jaibreakat behövde man inte det utan kunde se alla filformat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NAS:en behöver inte konvertera, Plex eller XBMC sköter konverteringen, i mitt fall så är det Boxee boxen som konverterar filerna och skickar dom till TV:n. Boxee är ju en variant av XBMC.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NAS:en behöver inte konvertera, Plex eller XBMC sköter konverteringen, i mitt fall så är det Boxee boxen som konverterar filerna och skickar dom till TV:n. Boxee är ju en variant av XBMC.

Inte bara det. Det är en super version av atv ;)

Skulle atv stödja 1080p och kunna streama från NAS utan JB så skulle det dock blivit en sådan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med, Boxee boxen tar allt du skickar till den (utan rena Blu-ray-avbilder), vill man inte strömma filmer, bilder eller musik från iTunes så är den ett mycket bättre val än Atv 2 just nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte testat att strömma video från jailbreakad Atv, men NAS Duo är för långsam för att strömma HD-video till min Boxee box, det blir många avbrott för att Boxee skall buffra, har även en Synology DS211J och den klarar galant att strömma även i 1080P.

En liten varning för NAS duo alltså.

 

Streama från ATV? Varför vill man göra det (eller vart det bara en felskrivning? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte bara det. Det är en super version av atv ;)

Skulle atv stödja 1080p och kunna streama från NAS utan JB så skulle det dock blivit en sådan.

 

Superversion vet jag inte. Är den inte ganska mycket större än atv2, den har inte AirPlay och framförallt går det inte installera en normal version av XBMC på Boxeen va?

 

Kan inte direkt påstå att Boxeevatianten av XBMC är speciellt mycket att hänga i julgranen. Men jag kan ha fel motbevisa gärna :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Superversion vet jag inte. Är den inte ganska mycket större än atv2, den har inte AirPlay och framförallt går det inte installera en normal version av XBMC på Boxeen va?

 

Kan inte direkt påstå att Boxeevatianten av XBMC är speciellt mycket att hänga i julgranen. Men jag kan ha fel motbevisa gärna :)

Finns stöd AirPlay. Jo, lite större är den. 11x11x11 cm.

Men å andra sidan. 1080p spelar alla format och direkt från NAS. (utan modifikation) usb portar för externa hårddisken och SD-läsare.

 

Sätter dock hopp till atv3 om det finns bättre stöd för formaten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns stöd AirPlay. Jo, lite större är den. 11x11x11 cm.

Men å andra sidan. 1080p spelar alla format och direkt från NAS. (utan modifikation) usb portar för externa hårddisken och SD-läsare.

 

Sätter dock hopp till atv3 om det finns bättre stöd för formaten.

 

Jag antar att alla har olika krav, men jag är iaf supernöjd med min ATV 2 (jb+xbmc).

Den spelar allt (även 1080p, dock osäker på om den skickar 1080p eller 720 till tv) från NAS (Synology DS411j), USB portar till extern hdd har jag på NASen (och skulle definitivt inte vilja ha det på ATV2). SD-kort vet jag inte varför man skulle vilja ha.

 

JB + installation av XBMC tog på sin höjd 30 min, så det är ju egentligen inget problem.

 

Jag stod länge och valde mellan Boxee och ATV2, men för mina behov så räcker ATV2 (dessutom halva priset).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...