Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

brandvägg och routerproblem


muffins

Rekommendera Poster

hej. jag hoppas någon kan hjälpa eller tipsa mig om en sak. Vi har telia ADSL bredband (0,5 Mbit) hemma. Vi har ett nätverk hemma också, så att vi kan koppla upp oss på flera ställen i huset (genom att bara sätta i en ethernet sladd). Därför har vi en router. Denna fungerar tydligen också som en brandvägg. Routern är en "Farallon Netline Broadband Gateway". Nu till problemet:

 

Det går så klart att ladda ner filer från internet och med fildelningsprogram. Men om det är en stor fil som ska laddas ner, så blir den aldrig helt nedladdad. Det går ofta bra in några minuter, sen tar det stop. Antingen så står det "väntar på data" eller så står det att filen är helt nedladdad, men det är den inte. (detta händer när jag använder explorer att ladda ner med). Då måste jag allstå börja om från början och ladda ner hela filen igen, och så upprepar sig samma process. Jag kan alltså inte ladda ner filer som är större än 20 Mb. Jag har prövat med olika nedladdningsprogram, och vissa fungerar ändå lite. För ibland när nedladdningen stannar upp kan jag återuppta den, men detta fungerar bara ibland.

 

Samma sak händer när jag ska ladda ner filer från t ex limewire eller något annat fildelningsprogram. Små filer går att ladda ner...bara..

 

Ett annat problem är mina chatprogram. både icq och msn messenger har jag problem med. helt plötsligt går dom offline, ibland utan att jag märker det. (det står alltså att jag är online men det är jag inte).

 

Jag tror att detta kan bero på routern/brandväggen. Den verkar ju inte låta mig göra någonting. Jag har försökt koppla om massa sladdar osv, men utan resultat. Det finns också softvaruiställningar man kan göra på en internetsida. Jag har ändrat masssa inställningar där, men utan resultat.

 

Snälla, hjälp mig, någon. Detta går mig på nerverna.

 

MVH Erik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min tanke är ju inte att det är routerns fel.

 

Spontana tankar:

Svajjig uppkoppling?

Explorer (den har en tendens att göra så)?

Nätverkskortet (billiga kort/dåliga drivrutiner har en tendens att göra så)?

 

Kanske är det så att du blir inaktiv och utloggad från telia?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej linus.

 

vad menar du med svajig uppkoppling?

tror inte det har med explorer att göra. samma sak händer med netscape webläsare.

 

vi har inga billiga nätverkskort..tror jag inte.

 

det har hänt att jag har blivit utloggad. men det händer inte alls ofta..

 

mina kompisar som har telia bredband har inga problem..inte dom som har routrar heller. men alla ina kompisar ha PC...hmm..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...