Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Omformatera iMac medans några filer ligger kvar?

lazar

Recommended Posts

Hej!

Är det möjligt att lämna kvar ett par filer på iMacens hårddisk utan att de försvinner under en formatering? Mitt problem är att filerna är större än 4 GB och kan därför inte föras över till min externa hårddisk eftersom den är formaterad till fat32. Därför tänkte jag att det kanske på något sätt går att lämna de i "ett litet hörn" på datorn...

/Mattias

Du kan inte flytta över filerna från din iMac till din externa disk för att din externa disk är fat32.

Varför vill du då formatera om din iMac disk?

Vore det inte bättre att formatera om din externa?

Jag kanske fattar helt fel, men du har skrivit väldigt konstigt.

Problem brukar gå att lösa utan ominstallation, så denna fråga är mycket relevant.

Du kan inte flytta över filerna från din iMac till din externa disk för att din externa disk är fat32.

Vore det inte bättre att formatera om din externa?

Jag kanske fattar helt fel, men du har skrivit väldigt konstigt.

Tycker inte alls det är konstigt. Han vill helt enkelt ha kvar några filer som han inte vill bli av med när han formaterar om.

En enkelt lösning är att han skapar en ny partition och lägger dem där sen kan han när han installerar om formatera hela systemdisken. Sen flytta tillbaka filerna när nyinstallationen är klar och ta bort partitionen igen. Disk utility eller skivverktyg tror jag det heter på svenska kan göra detta.

Tycker inte alls det är konstigt. Han vill helt enkelt ha kvar några filer som han inte vill bli av med när han formaterar om.

Jo, men med tanke på att man nästan aldrig behöver formatera om så är det konstigt att han vill göra just det.

Vid allt joxande med system och hårddisk finns alltid en risk att något händer med filer så därför ska alltid en backup göras ÄNDÅ. Så stega till närmsta butik och inhandla en extern hårddisk och för över filerna så kan du formattera i lugn och ro. Jag skulle inte vilja riskera filer pga snålhet.... och hålla på att krångla i onödan.

...

När du sedan kör Skivverktyget/Radera så välj Överskrivning med nollor därför att då undantas defekta sektorer vilket höjer driftsäkerheten sedan. Det tar en liten stund men kan spara mycket elände sen.

Grejen är att jag har en väldans massa filer på min externa hårddisk redan (som alltså är formaterad till fat32) och därför tycker jag det känns onödigt att omformatera den så att den accepterar filer större än 4gb bara för att kunna flytta över de här enstaka stora filerna jag har på min iMac. Då måste jag ju flytta allt innehåll på 1TB någonstans så länge, och det tar ju sin stund. Med andra ord verkar det som "Radiozo" skrev vettigt. Vet du hur man går till väga i Skivverktyg? Alltså att spara en liten plats på imacen som inte berörs av formateringen?

Finns det ingen hjälp i disk utility? Jag sitter inte på en mac nu så jag vet inte hur det ser ut. Det är ganska självförklarande dock.

Startsidan Index

SSkapa nya partitioner på en skiva

Det är möjligt att skapa fler partitioner på en skiva utan att förlora några data. Varje partition fungerar som en separat skiva. Du kan t.ex. behöva skapa en ny partition om du vill installera flera operativsystem på datorn. Partitioner kan också vara till hjälp när du ska ordna dina filer.

O B S ! Säkerhetskopiera alla data innan du skapar nya partitioner på skivan.

Relaterade ämnen

partitionera skivor

Så här skapar du nya partitioner på en skiva:

1. Markera skivan i listan till vänster och klicka på Partitionera.

2. Markera en befintlig partition i listan Volymschema och klicka på lägg till- knappen (+).

Skivverktyg delar partitionen i två delar, varav den ena innehåller alla data och den andra är tom. Om partitionen är mindre än halvfull skapar Skivverktyg två lika stora partitioner. Annars skapas en partition som är stor nog att rymma alla data och en partition med det återstående lediga utrymmet.

3. Ändra storlek på partitionerna om du vill.

Du kan antingen dra i avdelarna mellan partitionern i listan Volymschema eller markera en partition i listan och skriva in ett värde i fältet Storlek.

4. Välj hur du vill formatera de partitioner som ska raderas eller skapas. Markera varje ny partition, skriv in ett namn och välj ett format.

5. Klicka på Använd.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...