Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kan inte ändra region i DVD-spelaren.


Landberg

Rekommendera Poster

Tja!

 

När jag öppnar DVD-spelaren så står det att jag kan ändra en gång till. När jag då väljer rätt region och trycker på ändra så bara avslutas DVD-spelaren. Finns de nått sätt att ändra utan DVD-spelaren? Inte jättekul att vara på region 1 när man bor i sverige..

 

Haade

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja!

 

När jag öppnar DVD-spelaren så står det att jag kan ändra en gång till. När jag då väljer rätt region och trycker på ändra så bara avslutas DVD-spelaren. Finns de nått sätt att ändra utan DVD-spelaren? Inte jättekul att vara på region 1 när man bor i sverige..

 

Haade

Inte för att jag har en direkt lösning på ditt problem, men VLC brukar inte bry sig om regionkoden när den spelar upp skivor. Se bara till att Apples DVD-spelare INTE startar när du matar in en skiva. Systeminställningar-->CD och DVD, längst ner:

post-11001-032745800 1285664942_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast det är väl hårdvarubaserat nu? I alla fall vad jag googlat fram till..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För VLC bryr sig!;)

Inte hos mig, men jag vet att vissa andra har problem med VLC och regioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

VLC tricket fungerar fint för mig. Så länge inte Apples egen mjukvara försöker läsa skivan, då är det kört!

 

Jag har samma problem på min Xbox, men där går det inte att installera VLC! :P Lite synd, ungefär hälften av min filmsamling är importerade titlar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För VLC bryr sig!;)

Exakt vad händer?

Är du SÄKER på att inte Apples DVD-spelarare startas automatiskt och det är DEN som matar ut skivan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

helt säker, den startas inte..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har en macbook pro 17 våren 2009. VLC knepet funkar inte för mig. VLC fungerar bara på dvd skivor som har den region datorns dvd spelare är inställt på. Sedan spelar det ingen roll

om jag avaktiverar datorns dvd-spelare. Har läst på nätet att detta är nåt som apple fixat till. Tack för det jobs

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

helt säker, den startas inte..

Och svaret på min första fråga är...

 

(Alltså: Vad exakt händer i VLC när du försöker spela skivan?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har läst på nätet...

Jag trodde jag var ensam om att tro på allt man läser på nätet, särskilt utan källangivelse, men det är jag tydligen inte.  :totaltgalen:

 

Åter till huvudproblemet:

Man kan ju alltid rippa skivorna och få dem utan regionkod. Vill man inte ha dem och ta plats på hårddisken får man väl bränna dem på en ny skiva (då blir de regionfria).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske någon plist-fil för DVD-spelaren som behöver slängas för att kunna göra det sista bytet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och svaret på min första fråga är...

 

(Alltså: Vad exakt händer i VLC när du försöker spela skivan?)

 

Skivan får en varningstreangel bredvid sig och ett felmeddelande. Kan inte rippa heller. Vad jag har förstått så är det själva dvd-spelaren som är låst. Har inget med mjukvaran att göra..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske någon plist-fil för DVD-spelaren som behöver slängas för att kunna göra det sista bytet?

 

Som? inte så hemma med sånt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Begränsningarna inbyggda i hårdvaran (DVD-spelaren).

En flashning av spelaren är det enda som fixar problemet.

 

Svårt att hitta firmware för nyare spelare.

Men kör systeminformation och sök på modell och programvaruversion på brännaren så kanske du hittar något.

Kan vara lönt att testa om du tycker den i vilket fall som helst är oanvändbar med region 1.

Annars är det nog bäst att låta bli.

 

 

/Patrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

tack för tipset, men inte mycket till hjälp om man vill ha en regionfri dvd spelare på sin dator tyvärr.

 

Detta är nog den enda nackdelen med mac jag har upptäckt. på pc finns det flera program som tillåter dig att byta region hur många gånger som helst,

dock inte på mac...

 

The name of this software is VERY misleading. I suspect that is why there are so many comments asking for clarification.

 

This software does NOT Unlock the Region Code on your DVD drive. It does the opposite. It sets the Region Code. You can only change the Region Code up to 5 times. This software does NOT get around this limitation.

 

Then you are probably asking "why do you need it?" Well, you may not have remembered but the first time you tried to play a DVD on your Mac, your Mac asks you to set the Region Code of the drive. But you need to supply the admin account name and password. This software lets you set the Region Code without the need of an admin account name and password. This is probably NOT a big deal for home users (since you are likely to set the Region Code once and NEVER change it). But it might be a real pain for corporations and universities etc. This software may help in this situation.

 

If you really want to UNLOCK your drive from the stupid Region Code DRM so you can watch DVDs that you bought legally overseas, you need to do TWO things. Replace the firmware on your drive and use a free Program callled Region X. Search for "Region X" on Google or MacUpdate.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skivan får en varningstreangel bredvid sig och ett felmeddelande. Kan inte rippa heller. Vad jag har förstått så är det själva dvd-spelaren som är låst. Har inget med mjukvaran att göra..

Funkar det inte om du öppnar DVDn i Finder, drar mappen VIDEO_TS till hårddisken och sedan öppnar den med VLC?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enklaste lösningen är att rippa skivorna till Hårddisken istället. Det går hyfsat snabbt och sen slipper du problem med högljudd dvdläsare när du ska se filmerna.

Sen undrar de varför folk piratkopierar ;) Inte alls konstigt när de bestraffar sina kunder på detta sättet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bjoernowitsch

Det där problemet hade jag för några år sedan. Lösningen för mig blev att byta den gamla DVD-spelaren mot en ny DVD-brännare, och sedan dess spelar jag inget annat än region 2-kodade filmer på den. Sådana finns flera av än jag har råd att köpa, men som är intressanta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu äre löst i alla fall!;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...