Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Trasigt färgkort / grafikkort?


Lennart_C

Rekommendera Poster

Har en 5 år gammal Mac Mini 4 G. Ansluten bildskärm har rekommenderat annan upplösning plötsligt, blivit svart. Jag har gjort en felsäker uppstart. En rak, stark signal har kommit från datorm och därefter den vanliga uppstartstruddeluten innan Äpplet visats (har Tiger). Bilden har då visat konstiga färger. Till synes är det den röda färgen som saknas. jag har kollat med LCD-tv där färgerna är detsamma, dvs röd färg saknas. Är min Mac möjlig att få i ordning igen, en ny inställning? Är det möjligt att reparera till rimlig kostnad? Dags för ny Mac, kanske.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Kontrollera först att det inte är kabeln som är glapp så att röd färgkanal inte kommer med. Skulle en annan kabel ge samma problem tyder det på att det är fel på själva grafikkortet eller anslutningen - båda sitter på logikkortet så det går inte att byta utan det är en ny Mini som gäller.

 

Däremot kan du antagligen växla anslutningstyp. Kör du DVI idag bör du kunna gå över till vga-anslutning eller vice versa. Dock ger vga en märkbart sämre bildsignal på Mini G4. Men det kan vara ett sätt att hålla nere kostnaderna i väntan på ny Mini.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har testat kontakten, ett stift snett. Åtgärdat så nu har jag alla färgerna!

Däremot svarar skärmen att inte optimal inställning, rekommenderas 1280 x 1024 60 Hz. När jag gör omstart i felsäkert läge så kommer denna info tillbaka, trots alla förberedelser. Skärmen blir ibland helsvart, jag kommer inte åt systeminställningarna för bildskärmen, lite hopplöst mao! Ska jag starta från installationsdisken och hoppas att jag får en bild dår jag sedan kan gå in och ändra inställningarna av skärmen. Min LCD-skärm känns av hos macenn men inga andra skärmar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Böjda stift – kan mycket väl var större fel på kabeln, till exempel att DDC med EDID-information om rekommenderad upplösning inte överförs och liknande. Så köp en ny kabel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för dina tips men jag har löst problemet genom att köpa ny skärm. Testade den gamla både mot min mac mini och iMac, funkade till en början bra. Sedan svart skräm med info om reokommenderad upplösning. När jag hade skärmen kopplad till iMacen fick jag en spegling av dennes skärm, såg ju hoppfullt men när jag valda att söka skärmar under systeminställningarna så dök det gamla problemet upp igen. Efter ett antal timmars försök lade jag av och alltså skaffade ny skärm!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...