Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Lastbilschaufför - Vägarnas diktator


sharkbait

Rekommendera Poster

såklart inte vid en olycka...

Det tror jag inte någon tror heller!

Kul att någon fortfarande kommer ihåg Vatanen! Om jag får gå OT så är han politiker i Frankrike nuförtiden. Förmodligen pga att han alltid körde "franskt" under sin racingkarriär...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 111
  • Created
  • Senaste svar

Det tror jag inte någon tror heller!

Kul att någon fortfarande kommer ihåg Vatanen! Om jag får gå OT så är han politiker i Frankrike nuförtiden. Förmodligen pga att han alltid körde "franskt" under sin racingkarriär...

 

 

Tummeupp.gif

http://www.youtube.com/watch?v=TKgeCQGu_ug

 

 

 

För att återgå till ämnet.

 

Jag vill inte påstå att jag är den mest erfarna bilisten här på forumet. Men jag hinner åtminstone med 3000 mil/år så ett och annat har man sett.

 

Jag har inte halva alfabetet på mitt körkort utan enbart A & B.

 

Kör man MC finns det en regel som man alltid skall komma ihåg för att överleva. "Alla i trafiken är mördare, det är DIG de är ute efter!"

När man har kört efter den regeln blir man mycket bättre på att uppmärksamma faror. Kan säga som så att de som är farligast är inte de som rattar 24-metersekipage. Det är de som ligger bakom!

 

Möter man en lastbil lägger man sig automatiskt långt ut till höger, för rätt var det är dyker det upp en bil som har legat precis i r*ven på lastbilen och tänker "Nu j*vlar ska jag om!" Det de inte har tänkt på är att om de ligger en bit bakom lastbilen har de bra sikt och kan planera omkörningen.

 

Sen finns det ett väldigt bra knep för att inte bli så irriterad på alla i trafiken. Åk några min tidigare... Åker man några min tidigare behöver man inte stressa så. Om man skippar stressen sparar man pengar både på bränsle, magsårsmedicin och hjärtmedicin...

 

Jag som har 5,5 mil till jobbet tjänar inte många min på att stressa och köra som en biltjuv, bättre att bara flyta med och flina åt de som tror att de tjänar timmar på att köra som idioter...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker i regel att lastbilara kör bra. Och dom har väldigt bra kontroll var hörnen på ekipaget befinner sig.

Visst har man sett en del dåliga manövrer av lastbilarna men jag har nog sett flera personbilar med förare som helst borde åka kollektivt.

 

Själv blir jag mest förbannad på folk som kör 70 på 90 väg där det är dåligt om omkörningsmöjligheter. Det gör mig stressad som fan, även om jag inte har bråttom. Men dessa bilförare verkar irra planlöst ute på vägarna och är rädda att hålla den hastighet som skyltarna visar. Nu är det inte ett tvång att köra 110 på en 110 väg, men om man inte vågar och känner sig väldigt osäker och rädd när mätaren passerar 80 km/h, då bör man inte framföra ett fordon utanför ett inhägnat område.

 

Folk som är ute i trafiken för att "titta på naturen" skapar ilska och frustration och dom blir indirekt farliga i trafiken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Men det allvarligaste är väl att de vägrar att släppa fram en bil fast att det kan vara en person som måste komma till sjukhus omgående.

 

 

 

Är det bara jag som reagerar på den där meningen? Säger en hel del om mentaliteten i första inlägget.

 

Behöver man komma till sjukhuset snabbt så ringer man en ambulans. Inte fan ger man sig iväg och kör som en galning på vägarna... och kör som en galning gör man! Inte fasen är omdömet och koncentrationen på topp när man har en sjuk/skadad anhörig i bilen. Ring ambulans så slipper du riskera någon annan persons liv. Tro inte heller att du får mindre böter för att du har en skadad/sjuk person i bilen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I somras när jag jobbade inom hemtjänsten, så åkte jag dagligen på Säröleden mellan Askims stationsväg och Hovåsvägen. En sträcka med motorvägsliknande utseende, men som är skyltad med 70 km/h. Jag håller alltid farten, och ligger alltså i strax under 70 hela vägen.

Utan att överdriva kan jag säga att 97-98 procent av alla andra trafikanter där håller 80-90 km/h. Några enstaka blåser på i 110-130. Ja, åsså sporthojarna som surrar förbi i närmare 200 då.

 

Det är rätt otroligt att så gott som alla trafikanter grovt överskrider fartgränsen. Och så ser det ju ut överallt. Nästan alla kör lite för fort nästan överallt. Tragiskt!

 

Trots att det är mycket värre, så är det den som kör 10-20 km/h under den skyltade gränsen folk blir sura på.

 

Jag ser fram emot den dagen när alla bilar har en fartbegränsare inbyggd, så att man inte kan köra för fort på en sträcka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det bara jag som reagerar på den där meningen? Säger en hel del om mentaliteten i första inlägget.

 

Behöver man komma till sjukhuset snabbt så ringer man en ambulans. Inte fan ger man sig iväg och kör som en galning på vägarna... och kör som en galning gör man! Inte fasen är omdömet och koncentrationen på topp när man har en sjuk/skadad anhörig i bilen. Ring ambulans så slipper du riskera någon annan persons liv. Tro inte heller att du får mindre böter för att du har en skadad/sjuk person i bilen.

 

Jo, det är faktiskt ibland befogat att transportera nån som är akut sjuk på det viset. Ambulanser kan ha alldeles för lång framkörningstid, särskilt i glesbygd. Och man slipper straff om man kan visa att det var en livshotande situation. För många år sen var det en man som hade kört en akut sjuk person till sjukhuset, trots att han var lite berusad. Han släppte av personen på sjukhuset, och gick ut för att parkera bilen bättre eftersom den blockerade akutintaget (eller nåt liknande). Han dömdes för rattfylla - men bara för att han parkerade bilen. Hade han sagt åt nån annan göra det hade han sluppit straff.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det är faktiskt ibland befogat att transportera nån som är akut sjuk på det viset. Ambulanser kan ha alldeles för lång framkörningstid, särskilt i glesbygd. Och man slipper straff om man kan visa att det var en livshotande situation. För många år sen var det en man som hade kört en akut sjuk person till sjukhuset, trots att han var lite berusad. Han släppte av personen på sjukhuset, och gick ut för att parkera bilen bättre eftersom den blockerade akutintaget (eller nåt liknande). Han dömdes för rattfylla - men bara för att han parkerade bilen. Hade han sagt åt nån annan göra det hade han sluppit straff.

 

 

Har hört parkeringshistorien själv, låter det inte som en skröna? Men vist, man kan uppenbarligen slippa straff. Men det ska till särskilda fall. Här är en som det inte räckte för:

 

http://www.expressen.se/nyheter/1.1238183/korde-akut-till-bb-blev-stoppad-av-polisen (ledsen att behöva länka till expressen, men hittar inga fall i seriösa tidningar).

 

Har man bråttom tills sjukhuset, och inte kan få ambulans, och inte ens poliseskort (så är det förmodligen inte särskilt trafikerat), så kan man åtminstone sätta på varningsblinkers etc så kanske övriga trafikanter anar oråd. MEN det är en farlig väg att gå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I somras när jag jobbade inom hemtjänsten, så åkte jag dagligen på Säröleden mellan Askims stationsväg och Hovåsvägen. En sträcka med motorvägsliknande utseende, men som är skyltad med 70 km/h. Jag håller alltid farten, och ligger alltså i strax under 70 hela vägen.

Utan att överdriva kan jag säga att 97-98 procent av alla andra trafikanter där håller 80-90 km/h. Några enstaka blåser på i 110-130. Ja, åsså sporthojarna som surrar förbi i närmare 200 då.

 

Det är rätt otroligt att så gott som alla trafikanter grovt överskrider fartgränsen. Och så ser det ju ut överallt. Nästan alla kör lite för fort nästan överallt. Tragiskt!

 

Trots att det är mycket värre, så är det den som kör 10-20 km/h under den skyltade gränsen folk blir sura på.

 

Jag ser fram emot den dagen när alla bilar har en fartbegränsare inbyggd, så att man inte kan köra för fort på en sträcka.

 

Då kör du 60 km/h skulle jag gissa på.

 

Vad din hastighetsmätare visar är inte alltid helt korrekt.

 

Att sedan köra 120 på 70 väg är kanske inte direkt genomtänkt i trafikerade områden

 

Men som polaren sa när han åkte fast för fortkörning.

-Jasså, jag trodde att 90-skylten bara var ett förslag B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kollat med GPS. Felvisningen är 3-4 km/h på just den bilen i 50-70. Så som långsammast 65, mer normalt 67-68. Omkörande bilar blåser förbi på några få sekunder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men som polaren sa när han åkte fast för fortkörning.

-Jasså, jag trodde att 90-skylten bara var ett förslag B)

 

Ja, så verkar de flesta bilister resonera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, så verkar de flesta bilister resonera.

 

Jodå! Men det jag tycker är viktigast är trafikrytmen oavsett hastighet.

Vet om några som har blivit stoppade p.g.a långsam körning och bidragande till dålig trafikrytm.

Det var i.o.f.s i Norge (där hastighetsgränserna redan är låga). De flesta körde något fortare än fartsgränsen och det brydde sig inte farbror-blå om.

 

Om väglag och vägens standard är dålig så förstår jag dessa långsamma bilförare. Men om 200 bilister kör 95 km/h och en bilist envisas med att köra 80 km/h på en 90 väg så skapar han bara irritation

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag orkar inte försöka få folk att förstå, så jag släpper det hela nu, knyter min näve i fickan och ser fram emot en snar framtid när alla nya bilar tvingas ha fartbegränsare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag orkar inte försöka få folk att förstå, så jag släpper det hela nu, knyter min näve i fickan och ser fram emot en snar framtid när alla nya bilar tvingas ha fartbegränsare.

 

Medans då åker buss, då? :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I somras när jag jobbade inom hemtjänsten, så åkte jag dagligen på Säröleden mellan Askims stationsväg och Hovåsvägen. En sträcka med motorvägsliknande utseende, men som är skyltad med 70 km/h. Jag håller alltid farten, och ligger alltså i strax under 70 hela vägen.

Utan att överdriva kan jag säga att 97-98 procent av alla andra trafikanter där håller 80-90 km/h. Några enstaka blåser på i 110-130. Ja, åsså sporthojarna som surrar förbi i närmare 200 då.

 

Det är rätt otroligt att så gott som alla trafikanter grovt överskrider fartgränsen. Och så ser det ju ut överallt. Nästan alla kör lite för fort nästan överallt. Tragiskt!

 

Trots att det är mycket värre, så är det den som kör 10-20 km/h under den skyltade gränsen folk blir sura på.

 

Jag ser fram emot den dagen när alla bilar har en fartbegränsare inbyggd, så att man inte kan köra för fort på en sträcka.

Tja, på den vägen sägs det gå att köra i 200 utan problem. Ljusen hinner slå om till grönt, om det inte kommer någon annan i korsningen.

 

Har hört parkeringshistorien själv, låter det inte som en skröna? Men vist, man kan uppenbarligen slippa straff. Men det ska till särskilda fall. Här är en som det inte räckte för:

 

http://www.expressen.se/nyheter/1.1238183/korde-akut-till-bb-blev-stoppad-av-polisen (ledsen att behöva länka till expressen, men hittar inga fall i seriösa tidningar).

 

Har man bråttom tills sjukhuset, och inte kan få ambulans, och inte ens poliseskort (så är det förmodligen inte särskilt trafikerat), så kan man åtminstone sätta på varningsblinkers etc så kanske övriga trafikanter anar oråd. MEN det är en farlig väg att gå.

Trafikpolisen någonstans drog ju in körkortet i somras för en som körde för fort för att släppa fram en blåljusande ambulans. Polisen tyckte att förtkörning alltid var ett brott, men ambulansen kunde vara en förmildrande omständighet. Tydligen fick personen behålla körkortet.

 

 

De problem jag har med lastbilar är långsamma omkörningar, exempelvis en lastbil kör i 89,5 km/h och blir omkörd i 90,2 km/h.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De problem jag har med lastbilar är långsamma omkörningar, exempelvis en lastbil kör i 89,5 km/h och blir omkörd i 90,2 km/h.

 

Tro mig, det är knäckande för lastbilschaffisar med.. samtidigt får man frispel på att ligga bakom en långsammare bil oavsett om det bara är 0,7 km/h :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tro mig, det är knäckande för lastbilschaffisar med.. samtidigt får man frispel på att ligga bakom en långsammare bil oavsett om det bara är 0,7 km/h :)

Finns det inte farthållare på lastbilar?

Om man då kör 90 eller 91 spelar ju ingen roll då kan man lugnt ligga kvar bakom, det jobbiga är ju att parera med gaspedalen hela tiden när man ligger bakom någon men med farthållare på båda lastbilarna blir det ju rena semestern... kan jag tänka mig, men hur är det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slinker in med en annan fundering.... fundersam.gif

 

Ofta ser man lastbilar ligga väldigt väldigt nära varandra, kanske bara någon meter mellan ekipagen. Jag förstår den aerodynamiska effekten av detta och den bränslebesparing det innebär för bakomvarande, mest synd om han som får ligga först och dra båda (eller flera) ekipagen. Men rent säkerhetsmässigt är det förkastligt, chauffören är död eller svårt skadad vid nödbromsning/olycka. Hur tänker ni här, alla yrkestrafikanter?

 

Likså förfarandet att en del lägger sig lika nära en personbil, visserligen är det inte ni som dör eller skadas då, utan de i personbilen som skadas/invalidiseras eller dör vid en olycka för att ni inte håller avståndet. Upplever det väldigt stressande när detta inträffar. Inte alls ovanligt på 90-sträckor och framförallt inte ovanligt på 70-sträckor.....

 

Varför denna dåliga respekt för andra människors liv och säkerhet som verkar utbredd i er yrkeskår?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, brist på avstånd och dåliga omkörningar är väl det största problemet i trafiken.

Tror att inte folk kan tänka så pass långt som att framförvarande bil kan bromsa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behöver man komma till sjukhuset snabbt så ringer man en ambulans. Inte fan ger man sig iväg och kör som en galning på vägarna...

 

Så skriver man om man aldrig bott i glesbygd...

En gång för ca tio år sedan väntade jag på ambulans i nästan en timme tillsammans med en svårt sjuk person. En annan gång väntade jag på ambulansen i 45 minuter med en döende tjej som försökt att ta livet av sig.

Efter dessa upplevelser skulle jag aldrig komma på tanken att sitta kvar och vänta passivt. Nästan gång ringer jag och berättar att jag är på väg och att de får möta upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nästan gång ringer jag och berättar att jag är på väg och att de får möta upp.

Japp så bör man nog göra om det är långt till sjukhuset (och om personen går att flytta).

 

Får man fråga eftersom du nämnde det klarade hon sig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du verkar ha svårt att förstå att jag talar om dem som jag har observerat när jag åker till och från jobbet. Är dessa lastbilar HELA Sverige`s yrkeskår för lastbilschaufförer?

Jag läser det du skriver. Nu är vi inne på semantik, men ändra dig om du menar nåt annat.

 

Återigen så talar jag bara om dessa lastbilar som jag har observerat. Låter mer som att du påstår att hela yrkeskåren bryter mot lagen eftersom du kan bara tolka det på ett sätt!

Se ovan svar.

 

Jag kan hålla med om att många lastbilschaufförer agerar som att de äger vägen. Jag minns speciellt en kväll i somras när jag körde med ett släp, och då la sig två lastbilar precis bredvid varandra på motorvägen och låg så i flera minuter. Detta trots att jag blinkade med helljuset vid flera tillfällen... Ett jävla sätt i alla fall!

Nej, jag vet faktiskt inte vad de gjorde... Det var nedförsbacke under en lång sträcka (har för mig att detta var i Jönköpings-trakten) och de körde bara bredvid varandra under flera minuter. Vet inte om de pratade med varandra, vinkade till varandra, eller vad de gjorde.

 

Jag var i alla fall hur lugn som helst, och blinkade typ bara en gång (så att de skulle uppmärksamma att de hade en bil bakom sig). Det handlade inte, som du antydde, om att jag kände några som helst aggressioner utan det var snarare en känsla av att jag blev bemött av respektlöshet.

 

Och du, vilket jävla beteende att bara tuta och vinka om någon har kört av vägen! superirriterad.gif Du var lastbilschaufför va?

 

Edit: När jag skrev att jag bara blinkade en gång så menade jag snarare att jag inte blinkade 30-40 gånger per minut, men kanske 2 gånger per minut så att de kanske skulle fatta att de inte kan köra bredvid varandra...

Den ene kanske ville köra om den andre, men båda kom upp i samma hastighet? Ev. olämpligt men samtidigt inget direkt fel. Är du bakom så är du bakom tills du har fritt att köra om. Det är vanlig köbildning, om det är i trafiken, på Ica eller på krogen spelar ingen roll. Ingen har rättigheter i trafiken, alla har skyldigheter! :policeman:

 

Jag vill inte påstå att jag är den mest erfarna bilisten här på forumet. Men jag hinner åtminstone med 3000 mil/år så ett och annat har man sett.

 

Jag har inte halva alfabetet på mitt körkort utan enbart A & B.

 

Kör man MC finns det en regel som man alltid skall komma ihåg för att överleva. "Alla i trafiken är mördare, det är DIG de är ute efter!"

När man har kört efter den regeln blir man mycket bättre på att uppmärksamma faror. Kan säga som så att de som är farligast är inte de som rattar 24-metersekipage. Det är de som ligger bakom!

 

Möter man en lastbil lägger man sig automatiskt långt ut till höger, för rätt var det är dyker det upp en bil som har legat precis i r*ven på lastbilen och tänker "Nu j*vlar ska jag om!" Det de inte har tänkt på är att om de ligger en bit bakom lastbilen har de bra sikt och kan planera omkörningen.

 

Sen finns det ett väldigt bra knep för att inte bli så irriterad på alla i trafiken. Åk några min tidigare... Åker man några min tidigare behöver man inte stressa så. Om man skippar stressen sparar man pengar både på bränsle, magsårsmedicin och hjärtmedicin...

 

Jag som har 5,5 mil till jobbet tjänar inte många min på att stressa och köra som en biltjuv, bättre att bara flyta med och flina åt de som tror att de tjänar timmar på att köra som idioter...

Väl talat! :respekt:

 

Slinker in med en annan fundering.... fundersam.gif

 

Ofta ser man lastbilar ligga väldigt väldigt nära varandra, kanske bara någon meter mellan ekipagen. Jag förstår den aerodynamiska effekten av detta och den bränslebesparing det innebär för bakomvarande, mest synd om han som får ligga först och dra båda (eller flera) ekipagen. Men rent säkerhetsmässigt är det förkastligt, chauffören är död eller svårt skadad vid nödbromsning/olycka. Hur tänker ni här, alla yrkestrafikanter?

 

Likså förfarandet att en del lägger sig lika nära en personbil, visserligen är det inte ni som dör eller skadas då, utan de i personbilen som skadas/invalidiseras eller dör vid en olycka för att ni inte håller avståndet. Upplever det väldigt stressande när detta inträffar. Inte alls ovanligt på 90-sträckor och framförallt inte ovanligt på 70-sträckor.....

 

Varför denna dåliga respekt för andra människors liv och säkerhet som verkar utbredd i er yrkeskår?

"Er yrkeskår"? Aerodynamisk effekt? :fundersam:

 

Alla regler gäller lika för alla i trafiken (ja, förutom kungafamiljen o ev. diplomater) o det spelar ingen roll hur stort eller litet fordon / fordonskombination man framför, man ska hålla sig till de trafikregler som finns i Trafikkunggörelsen.

 

(Ja, jag vet att jag sticker ut hakan i andra fall o hävdar att man alltid ska ifrågasätta allt, men i detta fallet med trafikregler så finns det väl inget direkt att ifrågasätta?)

 

Man får inte köra för nära framförvarande fordon, sk "kompiskörning" är ett uttryck jag lärde mig i våras när jag tog körkortsbehörighet CE (tungt släp efter tung lastbil), o det är inte tillåtet, även om man ser det då o då ute på vägarna.

 

Att vara ödmjuk i trafiken behöver inte betyda att man kör långsamt o överdrivet defensivt som farmor Agda 108 år gammal. Det kan innebära så lite som att släppa gasen i en (1) sekund för att släppa in nån annan bilist i sin egen fil o sen gasa på igen. Ev. att man bromsar lite lätt så att farthållaren avaktiveras för att man några sekunder senare aktiverar den igen via resume.

 

O kom ihåg.. "Mycket luft är bättre än mycket plåt!" :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då och då? Jag tog körkort i början av sjuttiotalet och fick då lära mig något som kallades "tresekundersregeln" vid landsvägskörning - att du alltid skall ha ett minsta avstånd till framförvarande fordon som motsvarar tre sekunders körning i aktuell hastighet (det betyder cirka hundra meter i motorvägsfart). Det verkar inte som om det finns en jäkel (mer än jag då) som praktiserar detta längre, vare sig när det gäller personbilar eller lastbilar (det gör det säkert, men man lägger ju märke till rötäggen). Det är måttligt kul att ligga i åttio på en sjuttioväg med en långtradare tio meter bakom, som pressar sig närmare för att få mig att öka farten ytterligare. Skulle något hända så står min bil stilla när den fortfarande rullar i sjuttio. Den kan ju gudbevars inte köra om på en kurvig sjuttioväg som dödspiloterna i BMW som flåsar om allt i farter som ofta överstiger den dubbla jämfört med det tillåtna, oavsett möten, väglag eller hur det ser ut vid sidan av vägen.

Då o då kanske var en liten medveten underdrift.. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, på den vägen sägs det gå att köra i 200 utan problem. Ljusen hinner slå om till grönt, om det inte kommer någon annan i korsningen.

 

 

Trafikpolisen någonstans drog ju in körkortet i somras för en som körde för fort för att släppa fram en blåljusande ambulans. Polisen tyckte att förtkörning alltid var ett brott, men ambulansen kunde vara en förmildrande omständighet. Tydligen fick personen behålla körkortet.

 

 

De problem jag har med lastbilar är långsamma omkörningar, exempelvis en lastbil kör i 89,5 km/h och blir omkörd i 90,2 km/h.

Fast när man sett filmen från den aktuella sträckan så fanns det väldigt många ställen att köra åt sidan för att släppa förbi alumbansen... och jag vet att filmen var gjord av polisen som satte fast personen, men faktum kvarstår...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..lastbilar kör så fort det går med motorn på högsta varm så att mina rutor vibbrerar av ljudet när dom ska upp för backen fullastade

25.25 meter långt, 60 ton tungt, V8 på 700 HK som jobbar för fullt gör att det vibrerar både här o där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är länge sedan som bilar kunde typgodkännas med hastighetsmätare som inte visar rätt. I de allra flesta fallen håller sig felvisningen till någon procent. Att den skulle visa 15% för mycket är nog inte rimligt att anta.

Kör jag 120 enl hastighetsmätaren å farthållaren visar gpsen ca 112. Det gör väl en 8–9%.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...