Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Lastbilschaufför - Vägarnas diktator


sharkbait

Rekommendera Poster

Är det inte underbart när man är ute på vägarna och man kommer fram till ett tex vägbygge där 2 filer över går till 1 fil. Oftast så brukar dem sänka hastigheten först till 70 och sedan 50 förbi vägbygget. Nu till dessa lastbilschaufförer som upplever dem själva som ett gäng diktatorer på väg mot tex vägbygget när dem lägger sig mitt i båda körfälten eller så kör en lastbil ut i vänster fil för att sedan köra i samma fart som en lastbil som ligger i höger fil.

 

Detta skapar extremt onödiga lång köer! Men det allvarligaste är väl att de vägrar att släppa fram en bil fast att det kan vara en person som måste komma till sjukhus omgående.

 

 

 

Urk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 111
  • Created
  • Senaste svar

Vi kanske ska bygga speciella filer enbart för lastbilar. Där kan de leva rövare bäst de vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad ska vi göra med alla idioter som i en sån kö kommer farande i hög fart på väggrenen på höger sida....???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller så kan vi ju förbjuda lastbilstrafik öht! *sarkasm* :pinch:

 

Alt. kan ju alla trafikanter (ja, jag menar alla) ta o läsa igenom körkortsboken vart femte år eller så.. att köra i trafik är ingen tävling.. det är ett sätt att ta sig fram i gemenskap o samförstånd med andra trafikanter.

 

Självklart finns det rötägg i alla korgar (den gamla klyschan) men i många fall så kan det vara så att en personbilsbilist inte vet hur pass mycket utrymme en lastbil (med släp) tar upp vid en del undanmanövrar.. därav ev. att lastbilsföraren tog (lite) extra utrymme för att komna mellan alla koner vid vägarbetsplatsen.

 

Jag riktar en uppmaning till alla.. tänk lite längre än vad näsan räcker.. i många fall så är det svårt att inte vara subjektiv, men det finns fler än en själv där ute. Alla ska få plats. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte underbart när man är ute på vägarna och man kommer fram till ett tex vägbygge där 2 filer över går till 1 fil. Oftast så brukar dem sänka hastigheten först till 70 och sedan 50 förbi vägbygget. Nu till dessa lastbilschaufförer som upplever dem själva som ett gäng diktatorer på väg mot tex vägbygget när dem lägger sig mitt i båda körfälten eller så kör en lastbil ut i vänster fil för att sedan köra i samma fart som en lastbil som ligger i höger fil.

 

Detta skapar extremt onödiga lång köer! Men det allvarligaste är väl att de vägrar att släppa fram en bil fast att det kan vara en person som måste komma till sjukhus omgående.

 

 

 

Urk

Allra mest underbart är alla kötthuven som kommer i 140+ km/h och lyckas missa samtliga förvarningar att vänster körfält upphör/mergas in till ett, det högra. När de kommer till denna fantasiska insikt blinkar de höger samtidigt som de mer eller mindre prejar sig in i rätt körfält, råkar det då vara en lastbil till höger om dem som inte bara försvinner i tomma luften skrivs det inlägg i internetforum..

</ironi>

 

Mvh, en som kört lastbil/långtradare i 10 + år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det är lätt att drabbas av hybris när man sitter bakom ratten på en lastbil. Sedan jag flyttat till Västerås har jag sett dom här rednecksmanövrarna av flera lastbilsschaufförer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör en del lastbil och den här bilden stämmer ju inte överens med den jag har.

Till att börja med vill jag berätta att nya lastbilar har en fartbegränsare, dvs en elektronisk pryl som hindrar lastbilen att köra över 90 km/h. Det är därför det är lite trögt att komma förbi vid omkörningar ibland.

 

För det andra så måste man "ta plats" med lastbil. Särskilt om man ska in i ett vägarbete där det ofta till och med känns trångt med personbil då och då. Då är det bättre att blockera personbilar med gamla tanter och andra som inte förstår att en lastbil på 24 m och 60 ton inte är så smidig.

En annan sak som jag vet att många stör sig på är att man placerar sig till höger på körbanan när man ska göra en vänstersväng. Det är av samma anledning som vid vägarbetet. En lastbil vrider sig runt bakaxeln när man svänger och mellan boggien om man har det. Då blir det några meter kvar bakåt som sticker ut åt höger i svängögonblicket. Många bilister (de flesta) förstår inte det och försöker dyka förbi på utsidan om man inte placerar sig så. Man får köra åt andra helt enkelt.

 

Jag tycker att lastbilschaufförer är bra i trafiken. Det är värre med taxi... :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör en del lastbil och den här bilden stämmer ju inte överens med den jag har.

Till att börja med vill jag berätta att nya lastbilar har en fartbegränsare, dvs en elektronisk pryl som hindrar lastbilen att köra över 90 km/h. Det är därför det är lite trögt att komma förbi vid omkörningar ibland.

 

För det andra så måste man "ta plats" med lastbil. Särskilt om man ska in i ett vägarbete där det ofta till och med känns trångt med personbil då och då. Då är det bättre att blockera personbilar med gamla tanter och andra som inte förstår att en lastbil på 24 m och 60 ton inte är så smidig.

En annan sak som jag vet att många stör sig på är att man placerar sig till höger på körbanan när man ska göra en vänstersväng. Det är av samma anledning som vid vägarbetet. En lastbil vrider sig runt bakaxeln när man svänger och mellan boggien om man har det. Då blir det några meter kvar bakåt som sticker ut åt höger i svängögonblicket. Många bilister (de flesta) förstår inte det och försöker dyka förbi på utsidan om man inte placerar sig så. Man får köra åt andra helt enkelt.

 

Jag tycker att lastbilschaufförer är bra i trafiken. Det är värre med taxi... :-)

 

 

 

Nu vet jag inte vad du surrar om!

 

 

För att ta det närmaste exemplet. På motorvägen som jag åker på varje dag till och från jobbet så har man börjat att renovera en bro över en å som är i marknivå. Här finns det 2 filer men nu när man har börjat med renoveringen så försvinner vänster fil och hastighetssänkning från 90-70-50. Ligger man i höger fil med sin lilla Fiat eller sin STORA 24 meter långa lastbil på 60 ton så kan man åka genom bygget utan några som helst problem.

Som sagt efter som jag åker där varje dag så ser jag hur dessa lastbilschaufförerna beter sig. Man lägger sig långt innan vägbygget mitt i vägen eller så kör 2 lastbilar sida vid sida väldigt sakta. Detta sker inte 1 gång i veckan eller 1 gång i månaden utan det är varje dag detta sker. Pga att dessa lastbilschaufförer uppför sig på detta sättet i trafiken så med för det långa köer (km långa köer), en hastighet på 0-30Km/h och om någon skulle vara i nöd så är det helt omöjligt att komma förbi och komma till ett sjukhus tex!

 

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad ska vi göra med alla idioter som i en sån kö kommer farande i hög fart på väggrenen på höger sida....???

 

 

Är det dem som har tröttnat på alla lastbilar som blockerar vägen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allra mest underbart är alla kötthuven som kommer i 140+ km/h och lyckas missa samtliga förvarningar att vänster körfält upphör/mergas in till ett, det högra. När de kommer till denna fantasiska insikt blinkar de höger samtidigt som de mer eller mindre prejar sig in i rätt körfält, råkar det då vara en lastbil till höger om dem som inte bara försvinner i tomma luften skrivs det inlägg i internetforum..

</ironi>

 

Mvh, en som kört lastbil/långtradare i 10 + år.

 

 

Nu handlade väl denna tråd om lastbilschaufförer, inte personbilar som åker 140km/h enligt dig!

 

 

Det verkar som att alla som tar C-kort har inte läst eller så verkar det som att avsnittet med blixtlås-/kugghjulsprincipen inte finns med i den boken!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi kanske ska bygga speciella filer enbart för lastbilar. Där kan de leva rövare bäst de vill.

 

 

Ja, i England så finns det motorvägar som lastbilar enbart får köra längst ut i vänster fil. Vore något här i Sverige också!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag är lastbilschaffis.

när man ligger där i höger körfält å filerna går ihop till en längre fram så är det jävligt irriterande när folk i vänsterfilen bara åker förbi ända längst fram å sedan svänger in, detta gör att högerfilen står i princip stilla.

såfort en lastbil går ut och blockerar vänsterfilen så märks det direkt att hela kön flyter på smidigt istället för att vissa personer ska få knö sig förbi.

 

tror dom personerna som bara körom alla som snällt köar att dom har mer bråttom än vi i högerfilen?

vad skulle hända om alla lastbilar la sig i vänsterfilen å körde om alla?

 

eftersom alla lastbilschaufförer säger samma sak och vi jobbar ute i trafiken varje dag så kanske det ligger något i det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som att alla som tar C-kort har inte läst eller så verkar det som att avsnittet med blixtlås-/kugghjulsprincipen inte finns med i den boken!

Eller så kan du ju ta o skaffa ett C(E)-kort så du vet vad du pratar om. B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte vad du surrar om!

 

 

För att ta det närmaste exemplet. På motorvägen som jag åker på varje dag till och från jobbet så har man börjat att renovera en bro över en å som är i marknivå. Här finns det 2 filer men nu när man har börjat med renoveringen så försvinner vänster fil och hastighetssänkning från 90-70-50. Ligger man i höger fil med sin lilla Fiat eller sin STORA 24 meter långa lastbil på 60 ton så kan man åka genom bygget utan några som helst problem.

Som sagt efter som jag åker där varje dag så ser jag hur dessa lastbilschaufförerna beter sig. Man lägger sig långt innan vägbygget mitt i vägen eller så kör 2 lastbilar sida vid sida väldigt sakta. Detta sker inte 1 gång i veckan eller 1 gång i månaden utan det är varje dag detta sker. Pga att dessa lastbilschaufförer uppför sig på detta sättet i trafiken så med för det långa köer (km långa köer), en hastighet på 0-30Km/h och om någon skulle vara i nöd så är det helt omöjligt att komma förbi och komma till ett sjukhus tex!

 

 

Mvh

 

kort fråga... Har du KÖRT lastbil?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller så kan du ju ta o skaffa ett C(E)-kort så du vet vad du pratar om. B)

 

Med tanke på hur det ser ut på vägarna så verkar det som att för C-kort så saknas blixtlås-/kugghjulsprincipen delen i teorin!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag är lastbilschaffis.

när man ligger där i höger körfält å filerna går ihop till en längre fram så är det jävligt irriterande när folk i vänsterfilen bara åker förbi ända längst fram å sedan svänger in, detta gör att högerfilen står i princip stilla.

såfort en lastbil går ut och blockerar vänsterfilen så märks det direkt att hela kön flyter på smidigt istället för att vissa personer ska få knö sig förbi.

 

tror dom personerna som bara körom alla som snällt köar att dom har mer bråttom än vi i högerfilen?

vad skulle hända om alla lastbilar la sig i vänsterfilen å körde om alla?

 

eftersom alla lastbilschaufförer säger samma sak och vi jobbar ute i trafiken varje dag så kanske det ligger något i det?

 

 

Vet du vad blixtlås-/kugghjulsprincipen är?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kort fråga... Har du KÖRT lastbil?

 

Vad jag kör har inget att göra med hur en del lastbilschaufförer uppför sig i trafiken!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag kör har inget att göra med hur en del lastbilschaufförer uppför sig i trafiken!

 

Det KANSKE har att göra med din ringa förståelse för hur lastbilschaufförer uppför sig i trafiken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag är lastbilschaffis.

när man ligger där i höger körfält å filerna går ihop till en längre fram så är det jävligt irriterande när folk i vänsterfilen bara åker förbi ända längst fram å sedan svänger in, detta gör att högerfilen står i princip stilla.

 

Återigen blixtlås-/kugghjulsprincipen gäller för alla i trafiken! Kanske dags att dessa lastbilschaufförer lämnar sitt taskiga humör hemma!

 

 

såfort en lastbil går ut och blockerar vänsterfilen så märks det direkt att hela kön flyter på smidigt istället för att vissa personer ska få knö sig förbi.

 

Flyter på smidigt?

 

Visst vill man stå helt stilla, åka 0-30km/h och skapar km långa köer men det kallar inte jag för att flyta på smidigt när lastbilschaufförer lägger sig i mitten eller ligger sida vid sida av varandra.

 

 

tror dom personerna som bara körom alla som snällt köar att dom har mer bråttom än vi i högerfilen?

vad skulle hända om alla lastbilar la sig i vänsterfilen å körde om alla?

 

Som sagt blixtlås-/kugghjulsprincipen gäller för att i trafiken!

 

 

 

eftersom alla lastbilschaufförer säger samma sak och vi jobbar ute i trafiken varje dag så kanske det ligger något i det?

 

Säger vad? Att Ni blockerar vägen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det KANSKE har att göra med din ringa förståelse för hur lastbilschaufförer uppför sig i trafiken?

 

Ringa förståelse?

 

 

Det räcker att polisen delar min åsikt! Enligt polisen så gäller även trafikreglerna lastbilschaufförerna också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Släpp benet.. Du är uppenbarligen en av dem som tror de köper och äger vägen de kör på via skatten.

Om någon lastbils/yrkeschaufför bär sig "konstigt" åt är det oftast av en anledning.

Exempel: Jag passerar en påfart med 24-metersekipage samtidigt som en personbil ska köra ut på motorvägen, jag kan inte gå ut i vänsterfil för att underlätta eftersom jag har en bil som ligger på omkörning av mig. Eftersom idioten på påfarten inte fattat att det är upp till *honom* (eller henne) att anpassa farten kommer h*n inte ut på motorvägen förrän påfarten är slut och har till o med kört på vägrenen en bit. Sedan ska såklart människan köra om mig under stort drama med helljusblink och konstant tutande.. Man blir bara trött.

Så nej du.. Det är inte diktatorerna i lastbilar som är det feta problemet, det är snarare hobbypoliserna som tror de äger vägen, och har de betalt skatt ska de minsann komma fram utan att släppa gasen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Släpp benet.. Du är uppenbarligen en av dem som tror de köper och äger vägen de kör på via skatten.

Om någon lastbils/yrkeschaufför bär sig "konstigt" åt är det oftast av en anledning.

Exempel: Jag passerar en påfart med 24-metersekipage samtidigt som en personbil ska köra ut på motorvägen, jag kan inte gå ut i vänsterfil för att underlätta eftersom jag har en bil som ligger på omkörning av mig. Eftersom idioten på påfarten inte fattat att det är upp till *honom* (eller henne) att anpassa farten kommer h*n inte ut på motorvägen förrän påfarten är slut och har till o med kört på vägrenen en bit. Sedan ska såklart människan köra om mig under stort drama med helljusblink och konstant tutande.. Man blir bara trött.

Så nej du.. Det är inte diktatorerna i lastbilar som är det feta problemet, det är snarare hobbypoliserna som tror de äger vägen, och har de betalt skatt ska de minsann komma fram utan att släppa gasen!

 

+1. :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan väl vara så enkelt att det finns ett stort antal förare i trafiken som av bla attitydsskäl är direkt olämpliga att framföra ett fordon. Dessa individer finns helt säkert i alla kategorier av förare - söndagsbilister, pendlare, lastbilschaufförer, taxiförare, busschaufförer och cyklister, ungdomar och åldringar. Jag tror inte att dessa attitydproblem är något man automatiskt "jobbar bort" utan tvärtom kan de fördjupas med åren och milen. Om de olämpliga förarna finns i alla kategorier så är det väl så att de märks mer och riskerar att göra större skada ju större och tyngre fordon de framför, ju fler mil per vecka de kör och ju fortare de framför det. En idiot i ett 24-meters ekipage som kör tio timmar per dygn märks helt enkelt mer än en idiot på en cykel som är ute en kvart om dagen. Sen finns det naturligtvis olika körkulturer. Många av de yrkeschaufförer man stöter på i svensk trafik kommer ju från utländska åkerier och visst finns det garanterat en stor skillnad i hur man ser på föraransvar mellan olika länder? Jag har själv hört vittnesskildringar av hur bla polska chaufförer som under kvällen på bilfärjan är rejält packade för att nästan morgon sätta sig bakom ratten på jättelastbilen och ge sig ut på svenska vägar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet du vad blixtlås-/kugghjulsprincipen är?

 

 

 

 

 

 

Blixtlåsprincipen är nog bra. Problemen uppstår när "taggade" bilförare till varje pris ska hinna förbi "den där jävla lastbilen" innan filerna går ihop.

Som lastbilschaufför är man livrädd för att en bil ska komma upp jämsides men inte hinna hela vägen innan filerna går ihop. Då går man hellre ut i mitten för att slippa bli stående med en "räjsputte" inkilad mellan räcket och lastbilen. Jag har råkat ut för det och det är ingen höjdare.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...