Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Städa med Clean my mac


leone

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har precis laddat ner programmet Clean My mac. Tänkte rensa lite skräp. Jag tar givetvis 2 backuper men undrar om någon annan har testat detta program.

När jag kör scannen så dyker det upp flera gigabit saker jag kan ta bort (språkfiler jag inte vill ha, loggar, chache, universal binaries osv...)

 

Kan jag ta bort allt det som clean my mac listar utan att datorn flippar ut? Hur säkert är det att det inte försvinner nåt jag behöver?

 

Någon som vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite svårt för ngn annan att veta vad du behöver. Är du osäker så ta inte bort ngt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har programmet själv och tycker det fungerar bra.

Väljer dock att bocka ur att ta bort universal library.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag bockar också ur universal library... jag vill ju bli av med skräp som inte behövs... men program och allt annat ska ju fungera som normalt.

 

undrade alltså mera generellt hur säker man kan vara på att loggar, chache system junk, trashes och leftovers verkligen bara är skräp och inte sånt som behövs...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Universal binaries är väl alla gamla powerpc binärer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, jag tror det... de lär ju inte behöva på en intel dator? har macbook pro 17 från våren 09

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ett par forumiter som har haft krach efter CMM. ska se om jag hittar trådarna. Frågan är om de har städat urskiljningslöst eller om programmet har haft fuffens för sig......

Northwiz säger:

Jag/vi kör det på flera datorer och har gjort det under lång tid. Det fungerar alldeles utmärkt om du inte ställer in att plocka bort alla språkfiler utom det du använder. Behåll svenska och engelska (minst). Kör standardinställningarna å är det ett utmärkt program som sparar ordentligt med plats på hårddisken men som alltid då du ska rumstera runt med datorn - ha alltid en komplett, full säkerjetskopia.

 

En annan tråd:

https://forum.macworld.se/topic/117497-varning-foer-cleanmymac/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för svar och länk... kanske sparar alla språk om det kan bli problem med att ta bort dem... egentligen behöver jag bara sve ita och eng men men..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använde programmet för att rensa lite, allt förbockat. Allting fungerar med några undantag. När jag startar Spotify och Adium frågar brandvägen alltid om jag vill acceptera inkommande nätverksanslutningar. Den verkar aldrig komma ihåg att jag klickar på Tillåt. Har testat att ändra i Systeminställningar men det funkar inte. Så min fråga är var dessa grejer ligger i för mapp, så att jag ev. kan använda TM-backupen för att återställa det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använde programmet för att rensa lite, allt förbockat. Allting fungerar med några undantag. När jag startar Spotify och Adium frågar brandvägen alltid om jag vill acceptera inkommande nätverksanslutningar. Den verkar aldrig komma ihåg att jag klickar på Tillåt. Har testat att ändra i Systeminställningar men det funkar inte. Så min fråga är var dessa grejer ligger i för mapp, så att jag ev. kan använda TM-backupen för att återställa det.

 

jag kör inte "clean my mac" och har samma brandväggsproblem, fast med iTunes...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan detta vara någon lösning?

 

Söker man på trådar om clean my mac har på forumet så ställer det till mer problem än nytta, men sen så är det ju det forumet är till för, finns ingen anledning att skriva att allt funkar utmärkt direkt... huh.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan detta vara någon lösning?

 

Söker man på trådar om clean my mac har på forumet så ställer det till mer problem än nytta, men sen så är det ju det forumet är till för, finns ingen anledning att skriva att allt funkar utmärkt direkt... huh.gif

 

 

Tack för länken, frågan är om jag vågar göra det där eller om det ställer till mer med tanke på att mitt problem inte var lika stort... har dessutom dumpat Adium och börjat använda Messenger-betan som numera är lika bra som Windows-versionen. Kommer nog dessutom ominstallera hela systemet iom att det börjat bli lite segt både här och där...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Har just köpt och installerat och kört Clean my mac på min burk och den blev 30gb lättare och allt verkar funka så här långt... Entourage, Skype, Adium, samtliga CS4programmen (de blev iallafall snabbare) har gått igång utan problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...