Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Alla mina mail försvann!


zean

Rekommendera Poster

Inte riktigt så dramatiskt som rubriken låter men ändå inte alls bra.

Jag har använt min MacBook Pro i en månad nu (underbar dator!) och då använt mailprogrammet som ingår och använt mitt telia-mailkonto som jag tidigare använde på en annan dator, en pc.

Nu har jag kommit hem och använde då pc´n till några grejer där jag även var inne i mailprogrammet (outlook express) för att skicka ett mail. Då kom alla mailen upp som jag hunnit få sedan senast jag använde pc´n alltså en månads mail. Över 70 stycken. Dessa hade jag ju redan läst.

Bra tänkte jag, då har jag ju mailen på båda datorerna så det inte bli något konstigt med det.

Men när jag nu går in på macintoshen så är alla mailen spårlöst borta.

Hur gör jag för att få tillbaka dom? Förstår inte hur detta gått till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte riktigt så dramatiskt som rubriken låter men ändå inte alls bra.

Jag har använt min MacBook Pro i en månad nu (underbar dator!) och då använt mailprogrammet som ingår och använt mitt telia-mailkonto som jag tidigare använde på en annan dator, en pc.

Nu har jag kommit hem och använde då pc´n till några grejer där jag även var inne i mailprogrammet (outlook express) för att skicka ett mail. Då kom alla mailen upp som jag hunnit få sedan senast jag använde pc´n alltså en månads mail. Över 70 stycken. Dessa hade jag ju redan läst.

Bra tänkte jag, då har jag ju mailen på båda datorerna så det inte bli något konstigt med det.

Men när jag nu går in på macintoshen så är alla mailen spårlöst borta.

Hur gör jag för att få tillbaka dom? Förstår inte hur detta gått till.

Vad kör du? POP3, IMAP eller Exchange?

 

Tog du bort mail-kontot i "Mail"? I så fall försvinner -posten också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

verkar som om du kör med POP. Mailen laddas/flyttas då ner från servern till klienten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan bero på lite olika saker. Vilken typ av mailkonto har du? POP, IMAP? Något av programmen är säkert inställt på att radera mail på servern när du raderar i mailprogrammet.

Enklast är nog att du tar tillbaka emailen till Mac-datorn från din färska backup.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren!

Jag tror det är POP, men jag är inte helt säker för jag vet inte mycket om sånt här.

Men för att förtydliga, jag har inte raderat några mail någonstans. Det enda jag gjorde var att klicka på skicka/ta emot i pc´n och då helt automatiskt så försvann alla mail i macintoshen vilket ju är väldigt konstigt.

=/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren!

Jag tror det är POP, men jag är inte helt säker för jag vet inte mycket om sånt här.

Men för att förtydliga, jag har inte raderat några mail någonstans. Det enda jag gjorde var att klicka på skicka/ta emot i pc´n och då helt automatiskt så försvann alla mail i macintoshen vilket ju är väldigt konstigt.

=/

Är det ALL post som försvunnit? Och inte bara de nytillkomna som du laddade ner till PC'n?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har du ställt in att hämta din mail via IMAP på din mac, dvs mailen lagras på e-postservern, men din PC är inställd på att hämta din mail via POP3, dvs att den hämtar och raderar alla dina mail på servern och lagrar dom lokalt på din PC.

 

Du kan konvertera din mail till IMAP på din PC och kopiera tillbaka alla mail på servern så du har dem både på din mac/pc. Då får du funktionen att det som är läst/skickat osv syns på båda datorerna....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...