Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Iphone byter nät!


Ladiesman

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

De finns redan några trådar ang detta men de finns inte en riktig lösning så ja tänkte ge de ett förösk nu och se om man vi samla all vår kunskap för att komma på en lösning.

Problemt är som följande.

Jag har en iphone 4 med tele2.

Efter VARJE samtal jag kör över 3G och lägger på så byter den till S comviq och kanske tar 5min innan ja får 3G täckning igen.

Min lösning som egentligen inte är en lösning är att man får in i nätverk och gör en manuell sökning och väljer sweden 3G. Meen efter samtal igen så byter den till S comviq igen s¨å får man göra samma process igen.

Problem 2 är att 7/10 samtal över 3G nätet kopplas ner HELA tiden. Sen som vanligt går den över till S comviq. OM ja ringer upp igen och pratar kanske 4-5min så vill den bya till 3G å då bryter den samtalet igen

Har haft samma problem med 3g, 3gs och nu 4:an. Aldeig hittat en lösning men hoppas på att de finns någon som har. Jag har en ide men hittar inge program i cydia som fixar de och de är "Force 3G" Dvs att man stänger av GSM så den inte kan byta till den. Men hittar inget. I gamla telefoner kan man välja "Endast GSM" eller "3G(Fast de heter nått annat) eller båda.

 

Lösningar mina vänner?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle tro att det beror på dålig 3G-täckning. Hade Telia ett tag och det var en hel del växlingar mellan GSM och 3G. Som du kanske vet delar Telia och Tele2 på 3G-nätet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I inställningar så har du ju ett val att ha 3G på eller av.

iphone_disable_3g_02.jpg

 

 

Det är den lösning du kan börja använda.

Verkar bara som om att du har dålig 3G-täckning med den operatör du använder dig utav. Då det varit samma med tidigare telefoner du haft.

 

 

Skulle tro att det beror på dålig 3G-täckning. Hade Telia ett tag och det var en hel del växlingar mellan GSM och 3G. Som du kanske vet delar Telia och Tele2 på 3G-nätet.

 

Lite korrektur bara: Telia och tele2 delar inte på 3G-nätet.

De båda delar på Sweden 3G. Själva 3G-nätet använder fler än telia/tele2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I inställningar så har du ju ett val att ha 3G på eller av.

iphone_disable_3g_02.jpg

 

 

Det är den lösning du kan börja använda.

Verkar bara som om att du har dålig 3G-täckning med den operatör du använder dig utav. Då det varit samma med tidigare telefoner du haft.

 

 

 

Lite korrektur bara: Telia och tele2 delar inte på 3G-nätet.

De båda delar på Sweden 3G. Själva 3G-nätet använder fler än telia/tele2.

 

Du förstod nog vad jag menade. Ska vi klyva hår finns det flera 3G-nät i Sverige varav Sweden 3G är ett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du förstod nog vad jag menade. Ska vi klyva hår finns det flera 3G-nät i Sverige varav Sweden 3G är ett.

 

Självfallet förstod jag vad du menade. Jag förtydligade det bara så att även andra förstår också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dålig 3G täckning har jag, men med andra telefoner så droppar ja inte på de områderna som ja gör med iphonen.

Men de som stör mig mest är att efter varje samtal går den över till S comviq och fastnar där i 5min typ. Jobbigt att man måste "forca" 3G efter varje samtal. Jag vet att man kan välja mellan 2g och 3g men ja vill hitta som gör att den bara väljer 3g. Då slipper man alla växlingar mellan 2g å 3g men kanske får leva med dålig täckning vissa områden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråkigt. Själv har jag inga problem alls med tre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv beställt Iphone 4 med Tele2 o börjar bli orolig att man inte kommer ha någon 3g täckning efter allt man läst på forum överallt. Konstigt att inte Telia/Halebop har lika mkt klagomål då nätet ska vara detsamma...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

 

De finns redan några trådar ang detta men de finns inte en riktig lösning så ja tänkte ge de ett förösk nu och se om man vi samla all vår kunskap för att komma på en lösning.

Problemt är som följande.

Jag har en iphone 4 med tele2.

Efter VARJE samtal jag kör över 3G och lägger på så byter den till S comviq och kanske tar 5min innan ja får 3G täckning igen.

Min lösning som egentligen inte är en lösning är att man får in i nätverk och gör en manuell sökning och väljer sweden 3G. Meen efter samtal igen så byter den till S comviq igen s¨å får man göra samma process igen.

Problem 2 är att 7/10 samtal över 3G nätet kopplas ner HELA tiden. Sen som vanligt går den över till S comviq. OM ja ringer upp igen och pratar kanske 4-5min så vill den bya till 3G å då bryter den samtalet igen

Har haft samma problem med 3g, 3gs och nu 4:an. Aldeig hittat en lösning men hoppas på att de finns någon som har. Jag har en ide men hittar inge program i cydia som fixar de och de är "Force 3G" Dvs att man stänger av GSM så den inte kan byta till den. Men hittar inget. I gamla telefoner kan man välja "Endast GSM" eller "3G(Fast de heter nått annat) eller båda.

 

Lösningar mina vänner?

 

hade exakt samma problem med min iPhone 3G och tele2..Skyllde över det på att det var telens fel tills jag gick över till telia och insåg att det var något lurt med tele2..

 

Börja med att ladda ner en tele2 bundle..förbättrade det för mig faktiskt..från att tappa 5 av 10 samtal vid områden där det skiftade mycket så gick jag ner till 1 av 10

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

 

De finns redan några trådar ang detta men de finns inte en riktig lösning så ja tänkte ge de ett förösk nu och se om man vi samla all vår kunskap för att komma på en lösning.

Problemt är som följande.

Jag har en iphone 4 med tele2.

Efter VARJE samtal jag kör över 3G och lägger på så byter den till S comviq och kanske tar 5min innan ja får 3G täckning igen.

Min lösning som egentligen inte är en lösning är att man får in i nätverk och gör en manuell sökning och väljer sweden 3G. Meen efter samtal igen så byter den till S comviq igen s¨å får man göra samma process igen.

Problem 2 är att 7/10 samtal över 3G nätet kopplas ner HELA tiden. Sen som vanligt går den över till S comviq. OM ja ringer upp igen och pratar kanske 4-5min så vill den bya till 3G å då bryter den samtalet igen

Har haft samma problem med 3g, 3gs och nu 4:an. Aldeig hittat en lösning men hoppas på att de finns någon som har. Jag har en ide men hittar inge program i cydia som fixar de och de är "Force 3G" Dvs att man stänger av GSM så den inte kan byta till den. Men hittar inget. I gamla telefoner kan man välja "Endast GSM" eller "3G(Fast de heter nått annat) eller båda.

 

Lösningar mina vänner?

 

jag har samma problem som du! Har halebop = telia. Skitstörigt! ibland skulle man tex kunna surfa o prata tele samtidigt, tex kolla upp nåt på nätet medans man pratar tele.. tex dagens lunch :P:P Men nää det går inte för det går ner till GSM så fort jag snackar i tele.

 

https://forum.macworld.se/topic/117853-daalig-taeckning-telia-iphone-3gs/page__st__20__p__1302099__fromsearch__1?do=findComment&comment=1302099

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har fler från Tele2 haft problem med 3G-täckningen?

 

För sitter här och funderar på att beställa iphone 4 med antingen Telia eller Tele2. Lutar lite åt tele2 då det blir billigare för mig. Men om täckningen är värdelös överväger jag nog mer åt Telia.

 

Gör jag en miss om jag väljer Tele2? vill givetvis ha bra täckning ju.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grejen e att det e samma 3g-täckning de delar på men me Telia har man iaf Edge där 3g inte finns... men det spelar ändå ingen roll för fast man har edge så hoppar det ner till GSM när man pratar i telefon

 

Har fler från Tele2 haft problem med 3G-täckningen?

 

För sitter här och funderar på att beställa iphone 4 med antingen Telia eller Tele2. Lutar lite åt tele2 då det blir billigare för mig. Men om täckningen är värdelös överväger jag nog mer åt Telia.

 

Gör jag en miss om jag väljer Tele2? vill givetvis ha bra täckning ju.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grejen e att det e samma 3g-täckning de delar på men me Telia har man iaf Edge där 3g inte finns... men det spelar ändå ingen roll för fast man har edge så hoppar det ner till GSM när man pratar i telefon

 

Har fler från Tele2 haft problem med 3G-täckningen?

 

För sitter här och funderar på att beställa iphone 4 med antingen Telia eller Tele2. Lutar lite åt tele2 då det blir billigare för mig. Men om täckningen är värdelös överväger jag nog mer åt Telia.

 

Gör jag en miss om jag väljer Tele2? vill givetvis ha bra täckning ju.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grejen e att det e samma 3g-täckning de delar på men me Telia har man iaf Edge där 3g inte finns... men det spelar ändå ingen roll för fast man har edge så hoppar det ner till GSM när man pratar i telefon

 

 

 

 

okej så teoretiskt sätt spelar det inte så stor roll om jag väljer Telia eller Tele2?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis detta jag också upplevde.Trogen Tele2-kund i 7 år. När jag insåg deras usla 2G/3G-roaming sa jag direkt upp mitt abonnemang och har nu Tre istället.Fungerar superbra, ångrar inte mitt nya val ö h t.Tele2 och (ej jailbreakad, med jailbreakad kan man force:a enbart 3G) iPhone är döden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis detta jag också upplevde.Trogen Tele2-kund i 7 år. När jag insåg deras usla 2G/3G-roaming sa jag direkt upp mitt abonnemang och har nu Tre istället.Fungerar superbra, ångrar inte mitt nya val ö h t.Tele2 och (ej jailbreakad, med jailbreakad kan man force:a enbart 3G) iPhone är döden.

 

Hur forcar man bara 3g?? jag vill veta..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur forcar man bara 3g?? jag vill veta..

 

 

Vill bestämt minnas att jag sett detta på jailbreakade iPhones. D.v.s. ställa in (som man kan på normala mobiler) att endast använda 3G-nätet.Själv har jag inte jailbreakat min iPhone.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej läste på swedroid om deras Samsung galaxy s problem med tele2 o de hade liten bättring. Bara hoppas de löser sig då..får min med tele2 innan helgen....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej läste på swedroid om deras Samsung galaxy s problem med tele2 o de hade liten bättring. Bara hoppas de löser sig då..får min med tele2 innan helgen....

 

Okej men tror inte riktgit de har med saken att göra.

Av vad ja har förstått så klarar inte Iphone hantera nätbyte mellan 2g och 3g. Därför alla med 3 inte har detta problem iom att 3 har inte någon 2g nät. Kan va helt ute och cykla men tror de är så iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Martin_iPhone

Det finns ju ett flertal 3G nät i sverige, och en del gsm.

 

På 3G näten så delar

 

Comviq med tele2

Halebop med telia

3 med telenor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...