Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ska du rösta?


qop

Valet 2010  

51 medlemmar har röstat

  1. 1. Ska du rösta?



Rekommendera Poster

Har redan röstat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag har slutat delta i allmänna val eftersom jag inte tror att det fungerar. Politik är inte längre att vilja, politik är att välja en bra pr-konsult. Vi är snart framme på samma nivå som i USA, där man numera i princip kan klä upp en apa och få honom vald till president med rätt uppbackning (vilket förra och förrförra presidentvalet torde bevisa). Det finns flera grundläggande systemfel i den representativa demokratin som gör att systemet aldrig kommer att fungera. Så länge en majoritet deltar så får systemet legitimitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns flera grundläggande systemfel i den representativa demokratin som gör att systemet aldrig kommer att fungera. Så länge en majoritet deltar så får systemet legitimitet.

 

Berätta gärna om Ditt alternativ till den representativa demokratin.

 

Så länge vi inte har något alternativ, så gäller följande för alla som får men inte kommer att rösta i valet: STFU om vad som händer med Sverige, fram till 2014.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Berätta gärna om Ditt alternativ till den representativa demokratin.

 

Så länge vi inte har något alternativ, så gäller följande för alla som får men inte kommer att rösta i valet: STFU om vad som händer med Sverige, fram till 2014.

 

 

/ Kiwi

 

Så länge vi inte har något alternativ? Vi har massor med alternativ men så länge en majoritet av befolkningen uppför sig som en stor fårskock så finns ingen chans för att ens diskutera alternativen. Den pågående valrörelsen visar ju med tydligt på vilken nivå folk vill ha det: Utbudspolitik med privata plånboksfrågor och personkult, stylister och pr-konsulter som ritar upp strategier. Det kunde lika gärna vara läsk eller ett pojkband som såldes. Vi har stora viktiga frågor att ta ställning till som överhuvud taget inte diskuteras och en rad viktiga samhällsfunktioner som fungerar skitdåligt. Det anser jag vara ditt (och andra som inte orkar bry sig på allvar) fel, inte bara kommande mandatperiod utan för lång framtid.

Jag kommer att fortsätta diskutera hur vi ska få en riktig och fungerande demokrati även under nästa mandatperiod, så kan du fortsätta diskutera vem som ska få en femtiolapp mer i plånboken och vilken partiledare som var bäst klädd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Natürlich. I morgon. :)

 

post-5952-055160800 1284816065_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Imorgon väljer jag att lägga min röst på post-113-073783400 1284819268_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Imorgon väljer jag att lägga min röst på post-113-073783400 1284819268_thumb.jpg

Satan?

 

Jag var iväg och röstade i dag med:)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håll den politiska debatten i er sandlådetråd info%20(31).gif

 

Så länge vi inte har något alternativ, så gäller följande för alla som får men inte kommer att rösta i valet: STFU om vad som händer med Sverige, fram till 2014.

 

 

/ Kiwi

 

 

Håller med dig till 100%, det minsta man ska göra är att rösta blankt för att visa sitt missnöje med systemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns betryggande att hela min familj, med söner och fruar röstar

 

rött liksom syskon och kusiner.... :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Röstar i morgon i vallokalen. Har bestämt mig sen länge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart... det är min rättighet och skyldighet...pompoms.giflaugh.gif

 

Ja, ska som sagt rösta i vallokal imorn. Att rösta i förtid gör vi endast om vi har förhinder den aktuella valdagen, vilket aldrig har hänt än, förutom i ett EU-val....

 

För att vara goda förebilder för barnen så är det så att man klär upp sig för tillfället, går till vallokalen, om det inte är skitväder, och efter fullgjord plikt så går vi och fikar.

Måste få den yngre generationen att förstå att förmånen att ha demokrati och att ha fri val är en möjlighet som inte speciellt många i världen tyvär inte får åtnjuta....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med dig till 100%, det minsta man ska göra är att rösta blankt för att visa sitt missnöje med systemet.

 

Nej, då har du missuppfattat. En blankröst är ett kvitto på att man accepterar spelregler och system men att man inte hittar ett alternativ som passar för tillfället. Om man som jag inte tycker att systemet fungerar ska man inte rösta över huvud taget. Möjligen kan man rösta på ett parti som verkar för att avveckla den representativa demokratin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man nu t o m skulle stå inför liemannen och får valet mellan att snabbt halshuggas eller svälta ihjäl i en kall cell så är jag inte den som struntar i att välja ens mellan två dåliga alternativ utan så länge man kan välja skulle jag nog göra det, alla fall kommer jag rösta denna gång på det jag tror är bäst - minst sämst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart ska jag rösta. Jag tänker dessutom utnyttja systemet eftersom det redan utnyttjar mej. Helt hundra på vilket det blir är jag inte ännu men att Betongblocken© och Sverigedemokraterna går bort direkt är helt klart. Inte heller blir det detta parti:

 

post-17785-025136900 1284835472_thumb.gif

 

Det får andra rösta på. Såna som inte bryr sej om demokrati. Jag tycker inte heller om den form av demokrati vi har nu men jag hoppas fortfarande att det ska komma ett parti som bryr sej om oss vanliga människor och som ser till att ändra på demokratin så mer makt flyttas från vår huvudstad till regionerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvär har vi här i Sjöbo umgänge som inte ser meningen med att gå och rösta. De orkar inte bry sig, säger att de inte förstår och att politik är krångligt. Men kanske är det lika bra det, då den ena parten är lite "stereotypen" av vad folk utifrån tror om Sjöbo, dvs att det är andras fel att de inte lyckas i skolan eller får något jobb osv... men de äter gärna pizza, fast han har tagit deras jobb propellerbaver.gifstjarnsmall.gif Så hellre ingen röst alls än att de går och lägger en röst på det lokala tomtarna sjöbopartiet som fortfarande jobbar efter en 17 år gammal folkomröstning av flyktingfrågan här i Sjöbo eller på SD på det nationella planet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ska inte rösta får inte...

men om jag fick så skulle jag rösta på direktdemokraterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glömde säga vad jag skulle rösta på.

 

Jag väljer givetvis Fredrik Skywalker från Alliansen. Hellre det än Darth Ohly från Vänsterimperiet.

 

 

Måste också delge följande sanna historia:

 

Jag och sambon var hos hennes morföräldrar och fikade häromdagen. Vi kom in på att det snart är val och jag och sambon undrade nyfiket vad de skulle rösta på. De hade inga problem att svara: "Socialdemokraterna".

 

Morföräldrarna har varit egna företagare i hela sitt liv, så vi undrade varför de inte röstade på något mer... företagsvänligt parti.

 

"Vi har alltid röstat på (s). Våra föräldrar röstade på (s) på sin tid och hela vår släkt har alltid röstat på (s). Det är inget som någon har diskuterat någon gång."

 

Jag suckade lite över att ha fått gamla fördomar om (s)-röstare bekräftade, men tänkte att jag kan ju åtminstone kolla om deras åsikter stämmer överens med partiet de alltid har röstat på.

 

Så vi gjorde ett av alla dessa valkompasstest som finns på nätet. "Betyg tidigare i skolan? Jajemän! Hårdare tag mot brottslingar? Youbetcha. Högre bidrag eller sänkt inkomstskatt? Skojar du?"

 

Till slut kom resultatet: De stod närmast Centerpartiet, med övriga borgerliga partier på andra, tredje respektive fjärde plats. (S) hamnade näst längst ned i resultatet.

 

Jag gjorde som Mona Sahlin och tipsade dem om att det går att ändra sig på valdagen. Ska fråga dem senare om de faktiskt gjorde det. :rolleyes:

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så vi gjorde ett av alla dessa valkompasstest som finns på nätet. "Betyg tidigare i skolan? Jajemän! Hårdare tag mot brottslingar? Youbetcha. Högre bidrag eller sänkt inkomstskatt? Skojar du?"

 

Ja, vilka djupstudier och vilket engagemang i vår framtida utveckling! Ställningstagande baserat på ett fåtal helt tomma flokskler. Ett praktexempel på varför denrepresentativa demokratin inte fungerar: Obildade människor ovana att tänka kritiskt i händerna på en enorm propagandaapparat. Valet av Centern lika meningslöst och dumt som valet av sossarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvär har vi här i Sjöbo umgänge som inte ser meningen med att gå och rösta. De orkar inte bry sig, säger att de inte förstår och att politik är krångligt. Men kanske är det lika bra det, då den ena parten är lite "stereotypen" av vad folk utifrån tror om Sjöbo, dvs att det är andras fel att de inte lyckas i skolan eller får något jobb osv... men de äter gärna pizza, fast han har tagit deras jobb propellerbaver.gifstjarnsmall.gif Så hellre ingen röst alls än att de går och lägger en röst på det lokala tomtarna sjöbopartiet som fortfarande jobbar efter en 17 år gammal folkomröstning av flyktingfrågan här i Sjöbo eller på SD på det nationella planet.

 

Måste följa upp här. Fruns väninna, som faktiskt är den vettiga och förnuftiga i det förhållandet bad min fru om råd idag på morgonen. Frun förklarade skillnaden mellan blocken och partierna och vad de ståt för. Så nu ska hon faktiskt gå och rösta, på alliansen, blir antingen FP eller M som jag förstod det. Hon sa detta till sin man som blev vansinnig för att hon inte skulle rösta på S. Tydligen fullt krig därhemma efter att hon kontrade med att han enbart röstar på S för att hans föräldrar gör det och utan att veta vad de står för.

 

Men det viktiga i detta är att de ska gå och rösta, istället för att rycka på axlarna och skylla på att oavsett valresultat blir skit. pompoms.gif

 

Lokalt kommer vi nog alla rösta på Bupis, ett lokalt barn och ungdomsparti som jobbar för en bättre utbildning och skola i kommunen samt med fokus att byskolorna får en möjlighet att leva kvar så att landsbygden kan leva och frodas. Finns inge barnfamiljer som flyttar ut/stannar kvar på landet om de måste köra 3-4 mil för att få barnomsorg eller för att barnen ska gå i grundskolan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...