Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Dela internet via macbook till enhet utan inställningsmeny


ChristianA

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har försökt olika lösningar för att kunna via minlägenhets-granne som jag delar trådlöst nätverk med (hennes internet,bredbandsbolaget direkt i väggen, kopplat till en router dlink-615). Min önskanhar varit att jag ska kunna fånga upp hennes trådlösa signal och i min lägenhetkunna omvandla den till ethernet utgångar så jag kan ansluta enheter som intehar trådlöst nätverk. Köpte tidigare en airport-extreme med förhoppningen attdet skulle kunna gå att använda som förlängning/accesspunkt /brygga (trådlös)eller liknande. Dock gick inte routrarna ihop, och enda lösningen jag kundefinna var att köpa access-punkt av samma märke, använda mig av dd-wrt eller att använda ethernetkabel för attkoppla ihop dem. APE är nu tillbaka lämnad.

 

jag har nu lyckats få minmacbook(pro) att dela ut internet via ethernet och det känns nu som att jag är mycket näraen lösning. Jag behöver dock hjälp att kunna ansluta en enhet som inte kanjusteras för vilken ip mm som den ska koplas upp med.

 

För att ansluta in TVn så ser kopplingen ut så här:

 

<bredbansbolaget><d-link> --- #trådlöst# ---<macbook> --- &ethernet& --- <TV>

 

macbook är inställd:

 

Anslut med airport: (till grannens nätverk, wpa2-personallösen)

 

IPv4– med DHCP

 

IPv4-adress - <tilldelad via uppkopplingen>

 

Delnätsmask – 255.255.255.0

 

Router – 192.168.0.1

 

DHCP-klient-ID – (tom)

 

DNS-servrar 195.54.122.200;195.54.122.204. (enl bredbandsbolaget)

 

Sökdomäner – bredbandsbolaget.se

 

Ethernet (på airport avanceradeinställningar) Konfigurera: Automatiskt.

 

 

 

Systeminställningar->Delning->internetdelning.

 

Internet delning – På

 

Dela anslutning via: Airport

 

Till datorer som använder:Ethernet

 

 

 

Systeminställningar->nätverk->ethernet

 

KonfigureraIPv4 – manuellt

 

IP-adress- 192.168.2.1

 

Delnätsmask- 255.255.255.0

 

Router - 192.168.2.1

 

DNS – server - 192.168.0.1

 

Avanserat->ethernet

 

Manuellt

 

Hastighet- 100base TX

 

Duplex- Halv duplex

 

MTU- Standard (1500)

 

Tv’n ansluter jag genom att fylla i (anslut till internet itv’s meny)

 

Konfigurera IPv4 – manuellt

 

IP-adress- 192.168.2.2

 

Delnätsmask- 255.255.255.0

 

Router - 192.168.2.1

 

DNS – server - 192.168.0.1

 

Resultatet blir att TV’n kan ansluta till internet och alltfungerar som det ska, inga problem. Nu skulle jag dock vilja ansluta en enhetsom jag inte kan ändra inställningar på. Den har en fast MAC-adress/id, och enethernet ingång.

 

Hur kan jag få denna enhet att ansluta till internet? Har försökti dagar nu men känner inte att jag är tillräkligt duktig på nätverk för att fådet att fungera.

 

Jag kommer även åt inställningarna för routern.

 

Tacksam för all hjälp jag kan få!

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Via routerns inställningar kan jag manuellt fylla i MAC-adress/id och kan ge detta nr en ip-adress, men känns som det är mellan macbooken och enheten som jag vill koppla in som problemet ligger

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Nu skulle jag dock vilja ansluta en enhetsom jag inte kan ändra inställningar på. Den har en fast MAC-adress/id, och enethernet ingång.

Hur menar du nu? MAC-adressen, hårdvaruadressen är per definition fast och går inte att ändra på. Det är nästan enbart bredbandsroutrar som kan ändra MAC-adress för att kliva runt en del problem hos internetleverantörer.

Via routerns inställningar kan jag manuellt fylla i MAC-adress/id och kan ge detta nr en ip-adress, men känns som det är mellan macbooken och enheten som jag vill koppla in som problemet ligger

Var kom routern in? Grannens router? I så fall fungerar bara den finessen ifall enheterna får sina ip-adresser tilldelade av routern. Och OS X egen utdelning är inte så avancerad.

 

Men i vilket fall är det inte lösningen, utan det är den mystiska prylen du vill ansluta som ska ha en möjlighet att ställa in och köra tcp/ip. Vad är det för någon pryl?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp. MAC/id/hårdvaruadressen är fast, så klart, och den mystiska prylen ska enbart anslutas till internet via en ethernetkabel (samt strömsladd). Antar att det fungerar ifall jag skulle koppla den direkt till routern (grannens) eller till bredbandsuttaget (granens). I så fall borde den automatiskt få tilldelat sig en ip-adress.

 

När jag nu ska koppla den via macbooks ethernetuttag för att få internet uppkoppling via airport så måste jag få macbook att ge enheten en ip-adress, antar att det skulle kunna göras på ett liknande sätt som när jag t.ex. får tv'n eller PS3an (via ethernet, som annars kopplar upp sig trådlöst) att koppla upp sig (vilket jag beskrivit ovan) med någon skillnad i hur jag fyller i ip mm i nätverksmenyn. Jag behöver i så fall hjälp med hur det ska ställas in.

 

Har också varit inne på att jag kan skapa VPN, PPPoE och 4-6 nätverk med macbooken, kan det vara en lösning? Kan för lite om det med och tar gärna emot förslag på lösningar.

 

Det känns som att det inte ska vara omöjligt, bara en lite för hård nöt för mig att knäcka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Alla enheter med Ethernet har en MAC-adress eftersom det är så tekniken är uppbyggd. Finns det inget gränssnitt för att ställa in IP-adresser med de normala metoderna kan detta mycket väl tyda på att "mystisk pryl" inte kan använda tcp/ip och internet. Så vad är det för något du försöker koppla upp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har förstått problemet helt och hållet. Frågan är om jag på något sett kan ge den där prylen en ip adress (om det är det som man ska göra) nu då jag inte kan koppla den direkt till nätet. Skulle jag kopplat den direkt till bredbandsroutern eller nätet så skulle den fått en uppkoppling via DHCP (förmodar jag) automatiskt. Nu är det en macbook i vägen vilket gör att den inte får kontakt med nätet. Finns det en lösning? Vad kan jag prova? Mystiska prylen är en ip-telefon (jag vill inte ha information om ip-telefoni, manualer, varumärke, hur jag har kopplat ihop den mm, det är premisserna ovan som problemet ligger i). Finns det en lösning för att denna ip-telefon ska kunna få en internetuppkoppling via macbooken? Vidare installation görs när väl prylen känner av att den har kontakt med internet. Det finns ingen möjlighet att ställa in tcp/ip via prylen.

så åter igen.

#pryl# - ethernetkabel - #macbook# -->>airport>>-- #router# -- Bredbandsuttag.

Jag behöver på något sätt göra de inställningarna om tcp/ip som annars normalt görs i enheter som kopplas upp, på macbooken så att enheten får denna inställning den vägen istället. Jag önskar en "grön lampa" på prylen och "ansluten till internet" på ethernet alternativet i internetinställningar så att jag kan gå vidare.

Tack för svar!

Snöa inte in dig på prylen. Rent avskalat och simpelt. Finns det en lösning på detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enklaste alternativet är ju så klart att jag skaffar eget internet och kopplar in prylen direkt i routern. Men jag vill testa detta först. Känns som att det inte skulle vara omöjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Snöa inte in dig på prylen. Rent avskalat och simpelt. Finns det en lösning på detta?

 

Omöjligt, eftersom det är där alla svaren finns. :)

 

Ifall IP-telefonen får sin adress via en DHCP-klient måste du ha DHCP-server inom samma subnät. Som du konfigurerat det hela nu behöver du en DHCP-server på din Macbook. Men sannolikt ställer IP-telefonen andra krav än så, till exempel någon form av QoS-funktion. Men det där framgår av själva telefonen eftersom det är just där alla svaren finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, tack :)

Hur ställer jag in så att Macbook fungerar som DHCP-server i detta läget? Är inget bra på nätverk och subnät :) . Det är just något sådant som jag vill testa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har hittat en länk som tar upp ämnet, (dock till tiger..). http://www.aleph0.com/computing/macosx/dhcp-setup/

och en mer avancerad (men från 2002...) http://macosx.com/forums/howto-faqs/14022-howto-setup-dhcpd-server-mac-os-x-workstation.html. Det vågar jag mig inte på.

 

Första länken har jag försökt följa. Hittar dock inte inställningar för "Block UDP Traffic" för firewire. Eventuellt ej aktuella anvisningar. Få fortsätta i morgon..

 

Skicka fler förslag!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

:::Uppdatering:::

 

 

Har fortfarande inte lyckats. Har nu skaffat ett mobilt bredband istället (via usb). Fungerar mycket bra. Kan jag på något sätt dela ut IP till IP-telefonen som är kopplad till ethernet porten? Hur gör jag? Tacksam för alla tips och idéer!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad du krånglar till det, skaffa en WLAN brygga till ex: http://www.dustin.se/pd_5010329105.aspx och koppla sedan allt i ditt nät till denna via en switch, då kommer alla dina enheter att få sitt IP från DHCP servern i den trådlösa routern hos din granne och problemet kommer vara löst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Varför göra det lätt för sig!

Fungerar nu både för delning av wifi samt mobilt bredband.

 

För att hjälpa andra med samma problem:

 

1. Koppla upp datorn till internet.

2. Ändra inställningar på ethernet (i nätverksinställningar) till "använd HDCP med manuell adress". Använd ip nr: 10.0.0.1

3. Gå in på "delning" (i systeminställningar). Bocka för "internetdelning". Välj den internetanslutning som du använder för att koppla upp dig på internet. Bocka för "Ethernet" för alternativet "till de "datorer som använder:"

 

Nu har du en uppkoppling (ev starta om enheter, koppla ner internetanslutningen för att åter koppla upp den igen). Eventuellt fungerar det som det ska nu. Om inte:

 

4. Gå in i terminalen (program/vertygsprogram/ terminalen. alt sök på spotlight.)

5. skriv "arp -a". du får då fram ip-nr till alla enheter som är anslutna. Ta det ip-nr som tillhör enheten som är ansluten till ethernet (en0?), fyll i detta ip nr direkt i webb-läsaren (precis som hur du kommer åt inställningar till en router). Om du har tur så kommer inställningsmöjligheterna fram för enheten som är ansluten.

 

Hoppas det kan hjälpa någon!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...