Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Funderar starkt på att köpa en iMac


st1nkf1st

Rekommendera Poster

Hejsan kära forumläsare =)

 

Är väldigt intresserad av och köpa en iMac 21½" med 3.6Ghz intel core i5 processor 4g ram

Tanken med datorn är att ha den som en snygg vardagsrum dator som jag vill koppla till stereo och tv, för att tex spela spotify på fester och kanske kolla lite film genom (som multimediadator).

 

Jag vill också ha den och spela spel på , spelar en del starcraft 2 och world of warcraft tex.

 

Jag va extremt nära på och köpa den igår fast när jag gick ner till MAC affären i gbg så märkte jag att den inte hade någon HDMI utgång vilket jag tog för givet, istället finns det en annan typ av utgång som hette mini - avi eller något som inte har både ljud och bild. Betyder det då att enda ljud ut är genom hörlurs-utgången? Någon som testat koppla den till en stereo, och om ja.. låter det bra?

 

Tacksam för svar

 

MVH

Richard

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mini-displayport, inte min-avi

 

Du har två olika sätt att koppla in ljudet till stereon:

Hörlursutgången

Optiska utgången som sitter i samma utgång som hörlursutgången

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej dags för en dum fråga, blir det bra ljud i stereo om man kör via optisk? =) Bättre/sämre än hdmi?

 

Hur bra blir ljudet via hörlursingången?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej dags för en dum fråga, blir det bra ljud i stereo om man kör via optisk? =) Bättre/sämre än hdmi?

Rent specifikationsmässigt är det lite sämre än hdmi. Men du kommer garanterat inte kunna höra skillnad.

Ljudet är väldigt bra, då din förstärkare/reciever/förförstärkare/decoder gör omvandligen från digital signal till analog med bättre komponenter och i mer sörningsfri miljö än din dator.

 

Hur bra blir ljudet via hörlursingången?

Dåligt -> väldigt bra.

I de flesta fall kommer du inte kunna höra någon skillnad mot den optiska utgången, Risken finns dock för att ett svagt brum eller liknande störningar lägger sig på signalen pga den dåliga miljön i daorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

man kan väll skicka ljud med det nya mini-display port? jag tror det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

inte enligt tjejen på mac forum, den featuren finns bara på deras laptops. fast det hade varit grymt om hon hade fel :D

 

 

tack förresten för väldigt bra svar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

inte enligt tjejen på mac forum, den featuren finns bara på deras laptops. fast det hade varit grymt om hon hade fel :D

Hon har rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

damnit. men men det viktiga är att det finns lösningar, ljudet är viktigare än bilden så det blir nog och beställa en från apple =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm. Jag har en iMac 21,5" Core i3 3,2GHz och den klarar av att skicka ljud ut via mini-display porten. Både jag och min flickvän (som för övrigt har en 13" Macbook Pro) använder en adapter för att koppla In datorerna till en reciever.

 

Det blir alltså: Adapter -> HDMI -> Reciever -> tv eller endast ljud.

 

Kabeln i fråga heter MacLine MiniDisplay Port to HDMI och finns att köpa hos Macoteket. Jag kan skicka en länk så fort jag kommer hem idag :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag streamar från min iMac. Då har jag följande prylar Airport Extreme samt en Airport Express. Fungerar klockrent. I Airport Express har du en optisk som du kopplar in i din hemma stereo...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm. Jag har en iMac 21,5" Core i3 3,2GHz och den klarar av att skicka ljud ut via mini-display porten

 

Now im confused ! tappahakan.gif

Går det eller går det inte?

 

Ännu en dum fråga, lika bra o släppa loss ordentligt när man värmt upp =)

Är det troligt att det kommer nån ny version av Imac under vintern? Är allergisk mot att köpa en sak så kommer det en ny sak veckan efter som är supermkt bättre för samma pris?

 

/Richard

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla Macs som säljs i år har stöd för ljud-ut via MiniDisplay Port, det fick jag reda på från en kille nere i Apple Store.

 

Bra tråd om att koppla sin Mac tillTv/receiver:

http://www.99.se/emac-imac/279967-imac-mediacenter-sa-haer-gjorde.html

 

Adapter som du behöver:

http://www.macoteket.se/Categories/iPhone/Kablar/Macline_Mini_DisplayPort__HDMI-adapter/prd18519670.aspx

 

Lycka till! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hursomhelst, akta dig för Macforum i göteborg. På en hel del tillbehör som exempelvis minidisplayport->hdmi tar de 3 gånger så mycket betalt jämfört med om man beställer direkt från tillverkarna (även konsumentpriser).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...