Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ubuntu på extern hårddisk


Hariis

Rekommendera Poster

Hej!

Det är så att jag vill installera ubuntu på en lite äldre extern hårddisk (som bara skräpar) och som bootas från en macbook pro. Jag installerar allt och det ser ut att funka, men när installationen är klar och jag ska starta om macen står det att jag ska ut cd:en och trycka enter för att macen ska starta om, fast när jag tar ut cd:en och trycker enter händer inget, så jag tvångsavslutar macen. När jag startar om datan så håller jag i allt för att kunna boota ubuntu, fast bara macens hårddisk kommer fram :(

Hur ska jag lösa det? Om det är till någon hjälp så är det en hårddisk på 160 gb.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Ren nyfikenhet: Hur fixade du det? Jag har haft såna problem ibland och löst det genom att ta mig till bootningslistan. Väl inne i systemet har jag ändrat i grub list om jag minns rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du installerar Ubuntu samt GRUB på hårddisken du vill. Efter det så måste du installera rEFIt på din mac. Det är typ som en bootloader, och den upptäcker sen din hårddisk med Ubuntu på vid start .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är rEFIt och var hittar man det? Installerar man det i Mac alltså - inte i Ubuntu?

Jag ska snart ge mig igång och försöka installera Mac och Ubuntu bredvid varann.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sök bara på rEFIt på google, så hittar du det ;) Ja, man installerar det i Mac OS X. Men det behövs faktiskt bara om man ska installera Ubuntu på en extern hd och sen boota på en mac. Om du ska installera Ubuntu på din Mac's hårddisk så behöver du inte installera nåt speciellt för att boota det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...