Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Utbytt MacBook Pro via försäkring

matti_a

Recommended Posts

Hej!

När olyckan var framme hade jag turen att min macbook pro hade en drulleförsäkring! Men däremot är jag inte så jätte nöjd med datorn som jag ska få utbytt.

Min gamla datorn spec. MacBook Pro 15", 2.66GHz/4GB/320GB/SD/GeForce 9600M 512MB Pris 23000kr. Inköpt 2009-05-17

Ersättnings dator:MacBook Pro 15 Core i5 2.4GHz, 4GB, 320GB, HD Graphics, GeForce GT 330M 256MB Pris 17300kr

Vad tycker ni om det beslutet?

Själv känner jag mig inte alls så nöjd, särskillt när de gäller grafikkortet, då min hade 256 mb mer än den nya..

Du kan inte prata med försäkringsbolaget och få lägga till lite pengar och få köpa en vassare modell då?

Du kan ju inte räkna med att få ut vad du gav för datorn, avskrivning sker alltid

Jag har pratat med försäkringsbolaget och dem ska kolla med serverice stället som tyckte att i5an skulle duga. men enligt vilkoren så ska jag få en likgiltig produkt utan någon avskrivning.

Tror du ska ta detta snacket med ditt försäkringsbolag, så förklar de det finstilta i ditt avtal.

Du kan ju inte få ut vad du gav för datorn. Så går det inte till i verkligheten

Ditt ordval..likgiltig är lite fel använt, likvärdig dator bode du skrivit.

En begagnad alltså

Håller inte med, kräv att du ska ha en dator med 512 MB grafikminne, det var det du köpte. Dator är inte likvärdig, stå på dig att de aplikationer och spel du kör kräver det större grafikminnet. I Övrigt, är den likvärdig och faktiskt bättre än vad du hade...

helt rätt, det ska vara likvärdig produkt. My bad :)

Så jag borde inte vara helt nöjd med beslutet? Jag har förstått att i5an är bättre än min gamla datorn prestanda mässigt. Men det är just grafikkortet som för mig att sura lite. Då jag faktist håller på mycket med program som är krävande för grafikkoret och även en massa spel som kräver mycket.

Vad borde jag använda för argument för att få dem att förstå det?

Ptja det ska väl inte vara så svårt? Ersättningsmaskinen ska vara just likvärdig och har grafikkortet hälften så mycket minne så är den inte det i det avseende som är av betydelse för dina användningsområden.

fast det kan ju vara då att 330m är så mycket bättre att den kompenserar för det mindre grafkminnet.

Hmm kan det Rotkiv skrev i förra inlägget stämma? är det så att 330m 256 slår mitt gamla gt9600 512? Låter lite skummt tycker jag då det ändå skiljer dubbla minnet?

Hmm kan det Rotkiv skrev i förra inlägget stämma? är det så att 330m 256 slår mitt gamla gt9600 512? Låter lite skummt tycker jag då det ändå skiljer dubbla minnet?

¨

Jag märkte att det blev en stor skillnad i prestanda när jag fick min MBP utbytt (se ovan länk). I t.ex Starcraft 2 kunde jag på min gamla köra på low/medium inställningar, medan på nya kör jag på max.

Så det verkar iallafall i det fallet göra större skillnad med 330m än storleken på grafikminnet.

Du kan ju inte räkna med att få ut vad du gav för datorn, avskrivning sker alltid

Det beror helt och hållet på vilket försäkringsbolag du har. Ta If, där finns det ett en försäkring som heter stor hemförsäkring och i den ingår hemelektronikförsäkring.

Den ger nyvärdesersättning på högst fyra år gammal elektronik.

Okej då är jag med i leken, men det fick mig att tänka på en annan grej. I ditt fall Mrsinister fick du nästan samma prestanda förutom grafikkortet. Du hade en MBP 15" 2,53Ghz C2D 4Gb och fick en MBP 15" 2,53Ghz i5 4Gb + en större hårddisk.

Men i mitt fall, hade jag en MBP 15", 2.66GHz C2D 4GB. Och i stället går ner till en MBP 15" 2.4GHz i5 4Gb..

Då varierar det hur försäkringsbolgen (Dok i detta fall är det komplett.se som har tagit detta beslut.) hittar liknande produkter med samma prestanda, Eller?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...