Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Batteriskötsel


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

Hallå! Fina tips! :)

 

Min flickvän har en Macbook 13.3" som hon använder som sin huvuddator. Hennes batteri har sabbats och är under hälften av den ursprungliga prestandan. Men problemet med att ta ut batteriet är det att Macbook har s.k. "mag-safe" så sladden åker ut mega-superlätt.

Någon som vet något lösning? Kanske en Fire-wire-laddare? Jag vet inte.

 

Tackar på förhand, Viktor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 51
  • Created
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

  • Pocahontas

    9

  • Ingemar Ragnemalm

    5

  • grinder

    3

  • Kalliban

    2

Mest aktiva i detta ämne

Uppladdade bilder

A_bite_of_the_apple
...lite svårt o undvika bärbara datorer...

84625[/snapback]

 

Det stod i bärbara dator, alltså man ska ta ut batteriet ur datorn om man ofta sitter vid ett skrivnbord eller liknande med strömsladden i :kaffe:

 

Tyckte också det stod bärbara datorer först hehe....hm tänkte jag då :skondans:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
John Stalberg
Hallå! Fina tips! :)

 

Min flickvän har en Macbook 13.3" som hon använder som sin huvuddator. Hennes batteri har sabbats och är under hälften av den ursprungliga prestandan. Men problemet med att ta ut batteriet är det att Macbook har s.k. "mag-safe" så sladden åker ut mega-superlätt.

Någon som vet något lösning? Kanske en Fire-wire-laddare? Jag vet inte.

 

Tackar på förhand, Viktor.

427980[/snapback]

Jg tror inte att min Mag Safe åkt ut av misstag en enda gång och då ligger jag med MacBooken på magen ofta (perfekt för den late och bekväme) och har ett vikt täcke som värmesköld i mellan. Du är säker på att er Mag Safe är som den ska? Jag kan dra ganska hårt i den utan att den släpper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är många som är missnöjda med MagSafe-kontakterna.

 

http://www.macfixit.com/article.php?story=20061122005540600

 

Kortsluten kontakt

 

Apple har också en artikel om kontakter, dock inte MagSafe

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=302461

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Ingemar Ragnemalm

Jag gillar Magsafe. Förra veckan gled min kompis G4 ner från en säng, ett fall på under en halvmeter, men den stukade strömkontakten rejält. En Magsafe hade klarat sig. Nog ramlar den ur av misstag någon gång ibland, men hellre det än trasig. Man får förstås kolla så den inte ligger i vila utan nätström under lång tid, det är ett säkert sätt att paja ett batteri.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Knycker lite jag läst i vår medlemstidning från Got-a Mac

 

Undvik att ofta ladda ur batteriet fullt.

Det är bättre att ladda ur lite till hälften än att göra en full urladdning.

 

Ladda ur batteriet helt och sedan ladda fullt var trettionde laddning för att kalibrera batterimätaren.

 

Håll batteriet kallt. Undvik varma ställen (bilar på sommaren, fönsterbleck, i bärbara datorer)

 

Långtidsförvara batterier på 40% laddning i kylskåp

 

Överväg att ta ur batteriet ur datorn när man har datorn kopplad till nätström.

Värmen och onödig fulladdning förstör batteriet.

 

Köp aldrig ett extra batteri om man inte ska använda det direkt.

Batterier blir sämre om de inte används.

 

Ovanstånde är hämtat från en som heter Isidor Buchman och är VD för företaget CADEX som bygger batteriladdare.

Han har 20 års erfarenhet från branchen....

 

På denna sajten kan ni läsa mer:

http://www.batteryuniversity.com/

 

PS

 

Undrar ni vad Got-a Mac är får ni skylla er själva om ni inte bor på Bästkusten  ;)

 

http://www.got-a-mac.org/

84567[/snapback]

Det som används är Litium-jon (förkortas ofta Li-Ion) batterier, som i mobiltelefoner, som dör en förfärlig död om de laddas ur helt, men det är inget att oroa sig över då apparater som använder dessa för närvarande bästa batterierna har mekanismer för att skydda mot detta och ovetande användare.

 

Man bör istället tänka på temperaturen då framförallt överdriven värme, allt över normal rumstemperatur, kan förkorta batteriets livslängd.

 

Mer om detta hos Wiki, och vart forskningen är på väg. (häftigt! :nerd: )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå! Fina tips! :)

 

Min flickvän har en Macbook 13.3" som hon använder som sin huvuddator. Hennes batteri har sabbats och är under hälften av den ursprungliga prestandan. Men problemet med att ta ut batteriet är det att Macbook har s.k. "mag-safe" så sladden åker ut mega-superlätt.

Någon som vet något lösning? Kanske en Fire-wire-laddare? Jag vet inte.

 

Tackar på förhand, Viktor.

427980[/snapback]

 

Efter jag använt min ibook i ett år så hade batterikapaciteten sjunkit med 3%. Då hade aldrig tagit ur batteriet från datorn. Jag tänkte ganska mycket på att jag skötte batteriet väl dvs. Jag använde batteriet ganska flitigt. I alla fall ett par gånger i veckan. :pompoms:

 

Däremot det senaste året så har batteriet tappat lite effekt. Efter två år har jag tappat 40%. Dvs. Batteriet har 60% kvar.

 

Jag märkte att batteriet tappade som mest effekt när jag inte använde det så mkt. Jag använde det bara varannan vecka i ungefär ett halvår.

 

Jag förstår dock inte hur din flickväns datorbatteri har halverats... Så gammal kan den inte vara ju.

 

Min poäng är i alla fall att man inte alls behöver ta ut batteriet för att det ska må bra. Det funkar ganska bra ändå och man bibehåller den bärbara och enkla känslan. (Naturligtvis ifrågasätter jag inte att det ska vara bättre att ta ut batteriet.) :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag körde en kalibrering och fick upp min batterikapacitet med 8%! :skondans:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ladda ner Coconutbattery så får ni reda på hur många laddninngscykler mm ni gjort

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ladda ner Coconutbattery så får ni reda på hur många laddninngscykler mm ni gjort

455309[/snapback]

 

Coconutbattery fungerar bra, men funktionen med laddcykler finns även i Systeminformation, kolla under Masakinvara/Ström/Batteriinformation

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Tar jag ur batteriet på mitt dasslock så ramlar den baklänges.  Skärmen är så tung iförhålande med tangentbordet att man behöver bateriet som motvikt.  :)

328948[/snapback]

 

ja, och dessutom så nollställs den. det finns ju inget backupbatteri till dasslocket... :deppig::deppig:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som används är Litium-jon (förkortas ofta Li-Ion) batterier, som i mobiltelefoner, som dör en förfärlig död om de laddas ur helt, men det är inget att oroa sig över då apparater som använder dessa för närvarande bästa batterierna har mekanismer för att skydda mot detta och ovetande användare.

 

men i instruktionsboken till min elektriska tandborste står det att jag skall ladda ur ordentligt för att sedan fulladda för att få maximal levnadstid på batteriet... har hört att det gäller för mobiler också.... :fundersam::cry::deppig::fundersam::fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men i instruktionsboken till min elektriska tandborste står det att jag skall ladda ur ordentligt för att sedan fulladda för att få maximal levnadstid på batteriet... har hört att det gäller för mobiler också.... :fundersam:  :cry:  :deppig:  :fundersam:  :fundersam:

461027[/snapback]

 

Nickelcadmiumbatterier skall urladdas med jämna mellanrum, dessa har en minnesfunktion som gör att det utan urladdning tror sig ha tappat i kapacitet! NiCd-batterier är miljöfarliga, har kort livslängd och användes knappast längre på nya produkter.

 

Nickelmetallhydrifbatterier är tåligare, högre kapacitet, har inte samma minnesproblem och behöver därför inte urladdas. NiMh batterier är alltså bra till det mesta.

 

Litiumjonbatterier, de som vi har i våra moderna Macar och många mobiler har ingen minneseffekt och ytterst liten självurladdning. Behöver inte laddas ur och klarar sig utan underhåll.

 

Troligen har du NiCd i din tandborste och därför denna instruktion!

Men för alla typer av batterier gäller att dessa skall laddas fullt innan första användning, samt att det krävs några sådana uppladdningar innan batteriet når sin fulla kapacitet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LiPo-batterier laddar bäst om dom har rumstemperatur, gillar inte att laddas om dom är varmare. Detta blir lite opraktiskt då batteriet blir varmt av en laptop... Men vill man ha ut full prestanda skall inte cellerna vara för varma vid laddning.

Tror fortfarande NiCd-celler klarra låg temperatur bäst så det är inte bara "skit" med dessa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nickelmetallhydrifbatterier är tåligare, högre kapacitet, har inte samma minnesproblem och behöver därför inte urladdas. NiMh batterier är alltså bra till det mesta.

 

461042[/snapback]

 

Men för längsta hållbarhet av dem; hur göra? Jag har en gammal nokia 3330 och den hade mycket riktigt ett NiMh-batteri. Nu brukar jag använda mobilen till dess att mobilen dör - oftast under ett samtal :whistling: - och så laddar jag mobilen avslagen (som den ändå allt som oftast är... en laddning håller i 1 - 2 veckor för mig...) och så kör jag slut igen...

 

Min syster däremot har en modernare grej med kamera och allt och hon har den på t.o.m. när hon sover, laddar den dagligen, trots att batteriet nästan är fullt osv. och nu efter ett halvt år börjar hennes batteri att sina.. Men det kanske mer beror på hur mycket hon använder den snarare än på batteriskötssel... Vad vet jag... :bla:

Redigerad av grinder
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gillar ni det här då? På min 2 månader gamla Macbook Pro.

 

batteri.png

 

Jag har alltså bättre kapacitet på batteriet nu, än när det skulle vara nytt?!?!? :chock:

Måste vara en bug, eller vad tror ni?

 

/M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gillar ni det här då? På min 2 månader gamla Macbook Pro.

 

batteri.png

 

Jag har alltså bättre kapacitet på batteriet nu, än när det skulle vara nytt?!?!?  :chock:

Måste vara en bug, eller vad tror ni?

 

/M

463533[/snapback]

 

Lol, ja troligen. Eller så är du den lyckligaste macägaren i världen :w00t:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...
batteri.tiff

 

PÅ din står det att Macen är 24 månader. På min står det att min Mac är 7 veckor, det stämmer inte för jag har bara haft den i typ 2 veckor. Varför säger den så?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
PÅ din står det att Macen är 24 månader. På min står det att min Mac är 7 veckor, det stämmer inte för jag har bara haft den i typ 2 veckor. Varför säger den så?

Tror du att din Mac tillverkades samma dag som du fick den? :pinch:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det inget program som man kan använda för att styra om batteriet ska laddas upp eller inte, i stället för att behöva plocka ur hela batteriet? Eller är detta tekniskt omöjligt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag laddar upp mitt till 100%, låter det gå ner till 10-15% och ladda upp det igen...

 

12månader gammal...

100% kvar!

Har också mer kapacitet på batteriet...

 

post-20931-1195409101.png

Redigerad av D50
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då får du komma igen om några år... :P

 

post-113-1195410365_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-23342-1195412092_thumb.png
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...