Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Batteriskötsel


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

Knycker lite jag läst i vår medlemstidning från Got-a Mac

 

Undvik att ofta ladda ur batteriet fullt.

Det är bättre att ladda ur lite till hälften än att göra en full urladdning.

 

Ladda ur batteriet helt och sedan ladda fullt var trettionde laddning för att kalibrera batterimätaren.

 

Håll batteriet kallt. Undvik varma ställen (bilar på sommaren, fönsterbleck, i bärbara datorer)

 

Långtidsförvara batterier på 40% laddning i kylskåp

 

Överväg att ta ur batteriet ur datorn när man har datorn kopplad till nätström.

Värmen och onödig fulladdning förstör batteriet.

 

Köp aldrig ett extra batteri om man inte ska använda det direkt.

Batterier blir sämre om de inte används.

 

Ovanstånde är hämtat från en som heter Isidor Buchman och är VD för företaget CADEX som bygger batteriladdare.

Han har 20 års erfarenhet från branchen....

 

På denna sajten kan ni läsa mer:

http://www.batteryuniversity.com/

 

PS

 

Undrar ni vad Got-a Mac är får ni skylla er själva om ni inte bor på Bästkusten ;)

 

http://www.got-a-mac.org/

Redigerad av Pocahontas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 51
  • Created
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

  • Pocahontas

    9

  • Ingemar Ragnemalm

    5

  • grinder

    3

  • Kalliban

    2

Mest aktiva i detta ämne

Uppladdade bilder

Undvik varma ställen (bilar på sommaren, fönsterbleck, i bärbara datorer)

...lite svårt o undvika bärbara datorer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just rådet om att lägga batteri i kylskåp vet jag inte om det är så klokt.

Kyla -> kondens -> korrosion och/eller kortslutning...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det mesta kör jag nät, men ibland (sällan) vill jag sitta på balkongen en stund t.ex. Så - jag vill - av spontana skäl - att batteriet sitter i PB;n och att det alltid är fulladdat. M.a.o. kan jag inte följa några av råden :mellow:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev, han är ju proffs på batterier :mellow:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör man sin bärbara som "stationär" så ska man absolut plocka ur batteriet rekommenderar Isodor B. :eeeh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är jättelätt på iBook, hur det är på Powerbook vet jag inte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är lätt att plocka ur batteriet på en Powerbook, men problemet är att det finns inget skydd som skyddar kontakterna på insidan. Så vitt jag vet finns ingen "dummy" man kan stoppa in för att skydda "batterhålet" när batteriet är urplockat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är skitlätt :P

Två spärrar som man drar i, och sedan lossnar batteriet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo batteriskötsel vore ju trevligt... mitt batteri börjar redan konstra! Det tar lååång tid innan det upptäcker att det behöver laddas (längre än vad det tog precis i början) och det går aldrig till 100%, bara 99%. Har kallibrerat batteriet två gånger! Får se hur länge det håller annars blir det garanti!

 

 

/Klod

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte det är bra att plocka ut och sätta in batteriet om och om och om igen....Det är inte byggt för det - varken batteri eller dator. Det är som med vissa kontakter - dom pallar inte belastning. Andra kontakter - t.ex. telepluggar - är gjorda för det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...
Pocahontas
Postad (redigerade)

Väcker liv i gammal tråd.

 

Kommer ofta frågor om batteri, HÄR är viktig information att inhämta

 

 

Framförallt de sista raderna längst ner, om Airport och Bluetooth. Tänkvärt..

Redigerad av Pocahontas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Ingemar Ragnemalm
Hur lätt är det att plocka bort batteriet från iBook och PowerBook?

84769[/snapback]

På tidiga Powerbook G4 var det så lätt att plocka ut batteriet att det ofta kunde ploppa ner på golvet medan man jobbade. Inte precis jättekul. Är de nyare modellerna bättre?

 

På Powerbook G3 är det (förstås) bättre, lätt att plocka ut men det ramlar knappast ut av sig självt. Till på köpet kom datorn med en "dummy" att täppa till hålet med, och man kunde ha två batterier i datorn på en gång för att få riktigt bra batteritid. Alla rätt. Synd att inte Pismo kom i G4-version.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Synd att inte Pismo kom i G4-version.

176447[/snapback]

 

En kille här på forumet har lyckats komma över en Pismo med en G4 processor, som han inte vill släppa tagen om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingemar Ragnemalm
En kille här på forumet har lyckats komma över en Pismo med en G4 processor, som han inte vill släppa tagen om.

176461[/snapback]

Jag funderar på att köpa en G4-uppgradering själv. Det är kanske inte så himla kostnadseffektivt, men vill man ha en PB G4 som inte är klen som en pepparkaka och som kan köra både OS9 och OSX så är det Pismo som gäller.

 

Jag har funderat på TiBook men, nej, usch, den där metallfolien är ju så tunn att den brister för ingenting.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
En kille här på forumet har lyckats komma över en Pismo med en G4 processor, som han inte vill släppa tagen om.

176461[/snapback]

 

Det måste vara jag. :):P:P^_^^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Jag funderar på att köpa en G4-uppgradering själv. Det är kanske inte så himla kostnadseffektivt, men vill man ha en PB G4 som inte är klen som en pepparkaka och som kan köra både OS9 och OSX så är det Pismo som gäller.

 

Jag har funderat på TiBook men, nej, usch, den där metallfolien är ju så tunn att den brister för ingenting.

176990[/snapback]

 

Jo det tycker jag. 200 dollar kostar det. Är ju inte mycket mer än vad Tigern kostar, som jämförelse, men gör mycket större skillnad. ^_^^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Ingemar Ragnemalm
Jo det tycker jag. 200 dollar kostar det. Är ju inte mycket mer än vad Tigern kostar, som jämförelse, men gör mycket större skillnad.  ^_^  ^_^

177055[/snapback]

Bra argument! Ja, 200 dollar är inte så mycket ur den synvinkeln. Det är över huvud taget inte så farligt mycket pengar. Man ska inte stirra sig blind på andrahandsvärdet hos en bas-Pismo och förneka sig förbättringen bara för det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingemar Ragnemalm
Överväg att ta ur batteriet ur datorn när man har datorn kopplad till nätström.

Värmen och onödig fulladdning förstör batteriet.

84567[/snapback]

Jag håller inte med om det. Min Lombard på jobbet håller inte med menar jag. Med ett batteri som är nära nyskick efter över fem år, har inte laddats ur så ofta men har för det mesta suttit i nätansluten dator, så är min slutsats att nätansluten dator är en mycket bra förvaringsplats.

 

Med en Lombard eller Pismo :wub: är det i alla fall möjligt att ur batteriet och stoppa in utfyllnadslådan, om man har ett pålitligt kragg, men på knädatorer utan utfyllnadslåda tycker jag inte alls det låter kul att köra utan batteri. Vem vet vad som kan krypa in?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...
Överväg att ta ur batteriet ur datorn när man har datorn kopplad till nätström.

Värmen och onödig fulladdning förstör batteriet.

Överväg inte det om du köper en macBook Pro med magnetsladd. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Tar jag ur batteriet på mitt dasslock så ramlar den baklänges. Skärmen är så tung iförhålande med tangentbordet att man behöver bateriet som motvikt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
 Share




×
×
  • Skapa nytt...