Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Att ändra skrivbordsbakgrund


Mr Tias

Rekommendera Poster

God morgon.

 

På en PC kan man bara höger-klicka på en bild och välja att göra bilden till skrivbordsbakgrund,

men det verkar vara mycket krångligare på en Mac?

 

Högerklicka och välj alternativet "Ändra skrivbordsbakgrund". Men då hamnar man i en editor

där man måste gå bland förvalda mappar. Och ska man gå till en mapp som inte finns, ja då

ska den läggas till. Och mappar i den mappen visas inte automatiskt, de måste också aktivt

väljas att läggas till.

 

Är det verkligen så krångligt, eller har jag missat något? Har för mig att man kan klicka på

"Visa Info" och välja där.

 

Några kommentarer och tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag går till mappen där jag har bilden och högerklickar på bilden, utan att öppna bilden först, och väljer "Ställ in skrivbordsbild", och sen är det klart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kjellandersson

Så här ser det ut på 10.6

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag har ingen aning om vad det skulle vara. Kan det vara Microsoft Silverlight?

Inte heller lyckas jag avinstallera det, trots att jag försöker följa hjälpen ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har Graphics Converter på datorn. Kan gärna radera det, men lyckas faktiskt inte. Att bara

kasta ikonen hjälper ju inte ...

Så här står det i hjälp:

Du avinstallerar inställningar från andra tillverkare genom att trycka på kontrolltangenten och

klicka på inställningens symbol i fönstret Systeminställningar. Välj sedan Ta bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

F** vad krångligt det ska vara. Jag vill bara avinstallera ett program. Och det är ju hur struligt som

helst. Mac är underbar så länge man inte behöver göra något, då finns det ofta inga direkta vägar

att göra det.

 

Försökte avinstallera program men lyckades bara ta bort iconen för det ur Program, inget mer.

 

Arrgghhhh ..... fortfarande inte lyckats rätta till, trots annan hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför drar du det inte direkt till Papperskorgen?

 

Det finns en del gratis avinstallerare typ AppCleaner,men det går lika bra utan, det som ligger kvar gör ingen skada

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du slängt programmet (ikonen) i papperskorgen så har du avinstallerat programmet. Men en del program som ditt har säkert antingen specifika instruktioner för att få bort tillägg i menyer eller rentav ett avinstallationsprogram. Ladda ner det igen, kika i "installationsfilen", skivavbilden, och kolla efter instruktioner i dokumentationen. Inget avancerat med det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tog bort iconen, men programmet dök upp ändå. Kanske fanns i flera versioner?!

 

Har använt Appcleaner, tog bort både Graphics Converter (som jag haft i över ett år på datorn) och

Microsoft Silverlight (som jag installerade bara dagar sedan). Men trots det, valet att kunna göra

en bild till bakgrund har inte återkommit. Några val har dock försvunnit ....

Tack för alla tips, men jag har en dålig dag!! 90 min övertid på jobbet och Excel kraschade och

nätverket stod stilla. Och så det här ... suck.

post-38975-023788500 1284755063_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick tipset nedan; men det hjälpte inte heller ....

 

~/Library/Preferences/com.apple.finder.plist

~ means your user directory, so this is in your user directory under Library and under Preferences

 

Delete the file com.apple.finder.plist

which is located in:

~/Library/Preferences/com.apple.finder.plist

~ means your user directory, so this is in your user directory under Library and under Preferences

(This file is the preference list for the finder and should reset the menu)

 

Then do the "starta om" thing on the Finder in the Dock (or restart the computer)

 

It won't mess with anything else, so it's safe. When this file is missing then the Finder will just create

a new one which SHOULD be clean.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja... plisten till finder har inget med dina menyer att göra.

 

Som sagt, tanka ner programmet igen och kolla i dokumentationen om avinstallation. OM det nu är det programmet som orsakar förändringen. Oavsett bör bara alternativ läggas till, inte ta bort alternativ som tillhör systemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja... plisten till finder har inget med dina menyer att göra.

Nopp.

 

Kolla snarare efter filer i

/Library/Contextual Menu Items/ samt

~/Library/Contextual Menu Items/

 

Finns det några filer där, flytta dessa från mapparna och logga ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns som det är ett slags handhavandefel från din sida.

Du ska inte in och rota i olika mappar, mer än dra program från Programmappen och till Papperskorgen

 

 

Glömde tillägga en sak..

Glöm allt hur man gör i PC, nu har du en Mac och det är myckelt enkelt att installera, och avinstallera program.

Såvida det inte är suspekta fulprogram och liknande

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du med filen markerad i menybaren trycker på Finder -> Services (Tjänster på svenska?), finns det där möjlighet att ställa in som bakgrundsbild?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du med filen markerad i menybaren trycker på Finder -> Services (Tjänster på svenska?), finns det där möjlighet att ställa in som bakgrundsbild?

 

Nej ...

 

Men jag kan alltid göra det den krångliga vägen, det känns bara som en massa mixtrande. Inga stora problem, så jag tänker inte försöka fixa saken mer. Det får vara helt enkelt. Bara för sakens skull: jag har OSX 10.5.8 på min iMac.

post-38975-032050900 1284841337_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns som det är ett slags handhavandefel från din sida.

 

 

Jag vet ju att jag använt funktionen tidigare - högerklick välj att ha som bakrund.

 

Ar rätt van användare av datorer, men Mac är fortfarande rätt nytt för mig. Använder

den bara till basicsaker som surfa, blogga etc. Har inte haft ork att börja lära mig mer

än så. Om det nu inte gick att fixa .. tja låt det vara då.

 

Tack alla som försökt hjälpa.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...